dan kun je lang zoeken, want die heb je geenWat is een lamda? En waar zit tie?
Ik heb namelijk hetzelde probleem met mijn Alfa 33 1.3,maar vele zeggen mij dat het inderdaad de benzine toevoer is...(Vuile carberateur of verstopt filtertje)
Verder een hele fijne auto..Ben er altijd druk mee.
Groet
Cherrel
Wat marco zegt klopt, ik heb zelf ook een 33 die dit ook doet. Het lijkt op een beveiliging maar het heeft met de olie te maken die die is dik enmoet nog warm worden en als dat eenmaal redelijk is gebeurd rijdt ie prima. Het heeft echt een voordeel je trapt je mototr niet 123 naar de klote. dus het heeft niets met de benzine te maken.
Juist.mijn 33 doet dat ook, bij een koude start de eerste 2 minuten of zo een beetje inhouden. als je dan in zn 3 50 rijdt, dan merk je na een vrij korte tijd wel dat de auto ineens harder gaat rijden, en dan rijdt-ie verder prima.
Hmm, mijn 16V is uit '94, dat moet toch wel een latere generatie zijn? Dat adapterkabeltje bij de LHM heb ik ook, en dat maakt geen verschil.Uitzondering hierop vormt de eerste generatie 16v's, die een softwarematig manco zou hebben. Dat uit zich in het sterk inhouden bij koude motor. Het is ondervangen bij een latere generatie ECU of mbv een adapterkabeltje bij de LHM.
in principe loopt een boxertje (iig, de mijne) ook heerlijk. alleen, t ding heeft een beetje een ochtendhumeur. (kan ook aan de 30km-zone hiero liggen, zodra ik op de snelweg ben gaat-ie altijd beter lopenDat gestotter bij een carburateur zou als de motor koud is met een beetje choke over kunnen gaan. Bij een warme motor na stilstaan zou het vapour lock kunnen zijn. Over het algemeen zit er meestal toch ergens een lekje of iets dergelijks. Het kan ook door slijtage aan de gasklepas komen. Uiteraard is vervuiling van de carburateur ook nog mogelijk en vergeet de acceleratiesproeiers en pompje niet.
Bij injectiemotoren heb ik zelf een beetje de ervaring dat er iets in een elektrische verbinding niet lekker zit. Gecorodeerde stekkers of een combinatie met slechte sensoren kan ook nog. Verder zou de benzinedruk nog te laat kunnen zijn (filter!). Ook vaak vergeten zijn de standaard dingen als bougies inclusief alle kabels en aansluitingen.
M.i. zou een boxer ongeacht welk bouwjaar of systeem gewoon goed moeten kunnen lopen.
Succes,
Rob