Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: blok swap 145

za jul 16, 2011 18:44

Als je perse zo'n ombouw wil doen, ga je dan eens verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken.
Je hebt nu al een heleboel aanwijzingen gekregen in je topic.
Zorg dat je toegang krijgt tot Eper, dan kun je onderdelen vergelijken en een deel van je vragen die je hier nu gesteld hebt al beantwoorden ;)

Ik deel het eerder afgegeven advies, bezint eer ge begint :idea:
Niet omdat we je niet willen laten sleutelen, maar ik zie de topics straks al weer voorbij komen..... :roll:

Spaar de centjs van de herkeuring, het zweet en straks de tranen maar uit.... ga voor een kant enklare 145 Qv of blijf je huidige 155 rijden.
Als de windrichting zometeen weer veranderd wil je ineens een 166 3.2 GTA waar straks ook een kompressor op geschroeft moet worden.

Je hebt nu een goede basis, gooi die niet zo over boort, straks is het letterlijk huilen en sta je met lege handen.......
Wil je een project doen van deze omvang, komt er echt meer bij kijken.

Mijn twee cent ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfanerd1986

za jul 16, 2011 18:51

dat is ook wel weer zo heb je gelijk in ben der wel achter gekomen dat het de zelfde blok is die ook in de 145 2.0 16v word geleverd.
maar aan de andere kant heb ik zelf nog nooit blok gewisseld en er is hier niemand in lemmer die me zou kunnen helpen.
dus das ook weer ... simpel zoals de remmen enz doen is geen probleem maar jah blok is ander verhaal.
heb een vriend die nog een 2.0 16v ecu heeft liggen met sleutels en al.
maar jah motor wissel nooit gedaan das namelijk het grootste probleem snik :(
zal wel meer bijkomen dan alles los halen en overzetten

en tevens wil ik wel iemand betalen om de motorswap te laten doen.
hier in lemmer doen ze het niet namelijk

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

za jul 16, 2011 19:05

Zorg dat je eerst sleutel ervaring op gaat doen.
Begin met de kleine dingen als luchtfilter, olie wisselen met filter, remblokjes etc.
Zorg dat je daar vertrouwt mee raakt. Remmen eerste keer even samen doen met iemand die het vakker gedaan heeft ;)
Gaat wel om veiligheid uiteindelijk ;)

Zorg dat je toegang krijgt tot de benodigde documentatie en ga deze lezen, niet plaatjes kijken ;)
Er staat echt een schat aan informatie in die werkplaats handboeken. Kom je er niet uit, is er altijd hulp op het forum :lol:
Maar de meeste antwoorden staan echt in je werkplaatshandboek ;)

Ik ben zelf al jaren aan het plannen wat ik wil met mijn Q4, om je een klein voorbeeldje te geven.
Ik weet wat ik wil en daar werk ik langzaam naar toe. Op de achtergrond heb ik een heleboel informatie vergaart en contacten gelegt.
Ook ik ga dat blok niet in mijn eentje bouwen, dit gaat met hulp van een eerste monteur die meer dan 12 jaar revisie ervaring heeft :idea:
Het alleen kopen van standaard nieuwe onderdelen is een begin, maar daarna gaat het echte werk beginnen.
Ik ga bijvoorbeeld naar Engeland toe om te praten met iemand die hele leuke zuigers en drijfstangen heeft ontwikkelt.
Hiermee heb ik veel contact via de email en hij heeft mij ook een heleboel uitgelegt.
Ik heb het ook niet kado gekregen, heb me door veel technische materie heen moeten bijten waarom je bijvoorbeeld tot een bepaald ontwerp van je zuiger komt.
Gaat dan niet alleen over hoe de kop (crown) van de zuiger er uit moet zien, maar waarom je skirts van je zuiger een bepaalde lengte moeten hebben en waar het gat voor de pistonpen moet zitten.
Tijd is voor mij de grootste variabele waardoor ik niet zoveel kan doen als ik graag zou willen.

Nou weer twee cent van mij, heb je toch al vier virtuele centen voor je C&B stokken ;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfanerd1986

Re: RE: blok swap 145

za jul 16, 2011 19:15

Zorg dat je eerst sleutel ervaring op gaat doen.
Begin met de kleine dingen als luchtfilter, olie wisselen met filter, remblokjes etc.
Zorg dat je daar vertrouwt mee raakt. Remmen eerste keer even samen doen met iemand die het vakker gedaan heeft ;)
Gaat wel om veiligheid uiteindelijk ;)
heb ik al zovaak vervangen :P:P:P dacht gewoon dat je bij mij de 2.0 blok zo in een 145 direct passend was met andere ecu :)
en jah die c & b stokken zit ik ook nog aan te denken.
alleen weet ik niet welke ik moet hebben en beste is voor straat gebruik met natuurlijk ecu aanpassing.

En met respect dat je me wil behoeden van een fout

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 17, 2011 08:00

De 145 van 1999 is een ander model dan dat van voor 1998. Daar is een ander type 2.0 motorblok in geleverd dan diegene die in de 155 is geleverd. (fase1 in 155, fase2 in 145). Je hebt dus geen typegoedkeuring. Reken op minimaal E1500 aan keuringskosten.

De M1.5.5 ECU voor de 1.4 heeft geen aansturing voor de inlaatklep die je voor de 2.0 moet gaan kopen, dus je zal een ECU en kabelboom moeten gaan kopen voor de fase2 1.8 of 2.0 motor. Alternatief is de ECU, kabelboom, brandstofpomp, leidingen en dergelijke van je 155 overzetten.

Je zal ook je uitlaatlijn moeten vernieuwen (1.4 einddemper is te klein voor 2.0), de bak, fusees, remmen, aandrijfassen, luchtfilter, aanzuigrubbers en dergelijke uit je 155 moeten overzetten.

Ik denk dat je aan onderdelen en keuring ongeveer E2500-3000 kwijt gaat zijn om het origineel, netjes en legaal te doen.

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

zo jul 17, 2011 14:18

Daar koop je tegenwoordig 2 QV's voor!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 17, 2011 16:02

Niet allemaal tegelijk op marktplaats gaan zoeken hé :jumping:

;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 18, 2011 13:28

Dan heb je wel hele dure. Als ik uit ga van de laatste drie, kom ik op ongeveer vijftien QVs. Nouja, ietsje minder, want eentje zat geen motor in en een andere zat een stukke in. Vijf a tien moet wel lukken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”