Oke, 10w40 komt er straks weer in.
Viel me van t weekend weer wat nieuws op. De begrenzer begint precies op het rode gebied van de toerenteller. 6500 / 6600 t/min. Volgens mij hoort deze door te trekken tot 7000 toeren.
Zou het kunnen dat bij het vervangen van de motor een andere (maatwerk?) chip is geplaatst, welke niet verder gaat dan 6600?
Ik heb het idee dat tot 130.000 de motor flink op z'n donder heeft gehad en dat deze vervangen is omdat ie gewoon op was en dat ze toen de motor hebben vervangen incl. een chip die de motor beter beschemd. (Of de distributie was geknapt.)
De eerste eigenaar was volgens mij (naam stond in boekje, woonde in grote villa in Urk) een rijkeluis zoontje. Dat idee heb ik tenminste, je begint toch een beetje te rekenen wat de auto allemaal heeft meegemaakt.
Die toerenteller (net als alle andere tellers in Alfa's

) is alles behalve geijkt, bij mijn 33 geeft ie ook te laag aan (+/- 10%), zal bij jou niet anders zijn. Is 1 van mijn openstaande "todo's" om m via een digitale teller te ijken.
Toen ik mijn auto kocht gaf te teller zelfs maar de helft aan, maar die is dan ook vervangen.
De begrenzer is standaard bij 7000tpm, met een squadra chip geloof ik 7300tpm, en ik heb er 1 liggen die pas na de knal bij 8000tpm de boel uitgooit.
Het is inderdaad leuk om uit te zoeken waar je auto allemaal geweest is, ik heb ontdekt dat ie oorspronkelijk op 10km van mijn ouderlijk huis geleverd is door een niet meer bestaande AR dealer, dat ie 1 keer de harde kant van een paaltje heeft ontmoet, en dat er ooit een stinger oid in heeft gezeten. Zegt ook wel iets over de rijstijl van de bestuurder, maar wat wil je met een QV
Groeten, Pieter