Hm...Een van ons heeft het bij het verkeerde eind, ben zelf erg benieuwd of ik het goed heb? Hier mijn kennis van het geheel:
Je hebt dubbel-koppelen met en zonder tussengas.
In de tijd dat de bakken nog niet gesynchroniseerd waren moest er vrijwel altijd dubbel worden gekoppeld. Als jij van drie naar twee schakelt, zakt het toerental van de hoofdas omdat je het gas loslaat, terwijl je wielen- en dus de hulpas- evenhard blijven draaien. Er ontstaat dus een omwentelingsnelheidverschil tussen de hulp- en hoofdas.Je kunt dan niet zomaar een andere versbelling inschakelen omdat de afstemming van de snelheden en dus de tanden niet klopt. Om dit verschil in snelheid tijdens het schakelen op te heffen is de synchromesh geplaatst. Deze stemt de snelheden van beide assen op elkaar af. Is deze kapot en je schakelt boven de 35-40 terug naar twee hoor je dus die bekende kraak van de bak.
Dit los je op door dubbel te koppelen mét tussengas. Door het gas geven in ontkoppelde fase breng je het toerental van de hoofdas weer op gang waardoor bij de tweede koppeling het snelheidsverschil tussn de assen minder groot is. Als je dus uit z'n drie een scherpe bocht hard in wilt (en de synchro van 2 is stuk) komen deze mensen een voet te kort voor het remmen, omdat zij moeten dubbek-koppelen.
Bij opschakelen gaat dit verhaal precies anders om, en dubbel-koppel je wel maar dan
zonder tussengas om zo het toerntal van de hoofdas te laten zakken.
Ik ben dus heel benieuwd of ik goed ben voorgelicht
Edit: Advanced member post, yeeehaaaa! grapje!