Niet helemaalZijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?
Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.Naast kleppen zijn m.i. de nokkenasverstelling een betere bijdrage. Zeker als je de 2.0 8v Nord vergelijkt met de eerste 2.0 8v TS. Dat was een redelijke sprong van 130 naar 150 standaar PK's
Maar dat een motor met langere slag meer koppel heeft onderin (is dat eigenlijk wel zo?) komt (in 1ste orde) niet doordat de arm groter is. Dat zou wel heel simpel zijn. Als je uitgaat van een motor met gelijk volume en toerental, dan zal een motor met kleinere slag een groter zuigeroppervlak hebben. Bij gelijke druk in de verbrandingskamer is de kracht op de zuiger dus groter en dit compenseert precies de kortere arm zodat dit de hetzelfde koppel oplevert.Een langere slag betekent automatisch een grotere arm, en dus een betere krachtoverbrenging.
Je moet er ook constant 12V opzetten, dan zal die bij alle toerentallen even goed trekken als normaalDe fasenregelaar bij een TS 8v heeft wel degelijk zin. Trek de stekker maar eens los en ga dan rijden. Dan trekt ie geen worst van tafel...
Het zijn maar kleine bougies bij een TS, moet je volgens mij, behalve bij heel kleine motoren, ook bij een 16V wel kwijt raken.Leuk Topic!
Hierbij een aantal gedachten van mij.
Niet helemaalZijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?. Bij 2 en 3 kleppen wel, maar bij 4 kleppen heb ik m'n twijfels want waar moet je ze dan plaatsen? Ook bij directe injectie weet ik het niet.
Vraag ik mij toch af, als de nokkenasverstelling hierop geen invloed zou hebben, waar dan die, bij deze motor behorende, uitzonderlijk fraaie koppelkromme vandaan komt.Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.Naast kleppen zijn m.i. de nokkenasverstelling een betere bijdrage. Zeker als je de 2.0 8v Nord vergelijkt met de eerste 2.0 8v TS. Dat was een redelijke sprong van 130 naar 150 standaar PK's
Bij de 16v is het een ander verhaal, dan wordt de nokkenas wel versteld over het toerengebied en zorgt het wel voor een betere koppelkromme.
Als je uitgaat van gelijk volume en toerental wel ja, als je uitgaat van dezelfde zuigers niet.Maar dat een motor met langere slag meer koppel heeft onderin (is dat eigenlijk wel zo?) komt (in 1ste orde) niet doordat de arm groter is. Dat zou wel heel simpel zijn. Als je uitgaat van een motor met gelijk volume en toerental, dan zal een motor met kleinere slag een groter zuigeroppervlak hebben. Bij gelijke druk in de verbrandingskamer is de kracht op de zuiger dus groter en dit compenseert precies de kortere arm zodat dit de hetzelfde koppel oplevert.Een langere slag betekent automatisch een grotere arm, en dus een betere krachtoverbrenging.
Wat je hierbij vergeet is de factor tijd. Bij een lange slag motor is er meer tijd om de energie van de expanderende verbranding op te nemen. Dit komt ten goede aan het rendement.Maar dat een motor met langere slag meer koppel heeft onderin (is dat eigenlijk wel zo?) komt (in 1ste orde) niet doordat de arm groter is. Dat zou wel heel simpel zijn. Als je uitgaat van een motor met gelijk volume en toerental, dan zal een motor met kleinere slag een groter zuigeroppervlak hebben. Bij gelijke druk in de verbrandingskamer is de kracht op de zuiger dus groter en dit compenseert precies de kortere arm zodat dit de hetzelfde koppel oplevert.
Overvierkant betekent volgens mij juist een grotere boring dan slag.
Zeg tegenwoordig zijn motoren niet korte slag hoor... zoek maar eens na.. vaak over vierkant met een iets langere slag dan boring...
Ik had het eigenlijk ook niet over het onderscheid dat tegenwoordig tussen lange en korte slag motoren gemaakt word, maar eerder over het feit dat motoren vroeger, als in voor de oorlog, veel langere slaglengten hadden dan alle moderne motoren, ongeacht of deze nu onder of over vierkant zijn (en Huib heeft volgens mij gelijk hoor, wat dat over vierkant betreftTeveel om op te reageren nu maar ik lees en reageer eerdaags ... ondanks mijn baard
Zeg tegenwoordig zijn motoren niet korte slag hoor... zoek maar eens na.. vaak over vierkant met een iets langere slag dan boring...
Lang leve (letterlijk) de kettingTeveel om alles door te lezen zo ineens , maar ik zie dat tot nu toe het verhaal grotendeels alleen over de kleppen gaat.
Wat volgens mij een groot voordeel is voor de 8V , is dat de 8V een distibutieKETTING heeft tov de distibutieRIEM v/d 16V.
Of lul ik er weer helemaal naast![]()
![]()
Laat dat er nou (helaas) net niet inzittenNu nog achterwielaandrijving erbij ....