Roy Hartgerink

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

di okt 03, 2006 19:37

Hmm, okee.. Je hebt een modificatie toegepast.... :wink:

Is er al nieuws vanuit het front ? Ben je al wat te weetgekomen ?
Nee, is geen modificatie, is standaard af-fabriek zo. Voorkomt schade aan je demper door hittestraling van je turbo.

Nee, nog geen nieuws. Morgenvroeg ga ik naar Zolder. Eens kijken of ik daar wat wijzer kan worden. Hoef ik tenminste niet zo op te letten voor wat betreft politiecontroles :lol:

Roy Hartgerink

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

wo okt 04, 2006 13:29

:evil: :evil: :evil: geen oliedruk is natuurlijk nog lastiger......

Vanmorgen wagentje starten....mmmm, loopt wat schuddend......zal wel nog koud zijn......ai, nagenoeg geen oliedruk. Einde oefening voor vandaag. Eerst dit puzzeltje dan maar oplossen.

Ciao,
Roy.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo okt 04, 2006 16:22

ooops...

Hoop dat je nog geen lagerschade hebt.... (zowel blok als turbo)
Shut up and ride!

Andretti Molletti

wo okt 04, 2006 17:09

:evil: :evil: :evil: geen oliedruk is natuurlijk nog lastiger......

Vanmorgen wagentje starten....mmmm, loopt wat schuddend......zal wel nog koud zijn......ai, nagenoeg geen oliedruk. Einde oefening voor vandaag. Eerst dit puzzeltje dan maar oplossen.

Ciao,
Roy.
Lampje én drukmeter???

mechanisch meten dus...weet je het zeker of je plunjer blijft hangen!

Roy Hartgerink

wo okt 04, 2006 17:34

Zucht, ja hopen dat de eventuele (lager) schade meevalt. Er is nog wel iets druk, maar niet meer dan 0,2 bar schat ik. Lampje springt alleen aan als de motor stationair loopt. Straks de wagen maar op de plaats duwen. Pjieeuwww, maar dan anders :cry: Zou mooi zijn als alleen de plunjer is blijven hangen, wat dat ook moge zijn :lol:

Tja, komende dagen maar eens op zoek gaan, ik weet nog naar wat, maar ja, leerzaam wordt het wel weer. Positief blijven denken!

Ciao,
Roy.

Btw Dré; Zolder was spekglad vandaag (motregen). Dennis is gewaarschuwd :D

Andretti Molletti

wo okt 04, 2006 19:33

De overdruk plunjer in je pomp... 10 tegen 1 is dat het probleem.
Dus de carterpan eronderuit en pomp demonteren.. met een beetje mazzel een uurtje werk ;)

BTW: Ik ben gewaarschuwd, ik ga zelf rijden en zal oppassen iig. Ik zal zowiezo eerst eens rondjes maken op Trampio's om de baan te leren kennen.. (dennis kan wel rijden daar ben ik niet zo bang voor ;) )
Nog nooit geweest dus spannend!!!

patje1100
Guru
Guru

wo okt 04, 2006 20:29

Dre@ Is dat dat ding met die splitpen ? Waar wij altijd een klein ringetje achter frutten ?

Wat doet dat ding dan precies ? En wat zou dat ding dan nu bij Roy wel of niet doen ?

Roy, gij vlijtige poetser ? Je bent toch niet vergeten om die poets doeken uit je carter te halen he ? ( is geen grap. Een maat van me heeft precies hetzelfde met zijn Golf gedaan. Dat ging een paar kilometer goed totdat die zeef vertopt zat. ) :cry:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo okt 04, 2006 20:41

Dre@ Is dat dat ding met die splitpen ? Waar wij altijd een klein ringetje achter frutten ?

Wat doet dat ding dan precies ? En wat zou dat ding dan nu bij Roy wel of niet doen ?
Psies. Die plunjer is een overdrukklep. Bij pakweg 5 bar regelt ie de druk af door te openen. Indien de plunjer blijft hangen in geopende toestand, kan de oliepomp heel hard zn best doen, maar wordt er nagenoeg geen druk in het systeem opgebouwd.

Gezien het feit dat het optreedt bij een koude start, en de druk kennelijk nog goed was op het moment van wegzetten is het idd zeer waarschijnlijk dat dat lullige plunjertje in zijn boring is blijven vastzitten/geblokkeerd wordt.
Ik heb er ook uit voorzorg een extra ringetje tussengezet, omdat ik twijfelde aan de "versheid"van de veer van de plunjer.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

wo okt 04, 2006 22:52

idd... de veer is nieuw te krijgen voor een paar euro, maar de kneep zit um in het polijsten en gladmaken dus van de plinjer en de boring, Als er een metaalsplinter oid in komt ben je de Roy ..eeeuh Pineut ;)
Betere oplossing is er een stalen kogel uit bv een homokineet in te doen, die loopt niet zo snel vast ;)

(docenten zijn niet gek ;) )

Roy Hartgerink

za okt 21, 2006 16:46

Nou vandaag tijd gevonden om het carter te demonteren. Geen ijzerdeeltjes aangetroffen :lol: Wel ik neem aan pakkingresten. Snap er geen hol van waar deze allemaal vandaan komen.

Afbeelding

Alles blitzeblank maken en weer monteren.

Afbeelding

Nu mezelf nog......

Afbeelding

Bij die tandwielen in de oliepomp trof ik verder geen resten ook. Dat veertje werkte ook gewoon. Kwam alleen geen kogel tegen. En of de pomp nu weer werkt? Ik zal ff moeten wachten totdat het carter er weer onder zit. Van de week eerst een nieuwe pakking regelen.

Ciao,
Roy.

Andretti Molletti

za okt 21, 2006 21:34

ff snell, waar is het PLUNJERTJE van de oliepomp?????????????

als dat er niet zit heb je geen druk!!!!

Roy Hartgerink

za okt 21, 2006 23:18

Geen idee wat plunjertje is. Eerste keer voor mij dat ik oog in oog met zo'n oliepomp ben.

Kan ik dat 'van buiten' af zien? Had iets achter de veer moeten zitten? Ik heb ook niks vreemd in het carterpanneke zien liggen.

I.a.v.,
Roy.

Andretti Molletti

za okt 21, 2006 23:55

er ligt op je foto een dopje dat de veer tegenhoudt (er achter zit een splitpen die je eruit gehaald hebt anders krijg je de veer er niet uit)
aan de andere kant van de veer zit je plunjer, een cilindervormig soort van een vingerhoedje wat exact in de boring van de veer past... dit plunjertje wordt door de olio druk naar beneden geperst en bij een bepaalde druk, je maximale olio druk komt er zijdelings een boring vrij die je ook ziet zitten in dat gat waar ook die veer zit. De olio kan dan terugstromen naar het carter. Zo te zien zit er geen plunjer in waardoor alle olio terugstroomt naar het carter en je dus geen olio druk hebt... maarrrrrrrrr je hebt al wat gereden en had oliodruk dus ik denk dat je plunjer nog in de pomp zit maar vast zit in de open stand waardoor je oliodruk minimaal is...

maw kijk in de boring waar de veer inzat en daar zie je nog een plunjer...die moet eruit en die polijst je zo glad dat i een beetje ingeolieëd soepel door die boring glijd.. als je hem erin drukt en dan onderste boven houdt moet i er uit komen glijden uit zich zelf.....

pfffffffffffffff n beller is sneller ;)

Roy Hartgerink

zo okt 22, 2006 13:17

Helder Dré, dank voor de uitvoerige uitleg.

Heb net van bij Wilbert zo'n magneetstangetje meegenomen. Van de week voorkant van de 75 nog eens opkrikken en op zoek naar de plunjer gaan. Heb gisteren wel met een pink in dat gaatje zitten friemelen, maar voelde niks speciaal (alleen een hard plat deel waar het topje van mijn pink tegenaan kwam).

De plunjer moet er inderdaad zitten; immers al met oliedruk gereden en de oliepomp is van de winter wel gedemonteerd geweest, maar ik heb 'm niet uitelkaar gehad. Ach ja, weer wat geleerd :lol:

Ciao,
Roy.

Roy Hartgerink

zo okt 22, 2006 18:09

Balen balen balen.....krijg dat ding er niet uit én krijg er zelfs helemaal geen beweging in. Zie 'm wel (met een spiegeltje) zitten. Kan zelfs de achterkant zien, maar ja, daar heb ik niks aan. Ook als ik voorzichtig tegen de achterkant duw gebeurt er niks. Resteert er nog maar 1 optie nu? De hele pomp demonteren?

Alleen is het dan de plunjer vraag ik me af? Deze zit helemaal in zijn beginstand (neem ik gemakshalve aan; ik heb er tegen getikt en hij gaat niet verder terug). En als dan zou ik toch oliedruk moeten hebben? De pomp zelf werkt, want als ik aan de krukas draai, draait dat tandwiel mee.

Zucht....

Ciao,
Roy.

Terug naar “Algemene Technische vragen”