En volgens de legende nam Henry Ford elke keer zijn hoed af wanneer er een Alfa langs kwam.Ook Ford liep altijd achter Alfa aan

Trouwens: tof dat je weer terug bent na alle ellende...
Groet,
Rob
En volgens de legende nam Henry Ford elke keer zijn hoed af wanneer er een Alfa langs kwam.Ook Ford liep altijd achter Alfa aan
Maak van die Mustang / Spitfire maar Hellcat, of een van de andere meer populaire US Navy jachtvliegtuigen.Het feit dat die mutshibutsjies Zero nero vliegtuigen uit de lucht geknald werden door Mustangs en spitfire's met Multibalb engines zette de Japanners idd aant denken.
Ze hebben de techniek goed doorontwikkeld..
Liever een originele Europiaan, dan een Xeroxjapanner
Juist jaback on topic![]()
Helemaal mee eens.Het aantal kleppen draagt niet bij aan de motorkarakteristiek, de nokkenasprofielen wel!..
Zo ook de krukas en boring slag idd!
Zijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?De hemispheer heeft één groot nadeel, vandaar dat deze verouderd is: Het totaal oppervlak van de verbrandingsruimte is TE groot waardoor het warmte verlies groot is en dus het rendement laag...lees hoog verbruik. Emissie technisch een doodbloeder dus...Dé manier om dit te verbeteren was de GTA.. met twee bougies per cilinder... je kon het mengsel LATER aansteken, omdat de verbrandingssnelhied hoger was, de tijd om warmte te verliezen dus kleiner en zie hier, Carlos Chiti beats de BDA motoren
Had je dan wat anders verwacht van zo'n ouwe ventOok Ford liep altijd achter Alfa aan![]()
Ken je wel zeggen, het heeft alleen wel de neiging nogal explosief te expanderen.Lekker techisch discussietje zo
Wat veel mensen niet beseffen is dat een simpele benzine motor eigenlijk maar bij een enkele toerental / belasting combinatie optimaal loopt.@ Rob: dank je!!!
@Steven33:
overlap heeft twee gevolgen zeg maar: (is zeker geen basisvraag)
door overlap spoel je mengsel, maw het verse mengsel kan de cilinder in en een beetje gaat zelfs de uitlaat alweer in.. als je voor max performance gaat geen probleem.. je hebt dan echt een goede vulling en is er ook nog eens een optimaal in en uitlaat traject dan kun je soms een vulling van over de 100% bereiken.. das mooi voor het vermogen.
Diezelfde overlap spoelt benzine de uitlaat in en voor emissie is dat ongewenst.
Alfa combineert die twee met een variabele nokkenas.. beetje t goede van beide werelden.
Overlap geeft dus extra vermogen bij wat hogere toerentallen...
Afhanklelijk van het toerental en de belasting van de motor heb je telkens een optimale overlap (die telkens anders is) nodig.
helaas is dat moeilijk te realiseren met twee statische nokkenassen.
Veel merken hebben al in én uitlaatnokkenas verstelbaar om aan dit compromis te ontkomen.
Uiteindelijk blijft de automotor altijd een compromis tussen comfortabel rijden, zuinig, power en de belangrijkste (door de wetten) emissie.
Wat ik dus graag had geweten is hoe het kleppendiagram van zo'n 0 graden klepoverlap motor er uitziet.Als ik dan een moderne rijdbare motor wil maken, welke optie kies je dan en waarom? De KO mag natuurlijk geregeld zijn. Verder vraag ik me af of de emissie-eis hoofdzakelijk te lijden heeft onder het later sluiten van de uitlaatklep? M.a.w., waarom niet een motor met vroege inlaatopening en geen latere sluiting van de uitlaat?
Een langere slag betekent automatisch een grotere arm, en dus een betere krachtoverbrenging.Aangaande de verbrandingskamer, ik kan me voorstellen dat als men het rendement van de arbeidslag bekijkt er verschil zit in korte- en langeslag motoren?
Als het 0 graden punt voor BDP ligt dan profiteer je toch nog van de aanwezige onderdruk door de hoge uitstroomsnelheid van verbrandingsgassen terwijl de uitlaatklep al wel gesloten is? Als het punt na BDP ligt dan moet de zuiger deze onderduk nog creëren toch? Of zit hier een denkfout in?Wat ik dus graag had geweten is hoe het kleppendiagram van zo'n 0 graden klepoverlap motor er uitziet.Als ik dan een moderne rijdbare motor wil maken, welke optie kies je dan en waarom? De KO mag natuurlijk geregeld zijn. Verder vraag ik me af of de emissie-eis hoofdzakelijk te lijden heeft onder het later sluiten van de uitlaatklep? M.a.w., waarom niet een motor met vroege inlaatopening en geen latere sluiting van de uitlaat?
Ligt dit 0 graden punt exact in het BDP, of ervoor/erna?
Die tweede uitlaatklep zie ik inderdaad ook het nut niet van in, enkel meer complexiteit en meer massa die je moet versnellen en vertragen.Tsja!
Als Alfa dan echt innovatief wil zijn (tegengestelde van de laatste 15 jaar) dan moeten ze maar eens komen met een 4cylinder twin spark 12v met veriabele kleptiming en lichting (minder interne weerstand dan een 16v, een beter koppelverloop en plaats voor 2 10mm bougies) met heron verbrandingsruimte, distirbutie via een enkele ketting en cylinderbodemkoeling.
Als sportversie dan een versie met een kleine turbo met variable goniometrie.
Dan is Alfa weer het Alfa wat het was tot pakweg 1990 (laatste niewe was de boxer 16v.en de eerste JTD's daarna alleen nog opgwarmde soep van anderen waar vooral niet veel budget was voor echt iets nieuws).
My 5 cents.
Thom
Als dit punt voor het BDP ligt is de zuiger nog steeds omhoog aan het komen, en doordat er dus nog steeds volume verkleining plaatsvind is het nog maar de vraag ofdat er op dat moment inderdaad al onderdruk in de cilinder heerst, zal afhankelijk zijn van de hoeveelheid graden voor BDP dat dit plaatsvind. Als het punt na BDP ligt zal er zeker onderdruk aanwezig zijn, de zuiger beweegt dan tenslotte alweer omlaag en produceert vacuum, afhankelijk van het exacte moment al dan niet aangevuld met vacuum geproduceert door de massa traagheid van het uitstromende verbrandingsgas.Als het 0 graden punt voor BDP ligt dan profiteer je toch nog van de aanwezige onderdruk door de hoge uitstroomsnelheid van verbrandingsgassen terwijl de uitlaatklep al wel gesloten is? Als het punt na BDP ligt dan moet de zuiger deze onderduk nog creëren toch? Of zit hier een denkfout in?Wat ik dus graag had geweten is hoe het kleppendiagram van zo'n 0 graden klepoverlap motor er uitziet.Als ik dan een moderne rijdbare motor wil maken, welke optie kies je dan en waarom? De KO mag natuurlijk geregeld zijn. Verder vraag ik me af of de emissie-eis hoofdzakelijk te lijden heeft onder het later sluiten van de uitlaatklep? M.a.w., waarom niet een motor met vroege inlaatopening en geen latere sluiting van de uitlaat?
Ligt dit 0 graden punt exact in het BDP, of ervoor/erna?
En is er bijvoorbeeld nog 'gespeeld' met de snelheid waarmee de kleppen open en dicht gaan bij dit 0 graden concept?
Het zijn nog steeds mooie auto's om te zien, van binnen en van buiten, maar het zijn geen sportwagens meer.Idem bij mij Frans,
Vindt mijn draai niet meer bij de nieuwe Alfa's.
Das dus mijn schrikbeeld, dat ik, als ik nog eens een betaalbare sportsedan wil rijden, gedwongen zal zijn te heulen met de klassieke vijandRij inmiddels zakelijk een Beiers blauw witte diesel met achterwielaandrijving en in de eerste 20K Km. (in 4 maanden) 0 problemen en veel plezier.
Echt jammer.
Alfetta GTV6 (als ik hem weer helemaal in orde heb, wat helaas nog wel even zal gaan duren).ps: heb gelukkig nog wel mijn Super en Sprintje voor de fun.
Vol verwachting klopt mijn hartMisschien kan de Docent ons helpen?