WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa 155 stottert stationair

wo jul 06, 2011 09:08

Motortje van de stationair regeling ook al schoon gemaakt?

Groetjes,
Marc
Dat is toch het zgn stappenmotortje of vergis ik me nou :?:
Die bedoelde ik namelijkl ook in mijn eerdere posts...
Het is geen stappenmotor, maar een magnetische klep. Hij wordt wel vaak zo genoemd, maar pas in de fase2 (145/146,156 etc) wordt er eentje toegepast op de twinspark. Hij wordt wel vaak zo genoemd, maar dat is eigenlijk een foute naam.

Alfa166GTA

do jul 07, 2011 12:06

Wat brul zegt. Er zit een donkergrijs/zwart ding op het gasklephuis geschroefd met 2 torx-boutjes. Daar zit een papieren pakking tussen (voorzichtig, of een reserve hebben liggen) en als je hem er af hebt, kan je met remmenreiniger en een "poerstokje" het klepje wat er in zit schoon maken. Er zit vaak aanslag op en er komen nog al eens dooie punten in. Uitspuiten en evt. met een houtje weer gangbaar maken. Met WD40 inspuiten helpt ook nog wel wat voor je hem weer terug zet. Ik zou ook even controleren of je gasklep-sensor nog wel goed zit.

Nogmaals, als je ook vermogen kwijt bent, kan het niet alleen aan je stationair-regelaar liggen. De gasklepsensor is dan eerder een oorzaak, maar meerdere oorzaken tegelijk zijn dan meer voor de hand liggend.
Al reeds gedaan. Hielp nie :(

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 155 stottert stationair

do jul 07, 2011 14:32

Lambdasonde al doorgemeten? Uitgelezen? Dat moet toch wel gaan lukken op een of andere manier?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

do jul 07, 2011 16:10

Lambdasonde al doorgemeten? Uitgelezen? Dat moet toch wel gaan lukken op een of andere manier?
Simpele multi meter zou je al een richting moeten kunnen geven ;)

Je weet 100% zeker dat je geen gescheurde of uitgedroogde slangen hebt :?:
De rubber bocht na de LMM is toch wel berucht :idea:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 08, 2011 08:11

Simpele multi meter zou je al een richting moeten kunnen geven ;)

Je weet 100% zeker dat je geen gescheurde of uitgedroogde slangen hebt :?:
De rubber bocht na de LMM is toch wel berucht :idea:

Groetjes,
Marc
Idd. Je moet echt minutieus controleren anders spot je scheuren op bepaalde plekken nooit!

En goed luisteren naar een "zuigend" geluid. Ik heb ooit een scheurtje gehad in het rubberen knietje bij de brandstof dampafzuiger die achter je rechterkoplamp zit.
Deze hoorde ik toevallig.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Alfa166GTA

vr jul 08, 2011 12:41

Ha, heb m... die verwacht je niet hoor deze...

Komt ie:

Oliekeering lek, lekt op de distributiesnaar, me maat houd van pittig optrekken en scheuren, waarschijnlijk riem dus een tantje versprongen... nu blok van ze timing af.

Ja dan ken je *%(@#$&^% alles lopen vervangen maar helpt er toch niets hea!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
We gaan dus maar ffies distributie doen. Denk het dan wel verholpen te hebben...
Alles is inmiddels al vervangen dus dat MOET het wel zijn...
Ga hem zo open maken en dan zien we wel verder. Ik laat wel ffkes weten of dat het nou uiteindelijk was.

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 08, 2011 13:01

Je gaat dat toch wel met calibers en meetklok doen hè?

Alfa166GTA

vr jul 08, 2011 13:07

Je gaat dat toch wel met calibers en meetklok doen hè?
Duh!

En met dopsleutels, ratel, luchttol, schroevendraaiers, potlood, gummetje.... :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 08, 2011 13:50

Waar gebruik je dat potlood voor dan?

Ik zou zelf die distributietiming eerst eens meten, voordat ik de boel lostrek. Met olie op de riem moet er sowieso een nieuwe op, daar niet van, maar ik wil wel de oorzaak weten en het probleem opgelost hebben, voordat ik victorie kraai.

Met rap optrekken verspringt je riem niet. Die verspringt met de koppeling bot op laten komen met terugschakelen, of met afslaan van de motor (tegen de klok in draaien). Door rap optrekken krijg je niet genoeg snelheidsverschil tussen de nokkenassen en de krukas om dat tandje te verschieten, plus, hij trekt hem juist strakker dan. Met rap afremmen van de krukas of de verkeerde kant op draaien gaat het pas fout.

Alfa166GTA

za jul 09, 2011 14:28

Potlood en gummetje was als grap bedoeld.

Nee, heb de boel helemaal los gehad en aan het krukaswiel de boel op timingstand gezet, toen zag alles er goed uit. Beetje olie idd, maar dus ook dat niet het probleem.
Riem laten zitten en alles weer dicht gebouwd. Dus toch ergens valse lucht...
Kon ook eigenlijk niet de distributie zijn bedacht ik achteraf, want dan had hij moeten schokken in de hogere toeren... Maar dan loopt ie perfect, dus dat is het ook niet.
6 bussen remreiniger leeg gespoten op alle (lucht)inlaatdelen die ik maar kon vinden, maar geen verschiil hoorbaar in het lopen van de motor.
Je zou denken dat als er valse lucht wordt aangezogen, dat dan toch merkbaar zou zijn...

Ik zit wederom weer vast, en me maat raakt gefrustreerd... Iemand nog een idee???

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za jul 09, 2011 15:19

Zit er een origineel luchtfilterhuis op of een "aftermarket-fantasie- iets"? Verder kun je controleren of de uitlaat niet verstopt zit. Vooral de katalysator of een einddemper dat inwendig verrot is, kan de doorstroming hinderen. Het klinkt overigens een beetje hetzelfde als bij mijn ex-Golf. Die gooide vrij veel oliedamp uit de carterontluchting in het inlaattraject. Vond de motor niet fijn en in die slang zat een scheur waardoor er toch valse lucht bij kwam.
Via de rembekrachtiger kan misschien ook nog.

Alfa166GTA

za jul 09, 2011 15:29

Zit er een origineel luchtfilterhuis op of een "aftermarket-fantasie- iets"? Verder kun je controleren of de uitlaat niet verstopt zit. Vooral de katalysator of een einddemper dat inwendig verrot is, kan de doorstroming hinderen. Het klinkt overigens een beetje hetzelfde als bij mijn ex-Golf. Die gooide vrij veel oliedamp uit de carterontluchting in het inlaattraject. Vond de motor niet fijn en in die slang zat een scheur waardoor er toch valse lucht bij kwam.
Via de rembekrachtiger kan misschien ook nog.
Real-factory air-intae oftewel plain origineel.
En de hele uitlaat + lambda is vervangen... dus dat kan het ook nie zijn.
Maar thanks voor de heads up

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

za jul 09, 2011 15:56

Lastig. Het enige dat ik nu kan verzinnen, zit in het benzine-traject: benzinefilter vervangen (als dat nog niet is gedaan), benzinedruk (denk lastig te controleren) en injectors (ultrasoon) reinigen en/of testen.

Alfa166GTA

za jul 09, 2011 15:57

Lastig. Het enige dat ik nu kan verzinnen, zit in het benzine-traject: benzinefilter vervangen (als dat nog niet is gedaan), benzinedruk (denk lastig te controleren) en injectors (ultrasoon) reinigen en/of testen.
Is ook al reeds gedaan. Samen met de compressie-testen en alle sensoren...

Daarom zeg ik ook, ik zit ECHT vast :wink:

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

za jul 09, 2011 16:02

Ergens een slecht electrisch contact? De bekende relais bij de accubak of ergens op aansturing van de injectors?

Terug naar “Algemene Technische vragen”