Erg interessante topic inderdaad. Even wat ervaringen van Cannucce (Rietkerk broertjes, TurboMarc en ondergetekende) op een rijtje...
Over de dikte van de torsies:
We hebben gemeten dat de diktes van de TS, Turbo en V6 precies hetzelfde zijn. Die van een imola (1.8 zonder turbo) waren inderdaad dunner (en hebben we ook onmiddelijk bij het oud ijzer gegooid

)
Over hulpveren:
Om te beginnen: In onderstaand verhaal zijn "hulpveren" echt de hulpveertjes die (lineair aan de hoofveren) op de coil-over zitten om de hoofdveer op z'n plek te houden en NIET "de-veren-van-de-coil-overs-als-hulpveren-ten-opzichte-van-de-torsies"
Ook wij hadden voorheen (toen de torsies er nog onder zaten) met de standaard RS set het probleem dat de hulpveertjes niet geheel ingeveerd waren als de auto op de wielen stond. Dit kan inderdaad twee oorzaken hebben (en vaak allebei te gelijk):
1) De torsies houden de wagen nog zo hoog dat de coilovers in het begin nog niet echt meedoen (de hulpveertjes zelf houden de auto echt niet omhoog hoor (inderdaad Maurizio, kan nooit meer dan ongeveer 1N/mm zijn)).
Kan het zijn dat bij auto's (met rs set) de hulpveer niet ingedrukt wordt door een te "hoog" staande torsie...
Ja, ik denk dus van wel.
2) De ring die de hulpveer en de hoofdveer bij elkaar houdt loopt vast tegen de hoogte-stelring (zoals AG al aangeeft eerder in het topic).
Als je dus echt direct op je coilovers wilt veren (en dat wil je op het circuit) en niet gehinderd door ringen die tegen elkaar vastlopen en soms toch doorschieten, zul je beiden moeten oplossen:
1) Voor nummer 1 kun je inderdaad je torsies "lager zetten" zodat deze de auto niet opvangen VOORDAT de hoofdveren van de coil-overs dit doen. Echter steekt dit nogal nauw natuurlijk. Echt lekker makkelijk is het verstellen van de hoogte middels zo'n torsie niet. En stel dat het je eindelijk lukt om PRECIES de torsie op die hoogte te krijgen dat het hulpveertje NET helemaal ingeveerd is, zodat de hoofdveer en de torsie samen tegelijk en harmonieus elkaar aanvullen qua veerdruk..... dan gaat die verhouding weer helemaal zoek zodra je gaat uitwegen en aan de voorkant de hoogte van je auto wilt verstellen met de coilovers. Beetje jammer. Maar dat is dus de manier, naar mijn idee (en nee, het steekt natuulijk niet op een mm).
2) Voor nummer 2 heb je twee mogelijkheden:
a) Zet de hulpveer en de hoofdveer andersom (dus de hulpveer onderop en de hoofdveer daarboven). Nadeel hiervan is dat het zooitje niet meer door de demper zelf een beetje in lijn gehouden worden en de hoofdveer veert dat dus een beetje gammel op het platgedrukte hulpveertje. Maar het zal wel werken denk ik.
b) De standaard RS set heeft zogenaamde "binnenringen" om de twee veren bij elkaar te houden. Echter heeft Intrax ook "buitenringen" die precies hetzelfde doen. Deze lopen dus aan de binnenkant niet tegen de stelring aan. Nadeel hiervan is wel dat het geheel dus weer ietsje "breder" (doorsnee groter) wordt omdat je nog een stukje plastic buiten je veer om krijgt. Om die reden is waarschijnlijk gekozen voor de binnenring omdat er niet zo veel ruimte is bij de bovenste draagarm van de 75. Wij hebben nu die buitenringen en dat werkt erg goed.Misschien lastig te visualiseren, als iemand behoeft heeft kan ik wel een fotootje maken of zo.
Over rijden zonder torsies:
Inderdaad ook naar mijn idee, sleutelwoord is VERSTEVIGEN. Volgens mij hadden de ontwerpers van AR hadden de gewichtsverdeling voor/achter erg hoog in het vaandel staan bij de 75. Vandaar de transaxle (versnellingsbak achter) en de torsie-veren naar het relatief stevige midden toe (want dan ken je de voorkant lekker licht maken

). En die voorkant is licht. En ERRRUG slap. Ik zou zelf (met coilovers zonder torsies) zonder veerpootbrug niet al te vaak op het circuit willen rijden, want volgens mij wordt de voorkant van de auto per rondje een stukkie smaller
Toen we nog torsies hadden reden we met 125 kg/cm op de coil-overs. Samen (met de berekening van Maurizio) zou je dan ongeveer op 155 kg/cm uitkomen. Dit reed (met een dikke stabi) op zich prima. We hebben met die veren ook zonder torsies gereden. Maar dat was naar onze mening echt te slap. De auto reageert veel minder direct op het stuur. Alles gaat eerst bewegen en pas na het inveren begint het van richting te veranderen. Dat Dennis zulke goed tijden met z'n TS rijdt (2:10 met 100kg/cm veren zonder torsies!?!?) is voor mij dan ook een raadsel. Ik ben dan ook bang voor hoe hard ie gaat als ie er een paar fatsoenlijke veren op zet, ha ha

. Dat je op je bumpstops rijdt verbaast me niets. En volgens mij wil je dat ook niet... toch?
Mijn grootste probleem met de RS set is dat ik niet genoeg veerweg heb bij een kriksteunhoogte van 13,5 cm ongeveer 5mm en dan zit hij op de bumpstops.
De "veerweg" is inderdaad heel klein, zelfs als je ze op z'n hoogst zet. Om die reden hebben we nu langere veren (standaard zijn ze 80mm hoog, nu hebben 100 geloof ik). Gaat nog net goed met de bovenste draagarm (maar beperkt caster). Door de langere veer heb je ook meer afstelmogelijkheden (ze staan niet op z'n hoogst) en kom je niet in de buurt van je bumpstops. Maar uhh... met 200kg/cm zal je daar toch niet snel in de buurt komen

200 kilo /cm veerweg lijkt me nog steeds vrij extreem (kijkend naar wat ik tot nu toe bij mensen onder hun racers heb zien zitten). 160 kilo is al aardig veel normaliter voor hele serieuze racers, maar ben benieuwd. Zou dat wel eens willen voelen als dat kan !
Het antwoord van Intrax op de vraag "wat is een goede veer voor circuit racen met een 75" was onmiddelijk "tussen de 180 en 200 kg/cm". Met de info dat we met een Turbo rijden ging dat meteen naar 200 kg/cm (blijkbaar gerelateerd aan vermogen dus). Ik moet zeggen dat het niet "te hard" aanvoelde. Maar erg veel hebben we er helaas nog niet mee gereden (met dank aan een vage electrische storing, tot de dag van vandaag nog niet opgelost). Je kunt met zulke zware veren weer met een dunnere stabi expirimenteren. Echt overhellen doet ie toch niet en schijnbaar heb je minder onderstuur met een dunnere stabi. Daar hadden we de laatste keer wel wat last van maar alleen in bochten naar links. Dus cross-weight was waarschijnlijk niet goed (hadden geen tijd om opnieuw uit te wegen). Maar dat voor later...
@Aernoudt: Even voelen, ja natuurlijk kan dat. Maar wel uitkijken al je het meteen na een race doet, want die veren worden best heet zo vlak bij de remschijven
PS @Dennis: Is 125 kg/cm niets voor je GTV

Hebben we nog te koop. FF proberen mag natuurlijk
Sorry dat dit hele verhaal niet aansluit met het originele topic, overigens
