Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Contact punten Nord

di okt 04, 2011 21:20

Je kan beter even kijken wat de contacthoek en vooronsteking moet zijn, als je dan eerst de contacthoek goed (laat) zet(ten), en daarna het ontstekingstijdstip weet je zeker dat het in orde moet zijn. Afstellen met voelermaatje is volgens het boekje misschien zelfs wel goed maar eigenlijk gissen voor gevorderden.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 08:40

Midden op de duitse autobahn.....
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 09:12

stond dat er dan.....
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 09:22

Benodigdheden: 1 touwtje met een 12v lampje er aan geknoopt en je kunt zelfs op de (vluchtstrook van de) Duitse Autobahn je statische voorontsteking redelijk nauwkeurig afstellen... en dat touwtje heb je toch gewoon bij je gereedschap zitten? :wink:

Als ik zo de topics eens voorbij zie komen zou een werkplaatshandboek niet zo'n hele gekke investering zijn.... en die zijn er zat... van diverse uitgevers... bovendien leuk leesvoer om je eigen auto en haar constructie wat beter te begrijpen en te doorgronden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 09:28

Benodigdheden: 1 touwtje met een 12v lampje er aan geknoopt en je kunt zelfs op de (vluchtstrook van de) Duitse Autobahn je statische voorontsteking redelijk nauwkeurig afstellen... en dat touwtje heb je toch gewoon bij je gereedschap zitten? :wink:

Als ik zo de topics eens voorbij zie komen zou een werkplaatshandboek niet zo'n hele gekke investering zijn.... en die zijn er zat... van diverse uitgevers... bovendien leuk leesvoer om je eigen auto en haar constructie wat beter te begrijpen en te doorgronden.
Dat boek is er. Carbs hebben bijvoorbeeld al eens op de tafel van een wegrestaurant in Italie gelegen. ;-)

Touwtje met lampje....?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 09:37

Touwtje-met-lampje tussen de draad naar de verdeler knopen... krukas op P zetten (vaste voorontsteking)... verdeler draaien en het lampje gaat aan als de puntjes open gaan (dat moet precies op P zijn). Zo nodig dus puntjes stellen en de lichthoogte aan blijven houden). Dan heb je op rudimentaire manier iig je vaste voorontsteking op een acceptabel tijdstip staan.

Ik had een draadje met de juiste stekkertjes en een rood LEDje er tussen altijd klaarliggen en heb het daarmee eigenlijk altijd gered. Helaasch is dat touwtje in de mist der tijden van 2 verhuizingen verloren gegaan.

De investering in een stroboscooplamp is ook niet heel erg heftig... (< € 100) en dan kun je je dynamische (en dan vooral maximale) voorontsteking controleren. Die dingen hebben niet het eeuwige leven maar bij hobbygebruik maken ze zo weinig "uren" dat ze jaren meegaan.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 09:57

Of gewoon een multimeter... :wink: ...maar je komt op die manier iig prima thuis.
Daarna 1 keer goed laten zetten met een contacthoekmeter en een stroboscoop en je hoeft er normaal gesproken bijna nooit naar te kijken. Bij mij verlopen ze iets na 30.000km, ik vervang de punten en condensator dan ook gelijk door een paar nieuwe en kan weer 30.000 vooruit.
Laatst gewijzigd door Stefan Elshout op wo okt 05, 2011 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 11:10

Heldere uitleg. Dank.

Voordat ik naar winkels ren en de overal aan terk: het wat "stotteren" bij hogere snelheid, enig idee waar dat op kan duiden qua afstelling?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Contact punten Nord

wo okt 05, 2011 11:31

Als het na het afstellen van je punten is gekomen kan het zijn een te vroeg of te laat onstekingstijdstip (dit veranderd als je ze afsteld) en daarnaast door een te kleine contacthoek (oftewel in jip en janneketaal een te grote afstand van contactpunten) kan het een lage zelfinductie van de bobine zijn (te weinig energie opgebouwd) en bij een te grote contacthoek een te korte tijd om te kunnen ontladen. Komt dus allemaal nauw, en enkel het touwtje lampje principe voldoet niet als je meer dan alleen thuis wil komen!

Ik gok in jou geval op een te grote afstand van contactpunten en dus een te kleine contacthoek en te korte zelfinductietijd van de bobine bij hogere toerentallen en dus te weinig energie om nog een goede vonk te creeeren.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Terug naar “Algemene Technische vragen”