Toyota was een van de eerste die met een 16V kwam die onderin GOED presteerde omdat ze de klepoverlap terbrachten naar 0...
Voordeel was dat je onderin weer koppel kreeg en een rijdbare motor kreeg. Daarbij heb je geen spoeling van onverbrandde benzine door 0 klepoverlap
Natuurlijk Dre.. Laat deze mannen het spulletje maar bedenken en het komt helemaal goed

Het feit dat die mutshibutsjies Zero nero vliegtuigen uit de lucht geknald werden door Mustangs en spitfire's met Multibalb engines zette de Japanners idd aant denken.
Ze hebben de techniek goed doorontwikkeld..
Liever een originele Europiaan, dan een Xeroxjapanner
back on topic
Het aantal kleppen draagt niet bij aan de motorkarakteristiek, de nokkenasprofielen wel!..
Zo ook de krukas en boring slag idd!
De hemispheer heeft één groot nadeel, vandaar dat deze verouderd is: Het totaal oppervlak van de verbrandingsruimte is TE groot waardoor het warmte verlies groot is en dus het rendement laag...lees hoog verbruik. Emissie technisch een doodbloeder dus...Dé manier om dit te verbeteren was de GTA.. met twee bougies per cilinder... je kon het mengsel LATER aansteken, omdat de verbrandingssnelhied hoger was, de tijd om warmte te verliezen dus kleiner en zie hier, Carlos Chiti beats de BDA motoren

Ook Ford liep altijd achter Alfa aan
Lekker techisch discussietje zo
