Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

wo okt 13, 2010 20:22

Wat voor steek/et waarde hebben die ronals? Ik rij ook met behoorlijk brede wielen onder de sprint, maar zo nauw als bij jou komt het echt niet! Bij mij was het (zachtjes) omzetten van het binnenste schermrandje voldoende. Nu loopt hij alleen nog héél af en toe aan als ik bv drie mensen en een hoop bagage bij me heb. Ben nog op zoek naar stuggere schokdempers die ook dat moeten voorkomen. Als er vlees genoeg is zou ik zeggen afdraaien, ronals zijn er toch zat en van hardere veren worden je vrouw en kids niet blij ;)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

wo okt 13, 2010 20:30

Volgens mij gewoon zijn Ronals A1 in 15" alleen steek 4x98 of 5x98 en ET25. Bij de sprint dus 4x98 ET25.
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

wo okt 13, 2010 21:38

kleine toevoeging; dit is wel precies wat mij heeft doen besluiten om op 185/55/15 te gaan rijden ipv 195/50-15. Ziet er bijna even dik uit maar levert je net dat beetje speling op...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

do okt 14, 2010 21:53

Hallo Edwin, ik heb je PB gezien maar zal maar even hier antwoorden. Ik had ingekorte veren van een Opel Rekord stationcar achter op de Sprint, die zijn misschien wel 3x zo stug als de standaard veren. Standaard dempers of koni rood of geel redden dat niet, ik had eerst KYB van een Mercedes W123, toen Monroe Manta dempers met nog een extra paar Ford Granada voordempers aan de as geknutseld, nu heb ik 30 jaar oude Ferrari 308 dempers die zijn ook goed stug omdat ze in de F onder een hoek zitten en nu rechtop.
Jouw probleem is dat de achterveren gewoon te kort zijn, dat had ik vroeger ook met een set veren die ik bij automaterialenzaak had besteld, die heb ik toen teruggebracht.
Ofwel je zoekt een set standaard veren en doet die zelf iets inkorten, ofwel als je hem zo laag wilt houden, de 195/50 banden vervangen door 195/45 dat scheelt een hele hoop, de wang is 1 cm lager en ze vallen ook smaller uit na montage, de wang loopt schuiner, dat kan net het verschil maken, eventueel nog een vulring van 1 cm onder het bovenste rubber van de veer (zelf te maken).
Eventueel kan je van je huidige veren de onbelaste lengte opmeten, dan zal ik eens kijken of ik nog wat heb liggen die wat langer zijn.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

do okt 14, 2010 22:51

En let op op het loopvlak van de banden. Bij sommige merken loopt de band ronder en dat scheelt ook weer ietsjes.....
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
Visconti_Racing
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 09:30
Locatie: Capelle aan den IJssel

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

vr okt 15, 2010 12:02

Er zijn meerdere Sud Sprint bezitters die hem ook hebben verlaagd en deze velg/bandenmaat hebben. Dus het moet (en zal redelijkerwijs) moeten kunnen met montage van andere veren en daarna (evt). spatbord uitrollen).

Ik ben nog aan het kijken of er een alternatief is voor de opel rekord sedan veren, of kan de standaard demper dit wel aan en valt de stugheid in de praktijk wel mee (de meeste personen die hebben gereageerd hebben opel rekord caravan veren, en die zijn in ieder geval te stug).

Heeft iemand wel is geprobeerd om de standaar achterveren van een 33 Type 1/2 te monteren? Want deze zijn een stuk soepeler dan de opel rekord sedan veren, of zijn deze weer veel ste soepel? en moet ik deze verhogen met een vulring bovenin de veerkoker? of een hulpveer? of bestaan er heavy duty achterveren voor een 33 type 1/2?

De volgende informatie heb ik in H-base gevonden over standaard veren:
Sud Sprint Hoofdveer achter: do=121mm lo=362mm d=11.20mm
Alfa 33 type 1/2 Hoofdveer achter: do=123mm lo=340mm d=11.6mm

Met de aanname dat de huidige gemonteerde verlagingsset ca 35 mm is, zou dat betekenen dat de standaard 33 type 1/2 achterveren 13mm langer zijn dan verlaagde Sud sprint achterveren die er nu onder zitten. Aangezien de huidige veren er al jaren opzitten zou het verschil ook makkelijk richting de 15 mm of meer kunnen gaan.

Eventueel kan ik ook de standaard Sud veren inkorten, ga het weekend is kijken of ik nog standaard 33 type1/2 veren en standaard sud veren heb liggen, heb evt. ook nog een andere set sudverlagingset liggen.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Sud Sprint, achterbanden lopen aan.

vr okt 15, 2010 22:12

Sedan veren zijn beter voor normaal gebruik .
Onder de racer van mij zitten de station veren, niet echt geschikt voor straatgebruik. het gaat maar erg hard

Als je normale veren inkort kun moet je de wagen vrij hoog laten staan, de eerste de beste verkeersheuvel die je iets te snel neemt geeft echt problemen.

Laat staan als je toevallig een keer iemand een eindje achterin meeneemt, dat gaat dus echt niet .
kijk naar de hoogte van mijn zwarte sprint (daar gaan de sedan veren nog onder)iets te snel en het loopt toch weer aan.
13mm veren en gele koni`s is te doen.
Zo ook de oplossingen van bert308

En camber gaat alleen als je bv 30 graden zet :wink:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”