matramurena
Full Member
Full Member

RE: Binnenzijde carterpan gepoedercoat, wat nu...

za nov 02, 2013 11:52

Normaal wordt poedercoating gecured op 400 Fahrenheit, zo'n 200 Celsius. Maar om het er af te branden als het eenmaal aangebracht is zul je tot de 360 graden moeten gaan. Ik mag hopen dat je carter die temperatuur niet haalt. :)
Er zijn zelfs mensen die de binnenzijde van de kleppendeksels etc laten poedercoaten enkel om het feit dat de olie daar minder aan blijft hechten dan aan het kale aluminium...

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

za nov 02, 2013 14:27

Fabrieks zijn de meeste carterpannen toch ook helemaal gecoat? Kan mij niet herinneren ooit blank metaal aan de binnenkant te hebben gezien, maar zoveel motoren heb ik nou ook weer niet uit elkaar gehaald.

matramurena
Full Member
Full Member

za nov 02, 2013 14:38

Misschien enkel even de rand waar de pakking op ligt kaal schuren trouwens. De coating is niet altijd overal even dik, en dus zou je wat lekkage kunnen krijgen.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo nov 03, 2013 10:19

Heb hetzelfde gehad.
Geeft geen probleem, zit al 10 jaar zonder enige verandering.

Zoals matramurena zegt: bovenzijde vlak schuren, want daar krijg je inderdaad lekkage op.

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 03, 2013 12:52

Zijn carterpannen van moderne auto's niet ook van binnen en buiten gepoedercoat?
''Drive tastefully''

sprints
Member
Member

zo nov 03, 2013 14:52

Ik heb besloten de carterpan te monteren met de poedercoat aan de binnenzijde. Het is nog wel een klus om de schroefdraad van de carterplug schoon te krijgen, het zit goed vast.
Zoals aanbevolen zal ik de pakkingvlakken vlakschuren/opruwen voor montage.

Oorspronkelijk was de carterpan van binnen ook voorzien van een coating/verf. Echter stukjes verf draaien wel door de pomp en worden afgevangen door het oliefilter, een vel loskomend poedercoat kan de zeef blokkeren. Ik ga proberen nog wat informatie in te winnen bij een fabrikant/leverancier van het poedercoat (als ik die kan vinden) en een testje doen met een bakje olie en een klein onderdeel met poedercoat. Als er dan nog twijfels zijn zal ik voordat ik de motor inbouw, en dat zal zeker nog een jaar duren, de carterpan opnieuw verwijderen en beoordelen, mocht het dan mis zijn laat ik de poedercoat chemisch verwijderen.

Allemaal bedankt voor de reacties en speciale dank aan G. voor het aanbod de carterpan te wisselen met zijn tafelonderstel.

Kees

Terug naar “Algemene Technische vragen”