Dinsdag avond kwam er wat tussen en gisteren had ik geen zin.... maar vanavond een update!
Om het kleppendeksel er tussenuit te krijgen volstond om de motor iets weg te duwen met een houten balk tussen cilinderkop (lagerkap) en chassisbalk. Wel even de voorste motorsteun losgemaakt!
Echter paste er dan op sommige kopbouten geen wringijzer met T55 dop tussen. Dat had ik al voorzien, vandaar de keuze om niet de aandrijfas, maar de motorsteun(en) los te maken.
Op onderstaande foto zie je links een 3/8"dop, die zou wel passen, maar durfde ik niet zoveel kracht op te zetten. (stuk maken, maak ik zonde van) Rechts zie je de 1/2"dop en het gebrek aan ruimte bij de achterste vier kopbouten!
Hierna het voorste subframe verwijderd (de 4 lange bouten), zodat dat die, inclusief de voorste draagarmen, naar beneden hangt en nergens meer voor in de weg zit. Als laatste de bovenste motorsteun gelost en de bout er helemaal uit gehaald. Nu de motor op de krik om beurten naar boven, om de bovenste kopbouten te lossen, en naar beneden, om de onderste kopbouten te verwijderen. Zo kan je uiteindelijk 5 kopbouten verwijderen en de laatste komt gewoon met de kop mee eraf.
Zie hier het resultaat.
Niet goed te fotograferen, maar wel te zien, toen ik de krukas had verdraaid, zijn keurige hoonsporen in beide cilinders en beduidend meer olie in de linker! Dat doet mij ernstig denken richting een vaste olieschraapveer en vast geen gebroken veer!
Ik denk persoonlijk niet, dat de olie via de inlaatkleppen in de cilinder komt..... het inlaatkanaal ziet er op het eerste gezicht ook hetzelfde uit, als de anderen.
Binnenkort meer in dit theater.