TurboMarc
Guru
Guru

RE: Te lage voorkant circuit-75

di okt 24, 2006 10:21

Met een hulpveer kan je niet de wagenhoogte bepalen lijkt mij. Doet hij dat wel dan zit hij klem tussen de bovenste draagarm :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Andretti Molletti

di okt 24, 2006 12:12

Wel!

Lees Mau maar... vanavond als ik tijd heb zal ik een stukje info toevoegen...
De meeting bij RS destijds was wel informatief wat dit betreft!

Leuke discussie 8)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 24, 2006 12:18

Super topic! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rees-Cees

Re: RE: Te lage voorkant circuit-75

di okt 24, 2006 12:49

Met een hulpveer kan je niet de wagenhoogte bepalen lijkt mij. Doet hij dat wel dan zit hij klem tussen de bovenste draagarm :?:
Uh volgens mij hebben we het hier over twee verschillende hulpveren.

Met mijn hulpveertjes (die voor een soort voorspanning zorgen zodra de auto uit zijn veren komt) kun je geen wagen hoogte instellen. dat doet de grote veer en het schroefgedeelte.

De anders soort hulpveer zoals op de 75 zie ik meer als een "caravan" veer die er voor zorgt dat er een soort voorspanning is die de andere veer (of torsie) helpt.

zie ik het zo goed?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 24, 2006 13:14

Hetzelfde als bij de TS dus :(
Heeft jouw TS echt 23mm, gemeten zonder rubber???!!
Jip, zonder rubber gemeten :wink:
@Allessandro: ook hier hetzelfde bij 2TS'en. Ook 23 mm. Natuurlijk met de schuifmaat gemeten en niet op het rubber... :wink:

Zal wel weer een italiaans grapje zijn ofzo.

Mzzl,
DJ

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di okt 24, 2006 13:25

zie ik het zo goed?
Ja, de verhouding in stijfheden tussen hulp en hoofdveer bepalen de werking van het hulpveertje.

Wil je een progressieve setup, hobbelig wegdek (lees veel gewenste veerweg en comfort): Zal je de verhouding tussen hulpveer en hoofdveer klein houden en krijg je door het eigen gewicht van de auto het hulpveertje niet volledig tot op blokhoogte gedrukt.
Glad circuit, slappe hulpveer, de hoofdveer zal alleen het werk doen en dus korte, te gebruiken veerweg (niergordel benodigd).
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

bralfa
Guru
Guru

di okt 24, 2006 14:10

Kan het zijn dat bij auto's (met rs set) de hulpveer niet ingedrukt wordt door een te "hoog" staande torsie... Ofwel dat de hulpveer order grootte in dezelfde range van 25 kg zit??

Hierbij gebruik je als veer dus alleen je hulpveer icm met je torsie. De veerspanning van de hoofdveer is dan in verhouding te hoog en doet dus eigenlijk niet mee...

Kan dit zo wezen, of sla ik hier de plank ronduit mis???
Shut up and ride!

AG
Full Member
Full Member

di okt 24, 2006 14:10

Roy , het verlagen doe ik zoals Dennis beschreven heeft en dan kan je de hoogte beinvloeden. Als je hierheen komt dan wil ik het je wel eens laten zien.Maar Ik ben eigenwijs als je hulpveer niet ingedrukt is dan moet je de hoofdveer kunnen optillen, kan je dat? Mijn grootste probleem met de RS set is dat ik niet genoeg veerweg heb bij een kriksteunhoogte van 13,5 cm ongeveer 5mm en dan zit hij op de bumpstops.

AG

Roy Hartgerink

di okt 24, 2006 14:47

Roy , het verlagen doe ik zoals Dennis beschreven heeft en dan kan je de hoogte beinvloeden. Als je hierheen komt dan wil ik het je wel eens laten zien.Maar Ik ben eigenwijs als je hulpveer niet ingedrukt is dan moet je de hoofdveer kunnen optillen, kan je dat? Mijn grootste probleem met de RS set is dat ik niet genoeg veerweg heb bij een kriksteunhoogte van 13,5 cm ongeveer 5mm en dan zit hij op de bumpstops.

AG
Hey AG,

Yep, als mijn 75 op zijn wielen staat kan ik inderdaad de hoofdveer optillen (en de stelschroef zit al onder op de schroefdraad). Wanneer ik de torsie nog een tandje verstel staat de carrosserie zo ongeveer op de banden :shock: Het probleem wat je aangeeft (korte veerweg) geloof ik je direct. Maar inderdaad, met bovenstaande info allemaal bij elkaar moeten we eruit zien te komen.

Ciao,
Roy.

Maurizio
Guru
Guru

di okt 24, 2006 15:15

Hierbij gebruik je als veer dus alleen je hulpveer icm met je torsie. De veerspanning van de hoofdveer is dan in verhouding te hoog en doet dus eigenlijk niet mee...
Nee fout.
Hulpveer en hoofdveer staan in serie en die staan weer parallel aan je torsie om het leuk te maken.
Dus als hulpveer niet volledig is ingedrukt dan is de totale stijfheid=C_torsie+1/((1/C_hoofdveer)+1/(C_hulpveer))
Als de hulpveer volldig ingedrukt is, wordt zijn stijfheid oneindig en de term 1/Chulpveer is dan verwaarloosbaar.

Ik heb geen idee wat de C_hulpveer van de RS set is, bij mij is de C_hulpveer maar iets van 1 N/mm

@AG, een 75 heeft geen bumpstomps.

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

di okt 24, 2006 15:21

Een RS set heeft wel degelijk bumpstops (en ik voel ze heel duidelijk in snelle bochten).

Roy, je zet 'm dus eerst wat lager met de torsie en dan schroef je 'm met de RS set weer omhoog. Dan ligt ie dus niet op de banden, dan is je hulpveertje helemaal ingedrukt en doet de hoofdveer z'n werk.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Roy Hartgerink

di okt 24, 2006 15:41

Een RS set heeft wel degelijk bumpstops (en ik voel ze heel duidelijk in snelle bochten).

Roy, je zet 'm dus eerst wat lager met de torsie en dan schroef je 'm met de RS set weer omhoog. Dan ligt ie dus niet op de banden, dan is je hulpveertje helemaal ingedrukt en doet de hoofdveer z'n werk.
Yep Dennis, is me duidelijk. Desalniettemin bedankt voor de extra aandacht. Ga er in de winter eens aan beginnen. Eerst de oliodruk :lol:

Ciao,
Roy.

Btw; je hebt een pb.

Maurizio
Guru
Guru

di okt 24, 2006 15:51

Ok, check, ik dacht dat we het over de bumpstops in de carrosserie van de gtv's hadden.

LENZ
Guru
Guru

di okt 24, 2006 20:02

Roy bij mijn 75 is het zelfs zo erg dat als ik de rs set los schroef en de ato laat zakken, ik de krik er niet meer onder uit krijg en de auto op de bumper rust, lijkt veel te laag, maar zodra de rs set erop zit draai ik hem zo op de gewenste hoogte, alhoewel het bereik wel beperkt is.

Roy Hartgerink

di okt 24, 2006 20:32

Hey Lenz,

Je hebt wel nog de torsies eronder?
Btw, jij mag dat setje wel weg laten, je bent snel genoeg :lol:

Ciao,
Roy.

Terug naar “Algemene Technische vragen”