Rees-Cees

Re: RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

vr jun 23, 2006 19:21

Waar ik me meer zorgen om maak is dat 1 van de twee sensoren misschien kapot gaat en er dus troep in mun systeem komt. Moet ik me hier nog druk om maken of gaat dat nooit mis?
Kapot gaan?

Als ze stuk gaan geven ze meestal een verkeerde waarde aan.

Lek gaan? Dan komt er GEEN troep in je systeem maar een helboel troep onder je motorkap (staat druk op :wink: )

10W40 kan heel goed in een 33, zeker een 16V die goed onderhouden is. Dunner zou ik niet gaan voor straatgebruik mits de motor gereviseerd is en voor de "dunnere" olie geschikt is gemaakt.

Vraag aan Speeder: Wat wordt de olie temperatuur eigenlijk bij stevig straat gebruik?

Rees-Cees

RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

vr jun 23, 2006 19:39

Zoals beloofd:

Afbeelding

Je ziet hier een rondje Zandvoort (2.06 minuut)

Rood: Toerental

Donkergroen: Snelhied

Blauw: Oliedruk

Cyaan: Watertemp

Rechts zie je Zandvoort zoals het door mijn auto gereden is. Met de software kan ik virtueel een rondje rijden en alle parameters zien.

NB het verval in de toeren is een meetfout (heeft met de samplerate te maken)

Mobster

vr jun 23, 2006 20:09

om de olie in je boxer motor in orde te krijgen kun je het volgende doen:

Om drooglopen te vermijden
- race-carter monteren (met een doolhofje in zoals op de V6'en, spatplaat tussen de motor en afsluitertjes op de cilinderkoppen) om drooglopen van de pomp en overdadig klotsen van de olie te vermijden

Om olietoevoer te verbeteren naar de middelste cylinders:

- het middelste oliekanaal opboren naar het dubbele sectiediameter van de 2 andere oliekanalen
- de desbetreffende lagerschaal ook opboren naar de corresponderende diameter anders helpt het niet.
- uitgaand gat van de oliepomp is ook een echte bottleneckt, dus die vergroten naar dezelfde diameter van het gat in het alu blok die naar het filter teruggaat (som van sectie van alle oliekanalen, dus de 3 gaten naar de lagerschalen, 2 naar de koppen. diameter 14mm denk ik

- oliedruk slechts weinig verhogen, dat is nefast voor je lagerschalen en ook de by-pass van je oliefilter gaat erdoor open.

Om je olie sneller op te warmen en te koelen:
- thermische warmtewisselaar monteren tussen blok en oliefilter. Dit ding vind je op alle Citroën BX trd's en trz's, zit tegen het oliefilter. Het is gekoppeld met 2 slangen aan je koelwatersysteem, dus wanneer koude olie warmt het op naar 95°C, indien de olie warmer komt begint het af te koelen. Een boxerfilter kan je niet monteren, dus koop je een schuine hoek bij Renault, het is gemonteerd op de Logan, Motor K9K (790).
Prijs 85€ Onderdeel nummer is: 82 00 052 680. Komt met dichtingen en filtertjes. Heb je ook meteen geen filter met by-pass meer nodig.

Daarna kun je rustig een rondje op het circuit rijden zonder je al te veel zorgen te maken.

Rees-Cees

vr jun 23, 2006 20:17

om de olie in je boxer motor in orde te krijgen kun je het volgende doen:

Om drooglopen te vermijden
- het middelste oliekanaal opboren naar het dubbele sectiediameter van de 2 andere oliekanalen
- de desbetreffende lagerschaal ook opboren naar de corresponderende diameter anders helpt het niet.
- uitgaand gat van de oliepomp is ook een echte bottleneckt, dus die vergroten naar dezelfde diameter van het gat in het alu blok die naar het filter teruggaat (som van sectie van alle oliekanalen, dus de 3 gaten naar de lagerschalen, 2 naar de koppen. diameter 14mm denk ik
Fout. Ik wil niet zeggen wat wel goed is (ik wil veel vertellen maar dat doe ik hellas niet, er zitten hier te veel reeshazen)
Daarna kun je rustig een rondje op het circuit rijden zonder je al te veel zorgen te maken
"rustig rijden" :?:

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 23, 2006 20:29

Oliehuishouding bij een boxer:

Vanuit het carter wordt de olie via een olie pomp naar het filter gepompt (de pomp wordt door de krukas aangedreven).

De olie die via het filter gepompd wordt gaat naar een gallerij boven in het blok (de verdikking waarook de moer of oliedruksensor zit).

Vanuit deze gallerij wordt de olie over de krukas geperst naar de lagers.

Tevens is er een splitsing naar de koppen om daar de kleppen (hydrolisch of mechanisch te smeren)

De krukas heeft de smering over 3 hoofdlagers.

1 voor de 1e cylinder, 1 voor de 2e en 3e cylinder en 1 voor de 4e cylinder.

In de krukas moet dus 1 oliekanaal 2 drijfstangen van olie voorzien (dat is dus het kritische punt van de boxer motoren).

De olie komt uiteindelijk weer in het carter en alles begint weer opnieuw.

een plaatje hiervan staat wel in de vraagbaak.

Hierbij het plaatje (uit de sud-vraagbaak maar dat is hetzelfde):

Afbeelding

Interessant topic, leuk om te volgen!

Rees-Cees

vr jun 23, 2006 20:32

Mooi Kurp, hier kun je dus duidelijk op zien wat ik schreef dat het niets uit maakt waar je de druk meet.

De slimmen onder ons zien nu duidelijk het smeeringsprobleem en wat er aan te doen.
Laatst gewijzigd door Rees-Cees op vr jun 23, 2006 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Mobster

vr jun 23, 2006 20:32

Fout. Ik wil niet zeggen wat wel goed is (ik wil veel vertellen maar dat doe ik hellas niet, er zitten hier te veel reeshazen)
Het gaat hier niet over goed of fout.

Zoals jij het in elkaar hebt is het waarschijnlijk wel nog een stuk beter, ook respect voor het vele werk en onderzoek, maar ik hoor mijn 33 niet klagen met de ze modificaties :lol:
"rustig rijden" :?:
ik ben geen reeshaast :wink:

Speeder

vr jun 23, 2006 21:15

Waar ik me meer zorgen om maak is dat 1 van de twee sensoren misschien kapot gaat en er dus troep in mun systeem komt. Moet ik me hier nog druk om maken of gaat dat nooit mis?
Kapot gaan?

Als ze stuk gaan geven ze meestal een verkeerde waarde aan.

Lek gaan? Dan komt er GEEN troep in je systeem maar een helboel troep onder je motorkap (staat druk op :wink: )

10W40 kan heel goed in een 33, zeker een 16V die goed onderhouden is. Dunner zou ik niet gaan voor straatgebruik mits de motor gereviseerd is en voor de "dunnere" olie geschikt is gemaakt.

Vraag aan Speeder: Wat wordt de olie temperatuur eigenlijk bij stevig straat gebruik?
Met kapot gaan bedoelde ik meer afbreken, zodat onderdelen in het oliekanaal vallen :roll:
Antwoord op jou vraag: Ik wil juist een olietemperatuurmeter installeren omdat ik wil weten hoe warm mijn olie bij 'normaal' :lol: straatgebruik is. Als ik nu mag schatten denk ik zo'n 100'c?

Speeder

vr jun 23, 2006 21:16

Zoals beloofd:

Afbeelding

Je ziet hier een rondje Zandvoort (2.06 minuut)

Rood: Toerental

Donkergroen: Snelhied

Blauw: Oliedruk

Cyaan: Watertemp

Rechts zie je Zandvoort zoals het door mijn auto gereden is. Met de software kan ik virtueel een rondje rijden en alle parameters zien.

NB het verval in de toeren is een meetfout (heeft met de samplerate te maken)
Erg leuk om te zien dit! Het lijkt een beetje op matlab :P Ken je dat?

Rees-Cees

vr jun 23, 2006 23:45

@ speeder:

Afbreken? wat zou er af moeten breken? Als het aan de drukloze kant is dan houdt de oliezeef voor de pomp de grove stukken tegen. Aan de drukkant ken er mi niets afbreken.

Huib
Guru
Guru

za jun 24, 2006 12:57

Mooi Kurp, hier kun je dus duidelijk op zien wat ik schreef dat het niets uit maakt waar je de druk meet.

De slimmen onder ons zien nu duidelijk het smeeringsprobleem en wat er aan te doen.
Dus een uitgelopen drijfstanglager bij een boxer is in 99% van de gevallen van cilinder 2 of 3?

Is zo'n subaru boxer krukas wel 5x gelagerd?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

za jun 24, 2006 16:40

@ speeder:

Afbreken? wat zou er af moeten breken? Als het aan de drukloze kant is dan houdt de oliezeef voor de pomp de grove stukken tegen. Aan de drukkant ken er mi niets afbreken.
Ik bedoelde meer dat als ik de sensoren plaats in de gallerij en bij het oliefilter, er iets afbreekt en dus in het oliekanaal komt...

Rees-Cees

za jun 24, 2006 18:18

Dus een uitgelopen drijfstanglager bij een boxer is in 99% van de gevallen van cilinder 2 of 3?

Is zo'n subaru boxer krukas wel 5x gelagerd?
Nee, die zijn net zo dom :cry:

Rees-Cees

za jun 24, 2006 18:20

@ speeder:

Ik bedoelde meer dat als ik de sensoren plaats in de gallerij en bij het oliefilter, er iets afbreekt en dus in het oliekanaal komt...
lijkt me vrij onwaarschijnlijk, wat kan er afbreken? zal wel een foto maken van de sensors die ik gebruik. Is gewoon een M5 draadeindje van VDO en daar kan niks van afbreken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”