Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Everything you always wanted to know

vr nov 17, 2006 15:54

Dré met baard, hahahaha!

SanderQV
Member
Member
Contacteer: Website

vr nov 17, 2006 16:26

Leuk Topic!

Hierbij een aantal gedachten van mij.
Zijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?
Niet helemaal :). Bij 2 en 3 kleppen wel, maar bij 4 kleppen heb ik m'n twijfels want waar moet je ze dan plaatsen? Ook bij directe injectie weet ik het niet.
Naast kleppen zijn m.i. de nokkenasverstelling een betere bijdrage. Zeker als je de 2.0 8v Nord vergelijkt met de eerste 2.0 8v TS. Dat was een redelijke sprong van 130 naar 150 standaar PK's
Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.
Bij de 16v is het een ander verhaal, dan wordt de nokkenas wel versteld over het toerengebied en zorgt het wel voor een betere koppelkromme.
Een langere slag betekent automatisch een grotere arm, en dus een betere krachtoverbrenging.
Maar dat een motor met langere slag meer koppel heeft onderin (is dat eigenlijk wel zo?) komt (in 1ste orde) niet doordat de arm groter is. Dat zou wel heel simpel zijn. Als je uitgaat van een motor met gelijk volume en toerental, dan zal een motor met kleinere slag een groter zuigeroppervlak hebben. Bij gelijke druk in de verbrandingskamer is de kracht op de zuiger dus groter en dit compenseert precies de kortere arm zodat dit de hetzelfde koppel oplevert.

Groeten, Sander.

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 17, 2006 16:51

Sander,

Voor een groot deel met je eens alleen,

De fasenregelaar bij een TS 8v heeft wel degelijk zin. Trek de stekker maar eens los en ga dan rijden. Dan trekt ie geen worst van tafel...

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

SanderQV
Member
Member

vr nov 17, 2006 17:37

De fasenregelaar bij een TS 8v heeft wel degelijk zin. Trek de stekker maar eens los en ga dan rijden. Dan trekt ie geen worst van tafel...
Je moet er ook constant 12V opzetten, dan zal die bij alle toerentallen even goed trekken als normaal :). Alleen stationair en bij lage belasting is het wat minder...

Groeten, Sander.

panzerfrans

Re: RE: Everything you always wanted to know

vr nov 17, 2006 18:17

Leuk Topic!

Hierbij een aantal gedachten van mij.
Zijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?
Niet helemaal :). Bij 2 en 3 kleppen wel, maar bij 4 kleppen heb ik m'n twijfels want waar moet je ze dan plaatsen? Ook bij directe injectie weet ik het niet.
Het zijn maar kleine bougies bij een TS, moet je volgens mij, behalve bij heel kleine motoren, ook bij een 16V wel kwijt raken.
Naast kleppen zijn m.i. de nokkenasverstelling een betere bijdrage. Zeker als je de 2.0 8v Nord vergelijkt met de eerste 2.0 8v TS. Dat was een redelijke sprong van 130 naar 150 standaar PK's
Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.
Bij de 16v is het een ander verhaal, dan wordt de nokkenas wel versteld over het toerengebied en zorgt het wel voor een betere koppelkromme.
Vraag ik mij toch af, als de nokkenasverstelling hierop geen invloed zou hebben, waar dan die, bij deze motor behorende, uitzonderlijk fraaie koppelkromme vandaan komt.
Een langere slag betekent automatisch een grotere arm, en dus een betere krachtoverbrenging.
Maar dat een motor met langere slag meer koppel heeft onderin (is dat eigenlijk wel zo?) komt (in 1ste orde) niet doordat de arm groter is. Dat zou wel heel simpel zijn. Als je uitgaat van een motor met gelijk volume en toerental, dan zal een motor met kleinere slag een groter zuigeroppervlak hebben. Bij gelijke druk in de verbrandingskamer is de kracht op de zuiger dus groter en dit compenseert precies de kortere arm zodat dit de hetzelfde koppel oplevert.
Als je uitgaat van gelijk volume en toerental wel ja, als je uitgaat van dezelfde zuigers niet.
Dat een korte slag motor, bij de gangbare cilinderinhouden, beter presteert staat natuurlijk buiten kijf, daarom zijn alle moderne auto motoren dan ook korte slag motoren.
Maar je kunt cilinder diameters natuurlijk niet eindeloos vergroten.

Andretti Molletti

vr nov 17, 2006 23:00

Teveel om op te reageren nu maar ik lees en reageer eerdaags ... ondanks mijn baard ;)

Zeg tegenwoordig zijn motoren niet korte slag hoor... zoek maar eens na.. vaak over vierkant met een iets langere slag dan boring...

Huib
Guru
Guru

za nov 18, 2006 11:23

Wat je hierbij vergeet is de factor tijd. Bij een lange slag motor is er meer tijd om de energie van de expanderende verbranding op te nemen. Dit komt ten goede aan het rendement.

Zeg tegenwoordig zijn motoren niet korte slag hoor... zoek maar eens na.. vaak over vierkant met een iets langere slag dan boring...
Overvierkant betekent volgens mij juist een grotere boring dan slag.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za nov 18, 2006 12:52

Ik zou niet zeggen tijd maar grotere afstand. Je hebt een betere menging tijdens inlaat en compressie vanwege de langere zuigerweg

panzerfrans

za nov 18, 2006 13:10

Teveel om op te reageren nu maar ik lees en reageer eerdaags ... ondanks mijn baard ;)

Ik had het eigenlijk ook niet over het onderscheid dat tegenwoordig tussen lange en korte slag motoren gemaakt word, maar eerder over het feit dat motoren vroeger, als in voor de oorlog, veel langere slaglengten hadden dan alle moderne motoren, ongeacht of deze nu onder of over vierkant zijn (en Huib heeft volgens mij gelijk hoor, wat dat over vierkant betreft :wink: ).

De essentie is dat motoren in den beginne met hele lange slaglengten ontworpen werden, en dat deze slaglengten, toen men meer vermogen wou, al snel een belemmering voor het maximum toerental bleken.
Als gevolg hier van zijn de slaglengten in motoren dus door de jaren heen korter geworden, totdat men op een gegeven moment tegen een tweede belemmering aanliep; dat je boringen niet eindeloos kunt vergroten zonder allerhande verbrandingsproblemen te krijgen. En dat is dan tevens de reden waarom ik denk dat er in de ideale benzine motor twee bougies per cilinder horen te zitten.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za nov 18, 2006 13:42

Een lange slag motor produceert vaak een meer diepere,dikkere klank en het uitlaatgeluid is meestal wat substantieler.

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

za nov 18, 2006 18:39

Teveel om alles door te lezen zo ineens , maar ik zie dat tot nu toe het verhaal grotendeels alleen over de kleppen gaat.

Wat volgens mij een groot voordeel is voor de 8V , is dat de 8V een distibutieKETTING heeft tov de distibutieRIEM v/d 16V.

Of lul ik er weer helemaal naast :?: :oops:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

panzerfrans

za nov 18, 2006 19:01

Teveel om alles door te lezen zo ineens , maar ik zie dat tot nu toe het verhaal grotendeels alleen over de kleppen gaat.

Wat volgens mij een groot voordeel is voor de 8V , is dat de 8V een distibutieKETTING heeft tov de distibutieRIEM v/d 16V.

Of lul ik er weer helemaal naast :?: :oops:
Lang leve (letterlijk) de ketting :!:

Een riem schijnt wat minder weerstand te veroorzaken dan een ketting, rede waarom deze, volgens de fabrikanten, zo veel gebruikt worden.
De werkelijke reden is natuurlijk dat de produktie kosten laag zijn, het garage personeel word bezig gehouden, en het de onderdelen verkoop stimuleert.

Wij willen een ketting...., wij willen een ketting..., oeps..., sorry..., ik laat me even helemaal gaan :oops:

Na die twee bougies per cilinder dus alweer een nieuw item op mijn "ideale benzine motor" verlanglijstje :wink:

Groeten, Frans.

Rob75
Guru
Guru

za nov 18, 2006 21:02

Beetje olie op het vuur:

de nieuwe JTS motoren hebben dan bijna alles: ketting, 1 bougie maar wel 4 kleppen per cilinder en nokkenasversteller op in- en uitlaatnokkenas.

Nu nog achterwielaandrijving erbij ....

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Andretti Molletti

za nov 18, 2006 21:21

Jakkes...Opel :evil:

Das pas olie op t vuur ;)