33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 10:09

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=13394 in dit topic zie ik toevallig dat diegene er synthetisch er in wou gooien, maar goed een simpele garage zal vast wel de normale voorschriften hanteren.

Heeft het ook zin om TSL of een vergelijk baar product er bij te gooien? Mogelijk wordt het stationair draaien dan ook beter.

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 12:26

Morgen wordt de olie ververst en komt er een nieuw olie filter in.

Tevens gaan ze de stationair regelklep schoonmaken (met remvloeistof!?), hopenlijk verhelpt dat het onregelmatig lopen.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 19:08

Ik had een oude advertentie gevonden van de auto op internet waarin stond dat er bij 130.000 een gereviseerd blok is in gekomen, dit zou betekenen dat wanneer deze sindsdien niet meer vervangen is zeer binnenkort aan de beurt is.
Wat bedoel je hiermee???

Als je blok nu op 190.000 staat zijn je riemen wel aan vervangen toe (gaan dacht ik 60.000km mee), zeker bij een 16 klepper wil je dat risico niet lopen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 14, 2006 07:58

Ik bedoel het zelfde als jij. Was het woordje riemen vergeten.

Echter kon de verkoper me ook vertellen dat de riemen bij 148000 vervangen zijn, pas later had ik deze advertentie gelezen. Ik zal hem nog eens bellen hoe zeker hij dat weet.

Maar de kans is groot dat de riemen binnen een paar weken vervangen zijn, evenals nieuwe veerpootlagers, remschijven, motorsteun en misschien achterwiel lagers.

Even over die achterwiel lagers, ik heb niets raars hieraan ontdekt, hoe weet de garage dat die versleten zijn? Door een wiel van de grond vrij te draaien en dat deze dan zwaar of met geluid zal draaien?

Het Alfa'tje bevalt me nog steeds erg goed, heeft me nog nooit in de steek gelaten en rijdt heerlijk. Het enigste wat me enigzins stoort is het wiebelen van de motor en het gekraak bij parkeren (wat ik de laatste tijd gek genoeg nauuwelijk of niet meer hoor!?) en het naar links trekken, die laatste valt me eigenlijk ook niet meer op, zal er wel aangewend geraakt zijn.

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 14, 2006 11:54

Ok olie en filter zijn vervangen. Olie was nog prima, filter was wel aan de beurt.

Wat minder leuk is is dat er een paar hele kleine stukjes meekwamen uit het carter. Deze stukjes lijken wel stukjes aanslag wat nu los brokkelt, het lijkt niet dat er metaal bij zit (zou wel kunnen trouwens). Ik kan er vanavond wel een foto van maken. Volgens de monteur kan het blok hier niet stuk op lopen maar kon me ook niet vertellen wat het was.

Heeft iemand een idee wat die brokjes kunnen zijn? En moet ik me er zorgen over maken?

Ze hebben 3,8 ltr 10w30 er in gedaan van het merk oiliol (weet niet meer hoe je het schrijft). Snap niet waarom geen 10w40, jullie wel?

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 14, 2006 18:32

Ik zou er ook 10w40 in laten stoppen. Hiervan blijft de smering beter bij hogere temperatuur dan bij een w30. Waarom ze dat gedaan hebben snap ik niet, want dat wordt ook niet voorgeschreven.

Misschien kun je nog ruilen :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 14, 2006 19:13

Lijkt me niet al te bevordelijk voor die toch al zo gevoelige klepstotertjes.....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 15, 2006 10:07

Ik heb het nagevraagd en de chef monteur zei dat 10w40 steeds minder gebruikt wordt en dat deze olie ook beter zou moeten zijn. Eurol was het merk trouwens. Aangezien ik niet zo blij ben met die brokjes in het carter denk ik dat ik over ca. 1000/2000 km het olie filter en de olie opnieuw ververs (zelf), met 10w40 of misschien toch wel w30 aangezien de motor nauwelijk olie verbruikt, en echt heet wordt de motor volgens mij nooit, als ik een lang stuk flink hard heb gereden is het inlaat spruitstuk nog makkelijk aan te raken. En dan meteen even extra doorspoel met olie, zodat alle restjes eruit zijn.

Sinds kort heb ik ook dat de km-teller een beetje begint te schommelen, dit is niet altijd het geval maar af en toe.

De auto lijkt nu iets beter stationair te draaien, echter schommeld het toerental af en toe nog steeds wel. Volgens de monteur was de stappen motor ook behoorlijk op. Zal in de gaten houden of er hier misschien eentje langskomt voor een leuk prijsje.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 15, 2006 12:02

en echt heet wordt de motor volgens mij nooit, als ik een lang stuk flink hard heb gereden is het inlaat spruitstuk nog makkelijk aan te raken. En dan meteen even extra doorspoel met olie, zodat alle restjes eruit zijn.
hehe, dat kan ik ook, maar dat wil niks zeggen. In de motor waar er gesmeerd dient te worden, wordt het bij "een lang stuk flink hard rijden" wel heet, (probeer dan maar es je uitlaatspruitstuk vast te pakken :wink: ) goede smering is dan wel van groot belang. Dus toch maar zeker w40.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Mobster

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 15, 2006 13:43

... Dus toch maar zeker w40.
Rens
idd, beter 10W40 of een 10W50 (maar da's dan volsyntheet)

10w30 of 10w40 zo veel verschil maakt het niet uit, wel is w30 olie dunner, lagere kin. viscositeit bij eenzelfde temperatuur dan 10w40 olie, dus een iets dunnere smeerfilm en iets meer olieverbruik dan met w40.

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 15, 2006 21:06

Is het niet dat nieuwe auto's 10w30 gebruiken.

Neuwe motoren, minder ingesleten, minder olie verbruik, betere temperatuur beheersing.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 15, 2006 22:04

De nieuwe auto's waar ik bij werk gaan op 0W40 of 0W30 volsyntheet, maar dit zijn ook echt nieuwe motoren, in een oude motor moet je geen volsyntheet gaan pleuren.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

vr jun 16, 2006 22:56

De nieuwe auto's waar ik bij werk gaan op 0W40 of 0W30 volsyntheet, maar dit zijn ook echt nieuwe motoren, in een oude motor moet je geen volsyntheet gaan pleuren.
Nee idd. Gewoon Agip sint 2000 10W40 of Castrol GTX 10W40, de beste olie voor je 16v. Olieverbruik is nihil, andere olie geprobeerd en bij allle andere altijd meer tot aanzienlijjk meer olieverbruik.

Agip is wel wat moeilijker aan te komen, maar kan bv bij AR parts bestellen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 19, 2006 08:34

Oke, 10w40 komt er straks weer in.

Viel me van t weekend weer wat nieuws op. De begrenzer begint precies op het rode gebied van de toerenteller. 6500 / 6600 t/min. Volgens mij hoort deze door te trekken tot 7000 toeren.

Zou het kunnen dat bij het vervangen van de motor een andere (maatwerk?) chip is geplaatst, welke niet verder gaat dan 6600?

Ik heb het idee dat tot 130.000 de motor flink op z'n donder heeft gehad en dat deze vervangen is omdat ie gewoon op was en dat ze toen de motor hebben vervangen incl. een chip die de motor beter beschemd. (Of de distributie was geknapt.)

De eerste eigenaar was volgens mij (naam stond in boekje, woonde in grote villa in Urk) een rijkeluis zoontje. Dat idee heb ik tenminste, je begint toch een beetje te rekenen wat de auto allemaal heeft meegemaakt.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 19, 2006 09:21

Oke, 10w40 komt er straks weer in.

Viel me van t weekend weer wat nieuws op. De begrenzer begint precies op het rode gebied van de toerenteller. 6500 / 6600 t/min. Volgens mij hoort deze door te trekken tot 7000 toeren.

Zou het kunnen dat bij het vervangen van de motor een andere (maatwerk?) chip is geplaatst, welke niet verder gaat dan 6600?

Ik heb het idee dat tot 130.000 de motor flink op z'n donder heeft gehad en dat deze vervangen is omdat ie gewoon op was en dat ze toen de motor hebben vervangen incl. een chip die de motor beter beschemd. (Of de distributie was geknapt.)

De eerste eigenaar was volgens mij (naam stond in boekje, woonde in grote villa in Urk) een rijkeluis zoontje. Dat idee heb ik tenminste, je begint toch een beetje te rekenen wat de auto allemaal heeft meegemaakt.
Die toerenteller (net als alle andere tellers in Alfa's :D ) is alles behalve geijkt, bij mijn 33 geeft ie ook te laag aan (+/- 10%), zal bij jou niet anders zijn. Is 1 van mijn openstaande "todo's" om m via een digitale teller te ijken.
Toen ik mijn auto kocht gaf te teller zelfs maar de helft aan, maar die is dan ook vervangen.
De begrenzer is standaard bij 7000tpm, met een squadra chip geloof ik 7300tpm, en ik heb er 1 liggen die pas na de knal bij 8000tpm de boel uitgooit.

Het is inderdaad leuk om uit te zoeken waar je auto allemaal geweest is, ik heb ontdekt dat ie oorspronkelijk op 10km van mijn ouderlijk huis geleverd is door een niet meer bestaande AR dealer, dat ie 1 keer de harde kant van een paaltje heeft ontmoet, en dat er ooit een stinger oid in heeft gezeten. Zegt ook wel iets over de rijstijl van de bestuurder, maar wat wil je met een QV :twisted:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”