giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Band breedte mbt velg berekenen?

di jul 19, 2011 00:44

Dat is iets dat zeker is... Banden zijn erg veel verbeterd in 40 jaar tijd.

Ik heb ergens een test liggen met wat oude tegen nieuwere supercars waarbij ze het verschil lieten zien tussen de technieken van toen en nu. Als sidenote vermelden ze toen nog even dat de vergelijkingen niet helemaal correct waren omdat de oude supercars o.a. wel op nieuwe banden stonden. De Ferrari 288 GTO deed er bv. met de modernere banden bijna een seconde korter over als vroeger om op de 100 te komen en ook de remafstand was drastisch korter geworden. :) Dit allemaal vergeleken met de gegevens van toen de auto nieuw getest was.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Band breedte mbt velg berekenen?

di jul 19, 2011 00:46

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Is in ieder geval een calculator. Je kan de breedte van de velg in inches omrekenen naar de breedte van het loopvlak. een 7J velg is 7" breed in het velgbed. een 205 band heeft een breedte (van het loopvlak) van 205mm. Als je ongeveer 5 tot 15mm per kant (totaal 10-30mm dus) breder loopvlak dan velgbed aanhoudt, kom je een aardig eind. Extremer kan, maar wordt meestal niet aanbevolen.
\

Reken even mee:

7J is circa 175mm.
Een band van 185/65/15 schijnt ongeveer 185mm breed te zijn op het loopvlak. (tussenhaakjes, wel eens 185/65/15 banden van diverse fabriekanten naast elkaar gezet en op gemeten, moet je eens doen)
175 + 2x5mm = 185.

Veel plezier met googlen en die krat bier koop ik zelf wel.

Gr DJ

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Band breedte mbt velg berekenen?

di jul 19, 2011 08:31

Wat redelijk gaat hangt ook van de wanghoogte af.
Heb zelf 7Jx15 met 185/65/15 en dat gaat prima.
Zie geen probleem met 6 1/2J en 175breed.

Gr DJ
Doe eens een remtest met 100 km/h en regen. Dan nog een keer, met de wielen, banden en bandenspanning zoals door de fabriek destijds nieuw op de auto geleverd. Ik durf er een kist bier op te zetten dat je minstens 5 meter meer nodig hebt om stil te staan.
Lijkt me ook interessant. Door mij genoemde velg/band combinatie zit onder een GT uit 1970.
Ik denk dat hij met de huidige banden beter remt in de regen dan met destijds origineel geleverd danwel vergelijkbare remake's.
Of ze nou op 6J of op 7J zitten.

Gr DJ
Daar heb je zeker een punt. Wat ik uiteraard bedoelde is dat je beide met een moderne auto doet, zodat alleen het verschil van de bandenmaat overblijft en niet 40 jaar ontwikkeling. :)

Ik weet niet waar die google opmerking vandaan komt, maar ik gebruik het erg weinig.

Tecky
Member
Member
Contacteer: Website

RE: Band breedte mbt velg berekenen?

di jul 19, 2011 20:36

Kijk op de website van de bandenfabrikant. Een band is gemaakt voor een bepaalde 'J range'. Kom je daarbuiten dan is het niet goed..
In het algemeen is een iets bredere velg minder erg dan een te smalle.
Succes!
Jan
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Terug naar “Algemene Technische vragen”