Even een update...
Gisteravond bij vrienden in Duitsland op bezoek geweest, dat is vanaf hier ongeveer 60 km rijden. Koelvloeistof in expansietankje stond op normaal niveau. Na de koude start begon het toerental weer te schommelen tussen 1100 en 1800 rpm. Geen noemenswaardig slechter lopen van het blok, ook geen overdreven grote pluim uit de Auspfuff gezien.
Rit naar Duitsland, 140 km/h constant, verliep zonder bijzonderheden. Bij de start voor terugreis (in 4 uur toch redelijk afgekoeld, lijkt mij) geen schommelingen in rpm meer.
Vanochtend vloeistofniveau weer bekeken...

exp-tankje vrijwel leeg....
Bijgevuld en motor gestart. Slaat zonder problemen aan, maar wel weer die rpm-schommelingen.
En toch wel continu een redelijke pluim...:
Die is de meeste tijd wit/grijs met elke paar seconden een helderwitte wolk er tussendoor...
Al rondneuzend onder de kap viel me op dat er wat damp van ergens onder de verdelerkap omhoog kringelde. En vervolgens ontdekte ik dat er in het interieur ook wat damp midden uit het dashboard (achter de 'console') kwam... Herinner je je de beslagen ramen van vrijdagavond nog, Arjen?
Het blijft dus een gepuzzel wat er nou echt aan de hand is...
Misschien verliest-ie ergens bij de slangen van de kachelradiateur toch wat water, straks maar weer eens kijken (als het ophoudt met sneeuwen - helaas nat).
Het
oeoeoeoe is wel verklaard:
Daar zit de boosdoener, recht voor de kop van de bobine, onder de bocht van de slang naar het vrijwel
lege expansietankje.
Iets dichterbij nog:
Nog meer in
zoemen
Je ziet die diagonale stang lopen van schutbord naar chassisbalk, daar komen die slangetjes tegenaan, en die geven zo de triling door aan de hele auto. Daarom was het zo moeilijk te lokaliseren
En even er uit gehaald:
Als ik het dunne slangetje loshaal is het geluid weg en hoor je het ding sissen. Hij zuigt zo hard dat je er misschien een glazen knikker aan zou kunnen 'ophangen'. Is zoveel onderdruk normaal? Of is vacuum in dit geval echt vacuum?
De haakse doorgang is vrij, dwz als ik in dat smalle pijpje blaas, komt de luchtstroom er aan de zijkant uit. De rechte doorgang is potdicht. Is dat normaal?