Nog een leuke wetenswaardigheid:
Vrachtwagens remmen slecht (Ca 6 m/s2)
Is dus met de hiudige trucks echt niet meer het geval. recentelijk proeven met een Volvo en Scania gedaan. Met beiden ( In lege toestand) meer dan 10 m/s gehaald.
De huidige generatie vrachtauto's hebben echt alles electronisch aangestuurd, inclusief de lastafhankelijke regeling. Het remsysteem van die dingen is nu volledig "zelflerend" en reageert echt top op de beladingstoestand, de belangrijkste invloed op de remvertraging.
De maximale vertraging is ook bij een vrachtwagen dus afhankelijk van het band/wegdekkontakt. Dat was vroeger wel anders...
Waarom remmen vrachtauto's dan meestal minder???
Chauffeurs zijn "bang" voor de lading. tengevolge van heftige vertragingen gaat de lading meestal schuiven omdat deze niet goed is vastgezet.................
Vaak een ongevalsoorzaak, een "bange" chauffeur. technisch wel een hogere vertraging mogelijk, maar het zit ' tussen de oortjes"