Andretti Molletti

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

zo dec 03, 2006 08:09

licht afwijkende waarden, daar gebeurt niks mee. als de lambda echt versleten/kapot is, dan gat motronic1.7 wel in de noodloop.

Precies wat ik hiervoor al zei.. met nieuwe effe van de spanning en opnieuw inleren.

Daar kan je niet veel mee...

Wat is de tolerantie vlgs jou wat betreft licht afwijkend en wat geeft de sensor voor spanning als hij echt kapot of versleten is?
M.a.w. wat zijn de criteria dan waarop de motronic beslist in noodloop te gaan?

En ik weet wel heel erg zeker dat als je een nwe sensor monteerd (daarbij gaat het contact een keer uit en aan) dat je daarna gewoon weer kan inleren door te rijden en de boel naar behoren werkt.
Resetten heeft alleen zin om de foutcode weg te krijgen. Rijtechnisch en CO-technisch geen invloed dus.
waarden weet ik zo niet. heb al wel veel ervaring dat het na resetten meer als een km per liter scheelt. zowel met de TS alswel de 3.0 V6 24V (beide motronic 1.7)

Sommige dingen hoef je niet te meten om ze te weten :wink:
Ik heb andere ervaringen door ze wel te meten, en ik kan dingen onderbouwen.

Does ring some kind off bell, doesnt it? ;)

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 13:11

we zullen wel zien wie er bij de CO meting gelijk heeft :wink:

ben het wel met je eens dat meten weten is, maar de normale werkwijze na het vervangen van de lambda is resetten. Is daarna het CO nog te hoog, dan wordt het meten.

Ijn lambda was zo versleten dat de motor ging galoperen, maar motronic gaf nog geen fout.

Ik zou de waarde wel op kunnen zoeken hoor, maar zoals eerder gezegd, ff aan de 4-gastest. Komt hij er niet door, dan meten.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 13:20

Nog wat leuks ontdekt.
Er is een andere LMM in gegaan. Deze is afkomstig van een 75 1.8 ie kat.
Nu zijn deze LMM meters, ook volgens een topic wat ik nu niet meer kan terug vinden, gelijk.
Nav het lambda sensor topic van Dick kwam ik op de site van bosch terecht.
Hier heb ik even de typenummers vergeleken.
164 TS: 0280 202 208
75 ie: 0280 202 078

Scheelt niet veel, maar toch wat. iemand enig idee of dit wat zou kunnen zijn. Of zit het verschil in puur de afstelling, die je toch met het schroefje kan manipuleeren?

Morgen weten we meer mbt de CO. In de tussentijd loop ie als een speer, soepeler en harder dan hij ooit gedaan heeft.
Door de regen, sint en verjaardagen ben ik niet aan het meten van de lambda toegekomen. Dat mag de garage morgen doen...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Andretti Molletti

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 18:11

Nog wat leuks ontdekt.
Er is een andere LMM in gegaan. Deze is afkomstig van een 75 1.8 ie kat.
...
Een 2 liter motor trekt meer lucht dan een 1.8...
Dat betekend dus dat je stationair zeg 10 % meer lucht hebt en deze lucht drukt de LHM ook verder open dan bij de juiste motor, de 1,8.
Gevolg is dat je dus meer brandstof krijgt stationair en je dus te rijk draait. 10 tegen 9 dat dit het probleem veroorzaakt.
Als je de juiste LHM monteerd is het vast weer ok, anders kun je de huidige goed krijgen door afstellen of je veer strakker te zetten.
Alleen is dat een oplossing voor het stationair gebied, want de belastings-curve en dus de inspuitmapen van de 2.oTS en de 1.8IE zijn te verschillend om uit te wisselen binnen de emissie norm.
Overigens de huidige setting, een 1.8 meter op een 2.0 motor geeft over het hele toerengebied een te rijke afstelling wat het goed lopen verklaard!

(had je dit niet eerder kunnen zeggen ;) )
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma dec 04, 2006 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 18:41

Klaar.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma dec 04, 2006 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 21:43

Ho ho, niet zo snel.

In een ander topic hier, ik weet niet welke, wordt ook geroepen dat de LMM uitwisselbaar zijn.
En qua logica... Ik bak lieve product variaties in in de software dan in hardware. Dus ben nog niet helemaal overtuigt. En zeker de firma Bosch zal het niet nalaten om producten zo generiek mogelijk te maken.
Het klinkt als en goede mogelijkheid maar Ik ben nog niet helemaal overtuigd.

In welk bereik meet een LMM? Ik bedoel, is een LMM instaat het verschil tussen zeg maar 6000 en 7000 toeren te meten?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 21:55

Klaar.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma dec 04, 2006 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 21:56

Klaar.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma dec 04, 2006 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 22:09

De LHM van een 75 1.8ie en 164 TS kunnen gelijk zijn, maar dan hebben ze (meestal) wel hetzelfde nummer....
Voor de 75 1.8ie is er ook een ouder type MM geweest, met ook een oudere LHM, wat wel dat 'lagere' nummer (078) zou kunnen zijn. Ik betwijfel of deze zo is uit te wisselen.
Als het beide een motronic ML4.1 was geweest dan zou de LHM gelijk zijn geweest (0 280 202 202).
Met de nieuwere motronic M1.7 is ook een andere LHM toegepast (208). Die zit op de 1.7,1.8 en 2.0 twinspark dacht ik. Of deze hetzelfde is als de 202 (met alleen ander nr. zoals yuri schrijft), weet ik zo niet.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 22:25

****** Onderstaande opmerking was kort door de bocht waardoor Yuri zijn posts naar klaar toe editte*****
Ik begrijp de de LMM niks weet van toeren.... Ik ben niet helemaal van lotje Yuri #-o
toeren x cylinderinhoud.....
Ik doel op het meetbereik van de LMM. En dat combineren met cylinderinhoud kan zomaar toerental opleveren.
*******Ik had daar meer smiles bij moeten zetten, maar ik dacht dat een skull smasher wel tegen kon***********

Dus... Ik vraag me af waar de LMM ophoud met meten....
En daarmee probeer ik te begrijpen of het zinnig is om een onderdeel te produceren dan een meetbereik heeft die 10% afwijkt.

:shock: :shock:

Of het zinnig is... Ik zou het niet weten...

Het commerciele motief van Bosch... Net zo als elk kapitalisties instituut zijn het diefjes... En zolang wij het pikken blijven zij stelen :D
Laatst gewijzigd door Emilio op di dec 05, 2006 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 22:32

Klaar.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma dec 04, 2006 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

ma dec 04, 2006 22:47

:roll:
Ik begrijp niet dat mensen me na 2 woorden nog niet begrijpen....
Maar dat zal wel aan mijn eigen ongeduld liggen.
Excuses daar voor....

Morgenals optie opperen om toch nog eens naar de LMM te kijken.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Andretti Molletti

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 09:53

Wat is er klaar Yuri?? :?

Overigens kan ik me voorstellen dat er dan bij een TS motor nog een en dezelfde wordt toegepast. Deze motoren hebben allen een ongeveer gelijke ontstekingscurve, softwarematig kan dan het mengsel bijgesteld worden. Maar een 1.8IE en een 2.0TS verschillen wel erg veel kwa ontstekingsvervroeging en hoeveelheid brandstof.

Ik geloof Sander meteen, zeker wat zijn kennis betreffende MM betreft... maar ik wil dan nog wel logische verklaringen ;)

Wat toeren betreft, dat is niet zo van toepassing bij LHM... De LHM meet de hoeveelheid lucht en als we meer toeren maken spuiten we vaker in..
Meestal heeft een motor zo rond volgas, maximaal koppel de meeste benzine nodig.

Ik ben benieuwd wat er vandaag uitkomt Emilio, ga (laat) je alleen meten of probeer je ook een keer met de juiste LHM?

Suc6 iig

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 10:17

Probeer je mee te denken, is het nog niet goed. Dus: klaar.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 10:20

Excuses Yuri
Je bijdragen wordt meer dan gewaardeerd. Ik had zelf even een kort lontje.
Dus geen posts editten svp. Er moet ook voor andere nog wat te lachen blijven.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Terug naar “Algemene Technische vragen”