Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Problemen na hard rijden, 75TS

di jun 08, 2010 23:38

Ik weet niet waar het filter is opgedraaid bij een 75 maar is dat "verloop stuk" niet los gelopen. Dus dat stuk tapeind wat aan de andere kant in je blok hoort vast te zitten ?
Lijkt mij stug, dat zit een heel stuk in het aluminium gedraaid.
Waar ik eerder een beetje bang voor zou zijn is een motorschade, cq vuil ophoping daardoor of vice versa.
Dat daardoor het filter eruit klapt?
Exact :wink:

Edit hierop: de druk is nu wel netjes, dat zou bij een verstopping veel hoger moeten zijn en het filter zou nu weer af moeten blazen. Had je die tikkende kleppentrein niet al eerder, das wel een ts-kwaaltje.

Ba
Member
Member

RE: Problemen na hard rijden, 75TS

wo jun 09, 2010 00:09

Net even een stukje mee gereden, even naar Speeder op en neer. Vergeleken met 'vroegah' lijkt de druk nu bij koud wat hoger, en bij warm wat lager.
Nog geprobeerd de locatie van het getik te vinden, en dat blijkt toch wel moeilijk te zijn. Het zijn zo'n 6 tikken per seconden, wat logisch is voor een klep (800tpm = 6,6 keer klep open per seconde)
Het geluid zou lijkt ook een beetje op die van een drijfstanglager; onder belasting lijkt het getik minder. Het is iig geen fijn geluid bij stationair. Het is echt dit weekend op komen zetten, dit kan je niet negeren. :(
Vorig jaar rond deze tijd de kleppen laten stellen door dezelfde bekende Alfadealer waar ik de oliefilter heb gehaald. Toen is er een nieuwe nokkenas ingegaan, na dit stellen liep de motor keurig.

De oliefilter is er overigens wel op blijven zitten. Het vermogen lijkt ook normaal te zijn.

Filmpje van het getik
75 Indy TS 1992

ico75
Junior Member
Junior Member

wo jun 09, 2010 23:54

wow :shock: :shock:

215 op de teller met 5 man erin?

Niet echt verantwoord denk ik , is mijn mening maar hoor :roll:
Loop wel lekker dan :D
156 1.8 TS 2004

EX.
75 2.0 TS 1991

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 10, 2010 00:39

Net even een stukje mee gereden, even naar Speeder op en neer. Vergeleken met 'vroegah' lijkt de druk nu bij koud wat hoger, en bij warm wat lager.
Nog geprobeerd de locatie van het getik te vinden, en dat blijkt toch wel moeilijk te zijn. Het zijn zo'n 6 tikken per seconden, wat logisch is voor een klep (800tpm = 6,6 keer klep open per seconde)
Het geluid zou lijkt ook een beetje op die van een drijfstanglager; onder belasting lijkt het getik minder. Het is iig geen fijn geluid bij stationair. Het is echt dit weekend op komen zetten, dit kan je niet negeren. :(
Vorig jaar rond deze tijd de kleppen laten stellen door dezelfde bekende Alfadealer waar ik de oliefilter heb gehaald. Toen is er een nieuwe nokkenas ingegaan, na dit stellen liep de motor keurig.

De oliefilter is er overigens wel op blijven zitten. Het vermogen lijkt ook normaal te zijn.

Filmpje van het getik
6 keer per seconde is dus bij elke krukasbeweging een tik en dus niet eens per 2 krukasbewegingen. Kleppen gaan halve snelheid, dus het zit niet in je kleppen. Aan de lezer de oefening om te verzinnen waar het dan wel in zit....

TZ3

do jun 10, 2010 00:49

6 keer per seconde is dus bij elke krukasbeweging een tik en dus niet eens per 2 krukasbewegingen. Kleppen gaan halve snelheid, dus het zit niet in je kleppen. Aan de lezer de oefening om te verzinnen waar het dan wel in zit....
Waarom geef je niet gewoon antwoordt i.pv. een nieuw raadsel? :?

Als je 800 omw/min draait dan zijn dat 800/60=13,3 omw per seconde dan klopt het verhaal van Ba toch? (de helft van 13,3 is toch ruim 6,6) Of zit ik weer eens verkeerd te denken?
Als je je nek niet uitsteekt wordt je nooit iets wijzer en doen alsof je het weet maar niks zeggen vind ik een café mentaliteit :wink:
Laten we bij techniek gewoon recht door zee blijven en lekker discussiëren en redeneren over techniek en de ego's vergeten.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 10, 2010 01:27

Krukastoerental is 800rpm, en de nokkenas draait op de halve snelheid rond, dus 400rpm. Laten we er van uitgaan dat je de tik per klep één keer per rotatie hoort, en wel op het moment dat de nok de klepbeker raakt, dan is dat dus 400 keer per minuut per klep en dus 6,67 keer per seconde per klep. Of heb ik teveel gedronken en ben ik niet helder meer? Misschien kun je het kleppendeksel eens lichten en kijken of er een nok is met een abnormaal slijtagebeeld?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Ba
Member
Member

zo jun 13, 2010 16:30

Een update'je;

- dindsdagavond dus het filter uitgeprobeerd, alles ging goed.

- woensdagochtend ermee naar Delft gereden (ik weet, risicovol, echter is de OV verbinding zeer beroerd), ging goed.

- zaterdagochtend wilde ik met de auto naar mn werk, ik start hem, alles lijkt goed te gaan, ik loop een rondje rond de auto en plots *klak gloegloegloe* of hoe je wegstromende olie wilt verwoorden. De ring was weer van de filter geperst. Filter eraf gehaald, ring er weer netjes omheen gedaan en nog eens geprobeerd, echter met hetzelfde resultaat :(
Ik zit dus nu met een kapotte 75 voor de deur in een drukke woonwijk met een plas olie eronder dat BP bijna gebeld moet worden. Er zit, zoals al vaker geopperd is in dit topic, waarschijnlijk een prop in een van de kanalen.

:cry:

Kijken wat nu de opties zijn... De 75 is helaas ook mn enigste vervoer. Ik denk een ander blok vinden, en die verwisselen in de woonwijk. Ik weet het anders ook niet meer... Iemand ideeen?
75 Indy TS 1992

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

zo jun 13, 2010 17:00

Ik denk dat je dit moet zoeken in het overdukventiel dat in je oliepomp zit. Haal het carter er maar onderuit en haal de splitpen die de ring en de veer opsluit er maar uit. De plunjer (tonnetje) zal wel vastzitten. Vaak komt dat door slijpsel/slijtagedeeltjes, ontstaat vaak door een vretende zuiger(trappen op de autobahn ?). Het is dus ook zaak dat je onderzoekt waar het vuil vandaankomt. Doe een lektest en je weet al wat meer. Eerst mechanisch oliedruk meten kan ook nuttig zijn, maar dan krijg je weer natte voeten en de milieudienst achter je aan. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Ba
Member
Member

zo jun 13, 2010 17:26

Ik denk dat je dit moet zoeken in het overdukventiel dat in je oliepomp zit. Haal het carter er maar onderuit en haal de splitpen die de ring en de veer opsluit er maar uit. De plunjer (tonnetje) zal wel vastzitten. Vaak komt dat door slijpsel/slijtagedeeltjes, ontstaat vaak door een vretende zuiger(trappen op de autobahn ?). Het is dus ook zaak dat je onderzoekt waar het vuil vandaankomt. Doe een lektest en je weet al wat meer. Eerst mechanisch oliedruk meten kan ook nuttig zijn, maar dan krijg je weer natte voeten en de milieudienst achter je aan. Groeten, Arie
Bedankt voor je reactie. Echter zit ik dan met een vraag; het lijkt mij dat de overdrukventiel vast zit op stand dicht. Dat verklaard niet waarom bij stationair de druk al zo extreem hoog is ( 7 bar) dat het filter eraf loopt. Ik denk dan eerder aan een combinatie van een prop en het vastzitten van het overdrukventiel... toch? Zo'n overdrukventiel gaatnormaal, lijkt mij, pas open als er goed gas gegeven wordt.
De druk komt overigens volgens de dashboardmeter niet boven de 7 bar uit... (ook niet bij iets gas geven)
75 Indy TS 1992

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

zo jun 13, 2010 17:32

Nee, je overdrukventiel moet al opengaan bij koude motor en dus relatief dikke olie. Bij warme motor stationair is hij wel dicht. Zelfs bij warme motor en veel toeren kan hij openen afhankelijk van de "tegendruk" die de olie ondervind. Ze zitten meestal vast in de dichte stand. Soms gebeurd het ook wel eens na flink gasgeven met koude motor direct na het starten, dan "schiet" de plunjer tegen de veerdruk in in de open-stand en komt niet meer terug. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Ba
Member
Member

zo jun 13, 2010 18:37

Dat is opzich wel een goede verklaring. :-k Wel vreemd dat ik een paar keer bij warme motor bij stationair het oliedruklampje ging branden.

Ik heb nog een oliepomp liggen van een ander TS blok. Zou ik die gewoon over kunnen hangen of slijt zo'n oliepomp in? Ik heb ergens gelezen dat ze heel precies gemonteerd moeten worden, als er een kleine hoek in zit slijten ze enorm...

Een oliepomp wisselen zou niet zo veel werk moeten zijn, toch?
75 Indy TS 1992

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 13, 2010 19:53

filter mag er bij 7 bar niet vanaf lopen. Heb in mijn racer koud over d e7 bar (mechanische meter die van de schaal afloopt) en bij vollast warm zo maar nog over de 6, niets aan de hand. Ring is er 1 keer daadwerkelijk uitgeklapt, maar dat was net een nieuw filter en de ring zat er waarschijnlijk niet goed tussen, of was zelf een productiefout. Gebeurde overigens wel bij koude start.
In jouw geval verdenk ik de oliepomp, overdukvernitel zoals Arie stelt. Meter gaat toch niet verder? slaat waarschijnlijk vast tegen eindaanslag, kan zo maar 10 bar of meer zijn, weet je niet.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Ba
Member
Member

zo jun 13, 2010 20:24

Is zo'n pomp makkelijk over te zetten? Zoals ik al schreef, ik heb er nog 1 liggen van een oud geploft blok. Of zou het genoeg zijn om de huidige eraf te halen, schoon te maken en weer terug te plaatsen?

:-k

Iig bedankt voor alle input!
75 Indy TS 1992

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 14, 2010 00:52

ik lees het met verbazing aan....

ik was zelf toch echt eerst opzoek gegaan naar het probleem ipv gewoon door te rijden, eer er ergere dingen gaan gebeuren :?
succes met je trial and error proces :thumbs:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Ba
Member
Member

ma jun 14, 2010 16:38

ik lees het met verbazing aan....

ik was zelf toch echt eerst opzoek gegaan naar het probleem ipv gewoon door te rijden, eer er ergere dingen gaan gebeuren :?
succes met je trial and error proces :thumbs:
Omdat de 75 mijn ENIGSTE mogelijkheid van vervoer was, moest ik wel. Geloof me, als het niet nodig was geweest had ik er niet mee gereden. Per OV is s'avonds laat of s'ochtends vroeg de verbinding op z'n best zwaar beroerd of zelfs niet mogelijk.

Weet iemand of het (over het algemeen) genoeg is/mogelijk is het overdrukventiel van de huidige pomp dicht te drukken en schoon te maken? Of waar ik op moet letten bij het verwisselen met een andere pomp?
Ik heb van bijna alle onderdelen wel info via een digitale werkplaatshandleiding (dankzij alfa75.info) echter lijkt het hoofdstuk over de smering te zijn weggevallen. Ik heb dus ook geen aanhaalmomenten ed. Als iemand deze info wel heeft zou ik het graag willen weten!
75 Indy TS 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”