Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

do sep 21, 2006 14:13

Wordt er nou tussengas gegeven met opschakelen :roll:

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

do sep 21, 2006 15:23

Ja, doe ik ook vaak..

Valt ie echt mooier in de volgende versnelling, zeker als de bak nog niet op bedrijfstemperatuur is.

Helpt de synchromesch een beetje hè. :D
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 21, 2006 15:47

Hm...Een van ons heeft het bij het verkeerde eind, ben zelf erg benieuwd of ik het goed heb? Hier mijn kennis van het geheel:

Je hebt dubbel-koppelen met en zonder tussengas.
In de tijd dat de bakken nog niet gesynchroniseerd waren moest er vrijwel altijd dubbel worden gekoppeld. Als jij van drie naar twee schakelt, zakt het toerental van de hoofdas omdat je het gas loslaat, terwijl je wielen- en dus de hulpas- evenhard blijven draaien. Er ontstaat dus een omwentelingsnelheidverschil tussen de hulp- en hoofdas.Je kunt dan niet zomaar een andere versbelling inschakelen omdat de afstemming van de snelheden en dus de tanden niet klopt. Om dit verschil in snelheid tijdens het schakelen op te heffen is de synchromesh geplaatst. Deze stemt de snelheden van beide assen op elkaar af. Is deze kapot en je schakelt boven de 35-40 terug naar twee hoor je dus die bekende kraak van de bak.

Dit los je op door dubbel te koppelen mét tussengas. Door het gas geven in ontkoppelde fase breng je het toerental van de hoofdas weer op gang waardoor bij de tweede koppeling het snelheidsverschil tussn de assen minder groot is. Als je dus uit z'n drie een scherpe bocht hard in wilt (en de synchro van 2 is stuk) komen deze mensen een voet te kort voor het remmen, omdat zij moeten dubbek-koppelen.

Bij opschakelen gaat dit verhaal precies anders om, en dubbel-koppel je wel maar dan zonder tussengas om zo het toerntal van de hoofdas te laten zakken.

Ik ben dus heel benieuwd of ik goed ben voorgelicht :roll: :roll:

Edit: Advanced member post, yeeehaaaa! grapje!

Huib
Guru
Guru

do sep 21, 2006 17:24

Ik ben het met Steven eens.

Bij het opschakelen moet je de bak afremmen door de koppeling te lossen en weer in te trappen. De motor draait op dat moment stationair of iets in die buurt en remt dus de bak af.

Ik vraag me af of de tussengassers bij het opschakelen ook wel de koppeling tussentijds op laten komen of dat het puur om het auditieve genot gaat.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

do sep 21, 2006 17:28

Ik ben het met Steven eens.

Bij het opschakelen moet je de bak afremmen door de koppeling te lossen en weer in te trappen. De motor draait op dat moment stationair of iets in die buurt en remt dus de bak af.

Ik vraag me af of de tussengassers bij het opschakelen ook wel de koppeling tussentijds op laten komen of dat het puur om het auditieve genot gaat.
bij mij het laatste huib.
zo slecht is mijn bak ook weer niet. hij giert alleen in 5 :?
en als ik de pook iets naar rechts duw dan is het weg. Fris issie niet meer...

En ik doe dat echt niet altijd. Zo vaak schakel ik ook niet in het fragment meen ik :lol:

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

do sep 21, 2006 17:40

Daar hebben jullie inderdaad gelijk in dat het tussengas geven bij het terugschakelen dient om de assen op ongeveer gelijke snelheid te laten draaien. Dit doe ik ook (moet ook wel want mijn 33-bak kraakt anders bij terug schakelen van 4 naar 3 en van 3 naar 2.. (zelfde synchro geloof ik hè)

Ik geef echter ook tussen gas bij het opschakelen omdat ( naar mijn idee bij rustig schakelen als de bak koud is) het toerental van de hoofdas te ver gezakt is en de synchromesh weer moet werken. Ik weet niet zeker of dit echt zo is maar het voelt zeker zo dat de bak makkelijker op schakelt met tussen gas.

Het auditieve genot speelt ook zeker een rol evenals het gevoel goed met m'n spullen om te gaan. Als iemand echter zeker weet dat ik mijn bak hier eerder mee mol dan hoor ik het graag!
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 21, 2006 19:36

Het stationaire toerental is bij koude motor altijd hoger, bij een correct werkende koudstartverrijking althans. Dus als je het wilt doen om je bak niet te mollen, dan zou ik het bij warme motor doen, omdat het stationair toerental dan lager is. Maar nog steeds heeft het geen zin, en dat komt puur en alleen door de overbrengingsverhouding. De hulpas draait dan langzamer en dus moet die hoofdas ook omlaag in snelheid. Dat de hoofdas te ver in toerental zou zakken wil ik dan wel eens voor gerekend krijgen.

Dus als je bak je lief is dan geef je wel tussengas bij terugschakelen en geen tussengas bij opschakelen.

En nu gaan we het weer over oliedruk- en olietempsensoren hebben :!:

Huib
Guru
Guru

do sep 21, 2006 20:19

Wel lekker voor het oor, ff zo'n beetje gas. De sporadische keren dat ik vrachtwagen rij kan ik het ook nooit laten... :blue_cool:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

do sep 21, 2006 21:19

Wel lekker voor het oor, ff zo'n beetje gas. De sporadische keren dat ik vrachtwagen rij kan ik het ook nooit laten... :blue_cool:
Haha precies met een truck is dat ook cool 8) :lol:

maare nog geen een opmerking gehoord over de herrie :mrgreen: 8-[

Terug naar “Algemene Technische vragen”