GTV
Guru
Guru

RE: 33 Gestotter ( in het begin)

za aug 06, 2005 14:01

lambda sonde werkt nog niet bij koude motor

Luc33
Guru
Guru

za aug 06, 2005 15:40

Wellicht een klepstotertje die niet helemaal wakker is? :roll:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Alfamaniak

ma jul 24, 2006 21:18

Wat is een lamda? En waar zit tie?
Ik heb namelijk hetzelde probleem met mijn Alfa 33 1.3,maar vele zeggen mij dat het inderdaad de benzine toevoer is...(Vuile carberateur of verstopt filtertje)

Verder een hele fijne auto..Ben er altijd druk mee.

Groet
Cherrel

Gerrets
Guru
Guru

di jul 25, 2006 00:35

Ja klopt het is de benzine toeveor maar er is niets aan te doen. Dit hoort bij een boxer even rustig inrijden rustig schakelen en dan als het te erg is even in redelijke touren terugschakelen dan wil het ook wel eens weggaan. Ik heb het idee dat het bij mijj in de catalysator zit, dus geen benzine toevoer. Op een gegeven moment hoor ik een plof of voel ik dat ie ligt vooruit schiet. en dan doet ie het prima. Het zal een 33 kwaal zijn.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: 33 Gestotter ( in het begin)

di jul 25, 2006 11:08

Wat is een lamda? En waar zit tie?
Ik heb namelijk hetzelde probleem met mijn Alfa 33 1.3,maar vele zeggen mij dat het inderdaad de benzine toevoer is...(Vuile carberateur of verstopt filtertje)

Verder een hele fijne auto..Ben er altijd druk mee.

Groet
Cherrel
dan kun je lang zoeken, want die heb je geen :wink:. Dat bokkig lopen kan idd goed een vacuum slangetje zijn, wat niet goed is.
Wat marco zegt klopt, ik heb zelf ook een 33 die dit ook doet. Het lijkt op een beveiliging maar het heeft met de olie te maken die die is dik enmoet nog warm worden en als dat eenmaal redelijk is gebeurd rijdt ie prima. Het heeft echt een voordeel je trapt je mototr niet 123 naar de klote. dus het heeft niets met de benzine te maken.
:?

Heuh..... Dit is wel een beetje kort door de bocht. Denk dat het juist wel iets te maken heeft met benzine, krijgt te veel of te weinig, er moet namelijk wel wat extra in bij koude motor, omdat er dan meer benzine neerslaat op de wanden. Er verdampt minder, dus moet er extra brandstof in wat nodig is voor de verbranding. Wellicht dat die regeling niet helemaal goed werkt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di jul 25, 2006 14:29

het volgende heb ik 'wel eens'vernomen van een alfist:

Bij een koude motor is de olie eveneens koud en dus nog stroperig, de smerende werking is dan natuurlijk ook minder. De bron in kwestie beweert dat de smering van de klepgeleiding nog niet ideaal is, hetgeen zich uit in onregelmatige motorloop. 16v motoren zouden hier meer last van hebben dan 8v motoren.

Kan dit?

Als dit waar is, zou het effect dan minder (=kortere duur) moeten zijn bij motoren die gebruik maken van 5W.. dan 10W.. ?

MightyMarcel

di jul 25, 2006 14:41

mijn 33 doet dat ook, bij een koude start de eerste 2 minuten of zo een beetje inhouden. als je dan in zn 3 50 rijdt, dan merk je na een vrij korte tijd wel dat de auto ineens harder gaat rijden, en dan rijdt-ie verder prima.

als t alleen vlak na t starten is : volgens mij hebben alle 33's dat wel.

wel raar dat je ook bij een warme start zoiets hebt dan.

Speeder

di jul 25, 2006 18:16

Ik denk dat we even duidelijk moeten stellen dat we het over verschillende motoren hebben. 1: Motor met carbs, 2: Motor met Injectie. Wat ook niet vergeten mag worden is het verschil in 8V/16V.

Ik heb overigens helemaal geen problemen met de koude start. De ECU past netjes de koudestart verrijking toe. Een kapotte temperatuursensor kan natuurlijk ook wel is problemen opleveren...

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

di jul 25, 2006 20:05

mijn 33 doet dat ook, bij een koude start de eerste 2 minuten of zo een beetje inhouden. als je dan in zn 3 50 rijdt, dan merk je na een vrij korte tijd wel dat de auto ineens harder gaat rijden, en dan rijdt-ie verder prima.
Juist.

Dat heb ik nou ook, je rijd gewoon een constante snelheid en plotseling trekt ie op. Je hoort het verschil voor/na bij mij ook aan het motorgeluid. Het gekke is dat het bij mij ook aan de buitentemp. lijkt te liggen. Als ik 's ochtends ga werken en het is buiten onder de ± 18 graden is er niets aan de hand, ga ik dan 's middags weer naar huis bij ± 25 graden dan is het raak.

Mysterieus :?
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gerrets
Guru
Guru

wo jul 26, 2006 01:20

@ MightyMarcel: same here!!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Huib
Guru
Guru

wo jul 26, 2006 09:18

Geen enkele 33 heeft een ingebouwde 'beveiliging' die ervoor zorgt dat je koud niet te veel gas geeft. Hij kan gewoon goed rijden, koud of warm maakt niet uit. Dat verhaal van die olie bij de klepgeleiders lijkt me echt onzin. Een niet meelopende klepstoter is waarschijnlijker maar mijn ervaring is dat je dat niet merkt in het rijgedrag.

De carburateur motoren zijn gevoelig voor een goede ontstekingsinstallatie en afstelling. Aangezien de carburateurs per cilinder één gasklep hebben moeten deze perfect synchroon staan. Niet alleen voor de stationairloop, maar ook voor het oppakken/ rijden met lage belasting.

De injectiesystemen zijn van de eerste generatie met lambdaregeling. Vanwege de emissie-eisen waar de lambdaregeling voor nodig is komt de drive-ability wel eens in het geding. Mijn ervaring is dat een goed afgesteld carb blok voller en soepeler loopt dan een injectie blok. Toch denk ik dat een goed onderhouden injectie waarvan de ontsteking in goede staat is en alles goed werkt gewoon probleemloos zou moeten kunnen rijden, warm of koud. Uitzondering hierop vormt de eerste generatie 16v's, die een softwarematig manco zou hebben. Dat uit zich in het sterk inhouden bij koude motor. Het is ondervangen bij een latere generatie ECU of mbv een adapterkabeltje bij de LHM.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

flash

wo jul 26, 2006 15:27

Hey,

Ik heb dat ook. Alleen bij koude start. En in een keer na 2 minuten gaat ze weer. Zal idd wel beveiliging zijn.

Ciao

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 26, 2006 16:01

Uitzondering hierop vormt de eerste generatie 16v's, die een softwarematig manco zou hebben. Dat uit zich in het sterk inhouden bij koude motor. Het is ondervangen bij een latere generatie ECU of mbv een adapterkabeltje bij de LHM.
Hmm, mijn 16V is uit '94, dat moet toch wel een latere generatie zijn? Dat adapterkabeltje bij de LHM heb ik ook, en dat maakt geen verschil.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo jul 26, 2006 16:12

Dat gestotter bij een carburateur zou als de motor koud is met een beetje choke over kunnen gaan. Bij een warme motor na stilstaan zou het vapour lock kunnen zijn. Over het algemeen zit er meestal toch ergens een lekje of iets dergelijks. Het kan ook door slijtage aan de gasklepas komen. Uiteraard is vervuiling van de carburateur ook nog mogelijk en vergeet de acceleratiesproeiers en pompje niet.

Bij injectiemotoren heb ik zelf een beetje de ervaring dat er iets in een elektrische verbinding niet lekker zit. Gecorodeerde stekkers of een combinatie met slechte sensoren kan ook nog. Verder zou de benzinedruk nog te laat kunnen zijn (filter!). Ook vaak vergeten zijn de standaard dingen als bougies inclusief alle kabels en aansluitingen.

M.i. zou een boxer ongeacht welk bouwjaar of systeem gewoon goed moeten kunnen lopen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

MightyMarcel

wo jul 26, 2006 16:23

Dat gestotter bij een carburateur zou als de motor koud is met een beetje choke over kunnen gaan. Bij een warme motor na stilstaan zou het vapour lock kunnen zijn. Over het algemeen zit er meestal toch ergens een lekje of iets dergelijks. Het kan ook door slijtage aan de gasklepas komen. Uiteraard is vervuiling van de carburateur ook nog mogelijk en vergeet de acceleratiesproeiers en pompje niet.

Bij injectiemotoren heb ik zelf een beetje de ervaring dat er iets in een elektrische verbinding niet lekker zit. Gecorodeerde stekkers of een combinatie met slechte sensoren kan ook nog. Verder zou de benzinedruk nog te laat kunnen zijn (filter!). Ook vaak vergeten zijn de standaard dingen als bougies inclusief alle kabels en aansluitingen.

M.i. zou een boxer ongeacht welk bouwjaar of systeem gewoon goed moeten kunnen lopen.

Succes,

Rob
in principe loopt een boxertje (iig, de mijne) ook heerlijk. alleen, t ding heeft een beetje een ochtendhumeur. (kan ook aan de 30km-zone hiero liggen, zodra ik op de snelweg ben gaat-ie altijd beter lopen ;))

Terug naar “Algemene Technische vragen”