Emilio
Guru
Guru

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

vr dec 01, 2006 13:16

Ik ben opgeleid met de term "meten is weten". Dus ik heb niet het idee dat het nu allemaal goed is ofzo.
Van het weekend ga ik lekker meten. Eerst nog even uitzoeken waar die connectors liggen.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Erwin
Member
Member
Contacteer: Website

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

vr dec 01, 2006 13:25

Ik ben opgeleid met de term "meten is weten". Dus ik heb niet het idee dat het nu allemaal goed is ofzo.
Van het weekend ga ik lekker meten. Eerst nog even uitzoeken waar die connectors liggen.
Er ontbreekt een stukje :D
Mij is geleerd "meten is weten, maar ook weten wat te meten"
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Andretti Molletti

vr dec 01, 2006 13:33

Er ontbreekt een stukje :D
Mij is geleerd "meten is weten, maar ook weten wat te meten"
Wel lezen Erwin:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18169

;)

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 01, 2006 14:14

Is het niet zo dat bij een kapotte lambda sensor de motor in een noodloop gaat en het signaal van de kappotte sonde negeert, dus ook navernieuwen blijft negeren tot een reset?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

wilco
Member
Member

vr dec 01, 2006 15:59

Is het niet zo dat bij een kapotte lambda sensor de motor in een noodloop gaat en het signaal van de kappotte sonde negeert, dus ook navernieuwen blijft negeren tot een reset?
klopt
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

vr dec 01, 2006 16:38

klopt
beetje kort door de bocht.

je zal eerst moeten weten om wat voor MM het gaat en wat de criteria zijn om een fout te constateren...
tegenwoordig wil je niet weten hoe dat gedaan wordt ;)

Nogmaals zodra er weer een aannemelijk signaal binnenkomt zal de lambdasensor weer gebruikt worden om af te regelen... wat wel blijft is de oude storingscode in het geheugen...

wilco
Member
Member

vr dec 01, 2006 16:43

klopt
beetje kort door de bocht.

je zal eerst moeten weten om wat voor MM het gaat en wat de criteria zijn om een fout te constateren...
tegenwoordig wil je niet weten hoe dat gedaan wordt ;)

Nogmaals zodra er weer een aannemelijk signaal binnenkomt zal de lambdasensor weer gebruikt worden om af te regelen... wat wel blijft is de oude storingscode in het geheugen...

nee hoor, niet kort.. gaat om 97er motronic toch?? nou, daar werkt het zo..
zal dus niet geheel opnieuw gaan afregelen.. reset en je bent er.
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

vr dec 01, 2006 16:47

Dus als je lambdasensor even wat langer een 0 v afgeeft gaat i in storing en komt i er nooit meer uit???

Draai het om, als je in de opwarmfase een Lambdasensor meet geeft i soms spanningen die negatief zijn...
Bij opel heeft dat tot de meest gruwelijke storingscodes geleidt, bij Bosch zover ik weet nooit.

Wat zijn de storingscriteria waarop het MM reageert dan bij een Motroninc (4.1??) van '97?

Emilio
Guru
Guru

vr dec 01, 2006 18:20

Volgens mij is het Motronic 1.7.

Ik heb even Squadra Tuning gebeld. Die jongens zijn bij uitstek kenners van dat spul.
Hij zegt dat hij wel uit noodloop komt, maar nog wel met oude waardes blijft werken.
Dus het is mogelijk dat alles nog niet 100% regelt. Het is verstandig om de resetten.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Andretti Molletti

Re: RE: Serieus CO probleem

vr dec 01, 2006 18:23

Daarom schreef ik:
Bouwjaar?
Het kan zijn dat je leerprogramma een rijkere afstelling heeft ingeleert, heb je na de reparaties zo'n 100-200km gereden??
Dat is juist om je leerprogramma opnieuw in te leren en de "fout geleerde" afstelling eruit te krijgen.
Je foutcode blijft welliswaar aanwezig, maar je motor moet weer goede waarden geleerd hebben dan!

wilco
Member
Member

vr dec 01, 2006 19:41

licht afwijkende waarden, daar gebeurt niks mee. als de lambda echt versleten/kapot is, dan gat motronic1.7 wel in de noodloop.

Precies wat ik hiervoor al zei.. met nieuwe effe van de spanning en opnieuw inleren.
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

vr dec 01, 2006 21:22

licht afwijkende waarden, daar gebeurt niks mee. als de lambda echt versleten/kapot is, dan gat motronic1.7 wel in de noodloop.

Precies wat ik hiervoor al zei.. met nieuwe effe van de spanning en opnieuw inleren.

Daar kan je niet veel mee...

Wat isde tolerantie vlgs jou wat betreft licht afwijkend en wat geeft de sensor voor spanning als hij echt kapot of versleten is?
M.a.w. wat zijn de criteria dan waarop de motronic beslist in noodloop te gaan?

En ik weet wel heel erg zeker dat als je een nwe sensor monteert (daarbij gaat het contact een keer uit en aan) dat je daarna gewoon weer kan inleren door te rijden en de boel naar behoren werkt.
Resetten heeft alleen zin om de foutcode weg te krijgen. Rijtechnisch en CO-technisch geen invloed dus.
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma dec 04, 2006 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan
Member
Member

vr dec 01, 2006 22:57

Zou het nog aan de katalysator kunnen liggen? De lambda waarde kan best goed zijn omdat de regeling goed werkt, maar als de katalysator niet goed meer is kan het CO percentage toch te hoog zijn omdat een te klein deel van de CO wordt ongezet tot CO2. Of maak ik nu een denkfout?
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Andretti Molletti

za dec 02, 2006 11:51

Kan, maar dan zie je bij de viergastest zowel CO als O2 wat dus niet goed meer "naverbrand" wordt in de kat.

wilco
Member
Member

za dec 02, 2006 12:48

Daar kan je niet veel mee...

Wat si de tolerantie vlgs jou wat betreft licht afwijkend en wat geeft de sensor voor spanning als hij echt kapot of versleten is?
M.a.w. wat zijn de criteria dan waarop de motronic beslist in noodloop te gaan?

En ik weet wel heel erg zeker dat als je een nwe sensor monteerd (daarbij gaat het contact een keer uit en aan) dat je daarna gewoon weer kan inleren door te rijden en de boel naar behoren werkt.
Resetten heeft alleen zin om de foutcode weg te krijgen. Rijtechnisch en CO-technisch geen invloed dus.
waarden weet ik zo niet. heb al wel veel ervaring dat het na resetten meer als een km per liter scheelt. zowel met de TS alswel de 3.0 V6 24V (beide motronic 1.7)

Sommige dingen hoef je niet te meten om ze te weten :wink:
164 3.0 24V 1997

Terug naar “Algemene Technische vragen”