Andretti Molletti

Re: RE: Brembo's op een 75 18 IE?

za jan 27, 2007 01:12

is de winst niet gemakkelijk te halen met staalomvlochten leidingen en een echt goed merk blokken zoals HAWK etc?
Wellicht wel ja, maar da's toch off-topic. :biggrin: :wink:
Niet als het niet blijkt te passen, dan moet er toch een alternatief gezocht worden....

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Brembo's op een 75 18 IE?

za jan 27, 2007 09:00

Ja en dat is nu de hamvraag..

Gezien de verschillende ervaringen en meningen zal ik dus ook zelf maar gaan meten om te kijken wat mogelijk is.
Blijft natuurlijk wel vreemd dat het bij de een wel en bij de ander niet past.
Tenzij er verschillen zijn tussen de steek van de verschillende modellen 1.8 :?

Betere kwaliteit remblokken heb ik zelf ook aan zitten denken maar zou niet zo 123 weten welke ik moet monteren.
Je hebt dus HAWK ROESCH PAGID en wat nog allemaal en uiteraard claimen ze allemaal de beste te zijn.
Maar wat is dan werkelijk het beste alternatief.

Brembo's EN een goede kwaliteit blokken uiteraard :lol:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jan 28, 2007 09:20

ik vraag me ff wat af ik zag dat mensen het hadden over het omboren van schijven van 5 naar 4 gaats vind dit persoonlijk nog al wat je haalt dan wel behoorlijk wat materiaal weg op het deel van de schijf waar het meeste kracht op komt lijkt mij.....

en over die remklauwen zou het niet gewoon kunnen dat alfa nog een paar fusee's had liggen van de gt en deze op de eerste type's heeft gezet en dat de laatste type's gewoon de fusee's van de TS hebben????

heb zelf nog een 2.0 nord gehad (75) en deze had voor 2 zuigerige ATE klauwen met massieve schijven...... (heb ik nog liggen trouwens voor de liefhebber..) maar zo blijkt er dan toch veel verschil in te zitten en blijkt dus idd meten is weten....

maar ben het er wel mee eens dat dit heel veel moeite is voor een minimale vertregings winst en ben het wel eens met het idee betere slangen,blokken,schijven en remolie en je kent je beestje niet meer terug........
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 28, 2007 12:58

ik vraag me ff wat af ik zag dat mensen het hadden over het omboren van schijven van 5 naar 4 gaats vind dit persoonlijk nog al wat je haalt dan wel behoorlijk wat materiaal weg op het deel van de schijf waar het meeste kracht op komt lijkt mij.....

...
je haalt wel wat weg maar je houdt echt voldoende vlees over. Mits je alles fatsoenlijk uitmeet natuurlijk....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

panzerfrans

zo jan 28, 2007 15:29

Als de steek hetzelfde is als van een V6 zou je er zelfs de vier-zuiger brembo klauwen van een 944 op kwijt moeten kunnen, maar zonder geventileerde schijven denk ik niet dat het monteren van betere klauwen veel gaat helpen.
Als je niet voor het complete vijf-gats gebeuren wilt gaan zou ik gewoon eens voor goede (zachtere) remblokken gaan kijken :wink:

Groeten, Frans.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 28, 2007 15:56

Surprise, surprise!
Ik had gisteren nog wat gepast met verschillende velgen en zo...................vanmiddag kwamen Akieromeo en adjesalfa ook noge even langs............nog wat beredeneerd en dus ook maar gepast en wat blijkt: die Brembo's (met geventileerde schijven) moeten dus op 1.6/ 1.8 fusees! :o :!:
Wie had dat verwacht?!
Daarnaast is het zo, dat bij gevruik van geventileerde schijven en dus de dikke klauwen idd sommige wielen een beetje aanlopen. Maar met een spacertje van 1 a 2mm is dit dus prima te verhelpen. Misschien dat het bij andere velgen (ronals?) nog meer is..............
Maar het belangrijkste: eigenlijk is dus brembo's met 1.6/ 1.8 schijven geen goede combinatie! Wel zinvolle combi is dan volgens mij 1.8 fusee met bremo klauw in combi met 2.0 schiijf, al dan niet geventileerd.
Nu begon ik zelfs te twijfelen...............................maar de conclusie is niet juist, danwel onvoledig.

Ik heb het even precies gecheckt/ gepast........ :arrow:

Voor de volledigheid heb ik even de eerder geposte ' tabel' aangepast.

er bestaan voor de 116/ 162-serie kortweg drie remsystemen voor:
a) 1.6 / 1.8 schijven en klauwen en fusees
b) 2.0 ongeventileerd, schijven iets grotere diameter dan a), daardoor fusee net iets 'groter' (klauw zit verder naar voren), maar zelfde klauw als a)
c) TS/ Turbo/ V6, schijven zelfde diameter als b), echter 12mm dikker, grotere klauwen met 9mm vulstukken, FUSEE GELIJK a) !
Nota bene: h.o.h. maat van de boutgaten van de klauw is wel gelijk aan a) en b).

Dus in het geval van AlfettaOwner: Jij kunt die Brembo klauwen WEL gebruiken in combinatie met jouw standaard 1.6/ 1.8 schijven, indien je de klauwen splitst, de 9mm vulstukken verwijdert en de klauw weer samenbouwt met 9mm kortere bouten! :D
Beter is het dus om 2.0 schijven te gebruiken.

Wil je echter ook geventileerde schijven, dan kan dat dus ook. Dan kun je de schijven omboren naar 4 gaats. Hebben al meerdere mensen gedaan.

Graag gedaan. 8)
Zo, we zijn weer heel wat wijzer geworden! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 28, 2007 16:04

ik wordt hier helemaal niet wijzer van.

Mijn 1.8 Imola uit 1992 paste absoluut niet met TS brembo's en gevent. schijven (ik kwam een paar mm te kort om de klauw aan het fusee te monteren) . Ik moest de fusees vervangen voor gtv6 fusees toen pastte het wel!
Zou het verschil in bouwjaar zitten???

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 28, 2007 16:13

Mijn 1.8 Imola uit 1992 paste absoluut niet met TS brembo's en gevent. schijven (ik kwam een paar mm te kort om de klauw aan het fusee te monteren) . Ik moest de fusees vervangen voor gtv6 fusees toen pastte het wel!
Ik heb gepast op Alfetta 1.8 fusee. Ik denk dat dit gelijk is aan 75 1.8, maar je doet me weer twijfelen of er misschien toch verschil is....................ik ga dan ook maar eens passen op feen fusee van een 75 1.8 Imola van jan. '92, want die heb ik ook nog liggen. Ik vind het wel erg boeiend worden zo! :o

Je hoort nog van me! :thumbs:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 28, 2007 16:25

Jeeetje, nog maar ff wachten dan, bem wel erg benieuwd naar het resultaat.

Op naar pagina 4 dan maar :lol:

Toch denk ik stilletjes aan Roy's woorden en bevindingen :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 28, 2007 21:22

Ik heb gepast op Alfetta 1.8 fusee. Ik denk dat dit gelijk is aan 75 1.8, maar je doet me weer twijfelen of er misschien toch verschil is....................ik ga dan ook maar eens passen op feen fusee van een 75 1.8 Imola van jan. '92, want die heb ik ook nog liggen. Ik vind het wel erg boeiend worden zo! :o

Je hoort nog van me! :thumbs:
schiet mij te binnen dat de remklauw kwa afstand van de twee bevestigingsgaten wel op de fussee paste maar dat de klauw dan niet over de schijf paste.
Oftewel: de schijf is gemonteerd, je wilt de remklauw monteren: 1e bevestigingsgat gaat maar bij de 2e kom je een aantal mm's te kort....

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 29, 2007 07:47

Vreemd je zou toch denken dat met brembo's de schijven ook groter zijn :?
Of mis ik de srekking van het verhaal?

adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 29, 2007 13:02

Ben nog een gaan meten met alle fusee's en schijven die ik heb liggen en kwam op het volgende :roll:

Schijven: 1.6/1.8/2.0 allemaal 26cm
Fusee's: 1.6/1.8/2.0 afstand van hart naaf naar hart bevestiging remklauw hetzelfde!! :roll:
Maar: er zit verschil in de naaf (zie foto) begin van de naaf is deze iets dikker van een 2 liter en begint iets later konis te worden
dus kwa lagers zit er verschil in (1.61.8 en 2.0)
Verder is er ook nog verschil aan de buitenkant te zien, de afsluitdoppen van het lager zijn van een 2liter iets groter (zie foto)
Oja er is gemeten van de volgende auto's:
alfetta 1.8 van 77
alfetta 1.8 van 80
alfetta gt 1.6 jaar geen idee?
alfetta gtv 2.0 van 83
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dus ja weer nieuwe dingen 8)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 29, 2007 15:37

Nu zakt echt mijn broek af! :o

Je moet wel in mm's meten vriend, er is echt verschil in diameter! :wink:

Anders kom ik hoogst persoonlijk polshoogte nemen. :twisted: :wink:

adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 29, 2007 18:21

kijk:
1800 schijf van de grijze alfetta
Afbeelding
2000 schijf van sloper
Afbeelding
1800 fusee van de grijze alfetta
Afbeelding
2000 fusee van sloper dus met iets dikkere naaf en andere lagers/stofkapje
Afbeelding
:roll:

martijn

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 29, 2007 21:40

ff offtopic........ waar heb jij die fusee stukken zo mooi mee geschilderd :?: :idea:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”