cotjuh

RE: ALFA33 slaat af wan.warm is/carterdruk/ontluchting?

vr feb 05, 2010 15:13

zo te zien is het t zelfde motorblok de ontluchting zit ook in de bocht van de lucht toevoer pijp/slang

wat t starten betreft heb ik alles geprobeert alleen de vuldop r af halen werkt

ericj
Full Member
Full Member

vr feb 05, 2010 15:25

Stel dat het geen luchtaanvoerprobleem is, zou het dan nog een dichtgevallen uitlaatdemper/katalysator kunnen zijn met deze symptomen? Het lijkt me eigenlijk niet, omdat hij met losse carterslang nog wel goed op het gas reageert. (Dit is trouwens een open vraag, ik zou niet direct de uitlaat eronder weghalen).

---
Eric

Andretti Molletti

Re: RE: ALFA33 slaat af wan.warm is/carterdruk/ontluchting?

vr feb 05, 2010 17:36

Beetje jammer om telkens weer serieuze suggesties af te doen als onjuist of niet ter zake doende.

De lucht, die de motor nu aanzuigt via de olievuldop en carterontluchtingslang, moet nog steeds een keertje langs de gasklep en/ of stationair regelaar..... Dát lukt blijkbaar wel.... dus denk ik verstopt luchtfilter als mogelijke oorzaak.....

Maar goed, even het luchtfilter eruit halen om te proberen is natuurlijk veel te ingewikkeld en ondoordacht, niet onderbouwd, etc.

Waarom koud minder een probleem, dan warm dan? koud meer benzine t.o.v. lucht, dan warm. Tot zover mijn ondoordachte gedachten. Ik zal het forum niet meer vervuilen, sorry!!

Who's choice???

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Ik twijfel niet aan je serieusheid, maar aan je technische inhoudelijkheid.
Als de motor koud goed loopt en warm niet dan kan dat domweg geen verstopt luchtfilter zijn. Het filter zou dan bij warme motor ineens geen lucht doorlaten....?
Uit die optiek heeft het dus geen zin iets te proberen met het filter (misschien wel met de zomer en winterstand maar dat zie ik nergens staan!)
Koud meer benzine dan warm , maar dat doet niets onder voor de hoeveelheid lucht.

Maar goed je immer en altijd aangevallen voelen of in een verongelijkte rol terugvallen, is een door jouw gemaakte keuze.
Jij valt anderen ook aan alleen zijn die wat verstandiger en reageren daar niet op.

Andretti Molletti

vr feb 05, 2010 17:50

Maar klopt het nou dat je motor:

KOUD: goed start en loopt (je kan gasgeven tot een hoog toerental) en rijdt.
Warm: -niet start(aanslaat) en als hij wel warm loopt, zonder de olievuldop wel goed loopt en je kan gesgeven etc?
- wel start(aanslaat) met de olievuldop eraf en je daarna gas kan geven tot hogere toerentallen.
- NIET start (aanslaat) met de olievuldop erop terwijl je het gaspedaal intrapt

Kun je aangeven wat wel en niet waar is van wat ik uit je verhaal opmaak?

BMP
Full Member
Full Member

vr feb 05, 2010 18:30

Ik kan er helemaal niks van maken, raar verhaal er zit totaal geen logica in.

De informatie over het probleem is veel te vaag, is er bij warme afgeslagen motor, brandstof, en ontsteking? heb ik nergens duidelijk gelezen maar ik zal het wel over het hoofd zien.

En van starten bij weghalen vuldop heb ik nog nooit gehoord.

Is de brandstof druk goed bij warme motor??

BMP :?
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

ericj
Full Member
Full Member

vr feb 05, 2010 18:50

De informatie over het probleem is veel te vaag, is er bij warme afgeslagen motor, brandstof, en ontsteking? heb ik nergens duidelijk gelezen maar ik zal het wel over het hoofd zien.

Het is even leeswerk, maar als cotjuh het goed heeft beschreven (zoals hierboven door Andretti samengevat) dan zijn de symptomen toch vrij duidelijk. Dat er brandstof(-druk) en ontsteking is bij warme motor is niet rechtstreeks gemeten maar blijkt uit het feit dat de motor wel loopt met losse olievuldop. Ik heb ook aan brandstofdruk zitten denken maar zie geen relatie met de olievuldop los of vast.

---
Eric

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr feb 05, 2010 19:17

Hier dan nog maar voor de duidelijkheid een tekeningetje van de 1.4IE met wat er nu precies opzit en wat niet. Je weet nooit of het handig is.
Met dank aan een andere alfist van hier trouwens.

Afbeelding
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

vr feb 05, 2010 19:18

De 1.4 heeft 2 luchtslangetjes op de olievul pijp zitten.

Eentje is een dikke en loopt naar de dikke slang die tussen luchtfilter een gasklep huis zit.
Dit is de "carteronluchting" waar men het hier steeds over heeft, en die zit dus idd voor het gasklep huis.

De andere zit iets lager op de olievulpijp, en dit is een dunner slangetje. Die zit ergens onder het gasklephuis vast, ik denk dat deze na de gasklep aangesloten zit.

Dus, olievuldop eraf bij stationair lopen, dan krijgt de motor iets meer lucht.
Meer lucht = armer mengsel.

Dus dat moet betekenen dat je motor met de olievuldop erop te rijk staat bij stationair lopende motor.

Ik zou de stationair regeling controleren. Dat is dat ding wat bovenop het gasklephuis zit (zit ook een stekker bovenop).

disclaimer: alles hier beschreven is puur theoretisch, ongehinderd door enige praktijk ervaring met dit specifieke probleem... :) :) :wink:
homepage

Andretti Molletti

vr feb 05, 2010 19:35

Stefan: top van die scan!!!

Cotjuh: in de tekening van Stefan gaat het om 16: de stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotor
De stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotorgaat dus te dicht bij warme motor lijkt het...
simpele test: koud starten... als de motor een beetje warm is zeg 50 graden de stekker van 16 losnemen en dan gewoon de motor verder laten opwarmen. Mocht het probleem in een langzaam bij oplopende temperatuur, dichtgaande "stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotor" zitten dan loopt hij met stekker los gewoon door omdat de stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotordan niet meer dicht kan ...

duidelijk toch?
:wink:

cotjuh

vr feb 05, 2010 23:42

Maar klopt het nou dat je motor:

KOUD: goed start en loopt (je kan gasgeven tot een hoog toerental) en rijdt.
Warm: -niet start(aanslaat) en als hij wel warm loopt, zonder de olievuldop wel goed loopt en je kan gesgeven etc?
- wel start(aanslaat) met de olievuldop eraf en je daarna gas kan geven tot hogere toerentallen.
- NIET start (aanslaat) met de olievuldop erop terwijl je het gaspedaal intrapt

Kun je aangeven wat wel en niet waar is van wat ik uit je verhaal opmaak?
hier nog even het probleem en dat het een vreemd probleem is , ja dat had ik al verwacht , dat is mij ondertussen wel gebleken
de auto start bij koude motor prima en reageert prima
komt dan op bedrijfs temp ongv 85 graden als ik de temp meter mag geloven
dan slaat hij af en krijg ik hem met geen mogelijk heid meer aan de praat tenzij ik hem een heletijd laat staan , of zoals ik bij toeval achter kwam , ik er de olie vuldop af haal
dan start hij meteen weer en reageert weer prima tot de dop er weer een tijdtje op heeft gezeten

cotjuh

vr feb 05, 2010 23:56

Stefan: top van die scan!!!

Cotjuh: in de tekening van Stefan gaat het om 16: de stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotor
De stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotorgaat dus te dicht bij warme motor lijkt het...
simpele test: koud starten... als de motor een beetje warm is zeg 50 graden de stekker van 16 losnemen en dan gewoon de motor verder laten opwarmen. Mocht het probleem in een langzaam bij oplopende temperatuur, dichtgaande "stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotor" zitten dan loopt hij met stekker los gewoon door omdat de stationairstelmotoromloopluchtregelklepstappenmotordan niet meer dicht kan ...

duidelijk toch?
:wink:
zowiezo stefan bedankt voor de tekening

en dit met die stekker ga ik zeker even proberen

had wel verwacht dat dit een probleem zou zijn maar dat het zo lastig zou zijn had ik niet verwacht ,
aangezien dit mijn eerste alfa is dacht ik , in eerste instantie , dat het misschien een vaker voorkomend probleem was , niet dus
jullie allemaal in iedergeval bedankt voor het meedenken , toppie !! :thumbs:

cotjuh

za feb 06, 2010 00:12

BMP :?
zal je de info nog even geven :

de auto start bij koude motor prima en reageert prima stationair en reageert prima op het gas
Als de auto warm (bedrijfstempongv 85 graden als ik de temp meter mag geloven )is dan slaat hij af
en krijg ik hem met geen mogelijk heid meer aan de praat tenzij ik hem een heletijd laat staan , of zoals ik bij toeval achter kwam , ik er de olie vuldop af haal ,
dan start hij meteen weer en reageert weer prima tot de dop er weer een tijdtje op heeft gezeten
olielampje brand niet , olie is op peil

cotjuh

za feb 06, 2010 00:34

Sorry dat ik nu dubbele beschijvingen heb gegeven
maar heb het probleem in de hand tekening geplaatst
zodat het (vreemde) probleem direkt zichtbaar is voor iedereen

cotjuh

zo feb 07, 2010 12:33

[quote="cotjuh"][quote="Andretti Molletti"]Stefan: top van die scan!!!

Heb het met de stekker geprobeerdt , en het heeft niet gewerkt dus dat is het probleem ook niet :(

ericj
Full Member
Full Member

zo feb 07, 2010 12:42

Dan zou ik toch eens het luchtinlaattraject vanaf gasklep tot aan aanzuigpunt goed nalopen of er nergens een verstopping zit. Niet toevallig het plasticje om het luchtfilter laten zitten?

---
Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”