Ah, zo kun je het ook bekijken. Ik ging nu juist uit van een juiste thermostaatwerking en gewoon een meter die niet "zuiver op de graad" is tgv een electrische storing..
@ Jos: op welke plaatsen meet je welke temperaturen???
Als je de uitkomsten hier neerplant kunnen een boel zaken duidelijk worden.
1- temperatuur direkt naast de temperatuursensor ?
2- temperatuur kort voor de thermostaat.
3- temperatuur direkt na de thermostaat.
4- temperatuur bovenaansluiting radiateur.
5- temperatuur onderaansluiting radiateur.
Als ie inderdaad niet dichtgaat, hetgeen natuurlijjk wordt bevorderd door een waterpomp met extra capaciteit ivm de behoorlijk lange af te leggen afstand heb je op zich een probleem. Misschien een dunne by-pass monteren of het gaatje in de thermostaat iets opboren??
Als je de de tweede en de derde kolom naasr elkaar legt zie je dat je de bedrijfstemperatuur netjes wordt afgeregeld (is uiteindelijk het belangrijkste )
Verder zie je meteen dat het huis van de temperatuur opnemer (sensor)keurig 80 is en dat je meter op het dashbord vrolijk 50 staat aan te wijzen. Het zit em dus in de meter/sensor/bedrading. Toch???
Je stelt dat soms ineens de temp sterk zakt... op zo'n moment moet je eigenlijk ook de temp eens meten, maar idd op dit moment twijfel ik ook aan de tempsensor van de dashboardmeter...of de bedrading... zet eens een directe (gezekerde) plus op je dashboardmeter.. stijgt je temp dan??
Het wijzertje in m'n pa z'n 164 TS geeft ook structureel een graad of 20 te weinig aan.
Maar heb eerlijk gezegd geen behoefte om dat nu te gaan checken.
@Dré ; laat ik het zo zeggen : de temperatuurmeter viel helemaal weg. is een keer gebeurd. niks structureels dus, nog niet. Nu blijft ie "netjes" op 50 graden hangen.
Ik vervang de sensor deze of wellicht volgende week effe. Niet zoveel werk, niet zo heel duur. De sensor is al besteld eerlijk gezegd....
Misschien dat ik ook effe probeer het kabeltje aan de olietemperatuursensor te hangen. kijken wat de meter dan doet. En wellicht de meter zelf eens aan een nadere inspectie onderwerpen zoals jij zegt !
@Rini V6 : heeft de meter het altijd netjes gedaan of geeft ie altijd 20 graden te min aan ?
Ik weet dat er bij mij in den beginnen een Matra sensor gezet is ipv de Alfa, anders heb je ook afwijking. ( Meter en sensor zijn een stel )
Ik denk toch niet dat het in je sensor zit. Ik decht echt sterk aan een massaprobleem/bedrading stekkers in zo,n Poly-auto. Als een sensor defect is geeft ie voortdurend een verkeerde waarde aan, of werkt ie helemaal niet..
dat ga ik zeker ook onderzoeken ! maar de bedrading hebben we 2 jaar terug nieuw getrokken... er zit vlgns. mij geen spanningsstabilisator in mijn wagen !