Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Koeling 155 Q4

zo sep 14, 2008 21:05

Maar wat ik belangrijker vind is welke bougie's ik het beste kan gebruiken en wat voor bougiekabels :?:
Gezien het feit dat jij nog een geheel standaard motor hebt, zou ik gewoon de voorgeschreven bougies en bougiekabels gebruiken.
Gewoon bestellen via de dealer of via internet bij de onderdelen boer uit hoofddorp. Ligt op het puntje van mijn tong zeg maar :-k

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Koeling 155 Q4

zo sep 14, 2008 23:36

http://www.tuynder.nl bedoel je?

Je zou een performance kit voor een Lancia kunnen proberen te zoeken. Ga in ieder geval niet voor "siliconenkabels" met flexibele kern. Je wilt een goede koperen kern zonder ontstoring of zo. Je kan overwegen om denso iridium in plaats van standaard te doen, ik zou in ieder geval geen platinabougies nemen als je geen standaard bougies kiest.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

zo sep 14, 2008 23:40

Die bedoel ik ja :D

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 15, 2008 00:08

Zolang je auto nog niet in orde is bijna alles fixen met fabrieks spul.

Als ie in orde is kun je gaan nadenken over het uitgeven van geld aan modificaties.
Of je moet fabrieks onderdelen vervangen door onderdelen waar je zeker van weet dat er geen nieuwe problemen van komen.

Gefeliciteerd Brul! :D Ik ben net +8 dagen. :wink:

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 15, 2008 07:19

Gefeliciteerd Brul! :D Ik ben net +8 dagen. :wink:
Jij ook gefeliciteerd Jan :P

En wat betreft het gebruik van originele onderdelen, daar heb je misschien wel een punt.
Ik zou zeker geen Iridium bougies of ander merk gaan plaatsen op een standaard motor.
Eerst je problemen oplossen en dan eens gaan denken aan wat je wil met de motor.
Squadra chip is echt een aanrader :thumbs: Dit is echt een leuke upgrade voor niet al t eveel centen, waar je heel veel lol aan gaat beleven :driving:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 15, 2008 07:28

Standaard spul is inderdaad prima en bewezen goed. Mocht je voor een "upgrade" willen gaan zouden bijvoorbeeld Magnecor KV85 kabels echt geen problemen opleveren en wel een betere vonk bij hoge druk. Het zelfde geldt voor Denso of NGK iridium bougies, ook dat is bewezen goed spul, vonkt beter en ze gaan een stuk langer mee dan de fabrieksbougies.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 15, 2008 08:17

Het zelfde geldt voor Denso of NGK iridium bougies, ook dat is bewezen goed spul, vonkt beter en ze gaan een stuk langer mee dan de fabrieksbougies.
Dat het langermee gaat is van minder belang in mijn ogen. Je zit eenmaal op een veel korter onderhouds interval met een Q4. Ik zou daar zeker geen risico gaan lopen :!:
Ik zou op dit moment zeker niet gaan experimenteren met andere onderdelen, hoe onschuldig ook. Eerst je bestaande probleem helder krijgen en isoleren.
Voor je het weet zit je in een richting te zoeken waardoor je alleen maar meer vraagtekens krijgt.....

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 15, 2008 11:48

Uiteraard is de oorzaak opsporen en oplossen het belangrijkste hier.

Het is altijd fijn als je bougies ook tot de volgende beurt optimaal presteren, dus langere levensduur is handig. Ook zal je wel graag een langere levensduur zien dan gewone bougies, omdat ze eenvoudig een stuk meer kosten dan de klassieke kaarsjes. Iridium bougies zijn echt een bewezen verbetering voor alle motoren die nog "gewone" bougies gebruiken. Zowel de langere levensduur als de betere vonk bij zware belasting zijn fijn. Het hogere smeltpunt van de electrode zou in theorie niets uit moeten maken, maar juist daarom wordt voor turbomotoren aangeraden om liever iridium dan platina te gebruiken.

Je kan natuurlijk eerst even voor een paar euro gewone nieuwe bougies zetten, dan weet je in ieder geval of het daar aan ligt. De volgende keer kan je dan eens gaan kijken of je er iridium in schroeft, je hebt dan gelijk een goede vergelijking met een goed lopende motor op gewone bougies.

Bougiekabels zou ik kijken of ik orginele zou kopen of die Magnacor dingen of vergelijkbaar,.De kosten die je aan orginele kabels hebt liggen even wat hoger dus de investering die je doet is een stuk hoger. Ik zou niet weten waarom orginele kabels maar 15.000 km mee zouden gaan, voor mijn gevoel heeft dat meer te maken met de tijd dat ze er op zitten en de hoeveelheid warmte en water waar ze aan blootgesteld worden?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 15, 2008 12:33

Ik zou niet weten waarom orginele kabels maar 15.000 km mee zouden gaan, voor mijn gevoel heeft dat meer te maken met de tijd dat ze er op zitten en de hoeveelheid warmte en water waar ze aan blootgesteld worden?
Warmte is absoluut een probleem onder de motorkap bij een Q4, meer warmte dan wenselijk is. Maar bougiekabels gaan echt wel langer mee dan 15.000KM
Ik ben pas aan mijn tweede vervangende setje bezig, nog steeds de originele (wel nieuw uiteraard ;) ).

Groetjes,
Marc
Laatst gewijzigd door Brul(tm) op ma sep 15, 2008 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

mverhari
Junior Member
Junior Member

ma sep 15, 2008 21:43

hallo stelletje theemutsen , ik weet niet hoe jullie met een Q4 rijden maar hij krijgt het echt warm onder de kap
maar ik denk dat jullie te druk zijn met internetten dan met sleutelen
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma sep 15, 2008 21:49

hallo stelletje theemutsen , ik weet niet hoe jullie met een Q4 rijden maar hij krijgt het echt warm onder de kap
Dat staat er toch ook?
Warmte is absoluut geen probleem onder de motorkap bij een Q4, meer warmte dan wenselijk is.
Brul(tm) rijdt bést hard Afbeelding
It's not easy, being green (kermit)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 15, 2008 22:06

Dat staat er toch ook?
Warmte is absoluut geen probleem onder de motorkap bij een Q4, meer warmte dan wenselijk is.
Brul(tm) rijdt bést hard Afbeelding
Ik rij momenteel niet zo hard :cry:
Maar zie ook dat ik een tikfoutje gemaakt heb :?
Want warmte is wel degelijk een probleem onder de motorkap :!:
Mijn excuus.

@ die wollen geiten sok: Ik rij of ben al dik 6 jaar bezig met de Q4 en heb al heel veel gekke dingen mee gemaakt. Dus ik denk dat ik inmiddels redelijk uit eigen ervaring kan vertellen.

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma sep 15, 2008 22:08

Hm ik las het meer in /sarcasme.... Warmte genoeg :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 15, 2008 22:11

Hm ik las het meer in /sarcasme.... Warmte genoeg :wink:
Blijft natuurlijk een kwestie van interpreteren wat er staat ;)
Ieder zijn ding he :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 15, 2008 22:15

Zolang ik 40 uur in de week betaald wordt voor Internetten en dat ruim meer oplevert dan sleutelen, ja, dan ben ik meer aan het internetten dan aan het sleutelen. Jij bent meer aan het sleutelen dan aan het rijden zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”