yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

wo mar 10, 2010 23:19

Volgens mij moeten de heren het eerst even eens worden over de definitie van X, Y en Z. Als je de lengterichting van de windage tray Z gaat noemen, tja, dan is de verwarring al daar. Ik zou die X noemen, in lijn met het voertuigassenstelsel, maar wie ben ik?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 10, 2010 23:35

Lijkt me leuk iemand die maurizio iets gaat leren over materiaal en sterkte/stijfheid berekeningen/theorien.
Sorry Koenraad niet om jou kennis af te breken, maar Maurizio heeft wat dat betreft toch een redelijke status hier.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 10, 2010 23:48

De laatste foto is een 'girdle plate' , die is dus wel puur ter versteviging van het onderblok bedoeld. De 'windage tray' is zoal Maurizio al aangaf meer bedoeld om het omhoogkruipen van de olie tegen te gaan, vandaar ook de bevestiging met enkele boutjes. :wink:

Van Autocomponenti weet ik zeker dat het bewezen kwaliteit is, door Jim Steck getest op de Bonneville Spider... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

wo mar 10, 2010 23:51

Volgens mij moeten de heren het eerst even eens worden over de definitie van X, Y en Z. Als je de lengterichting van de windage tray Z gaat noemen, tja, dan is de verwarring al daar. Ik zou die X noemen, in lijn met het voertuigassenstelsel, maar wie ben ik?
Awel, dan zullen we dat even vastleggen.

We spreken hier over de motor, dus refereren we alles naar de motor :
  • Z-as : richting = rotatie-as van de krukas, zin = van waterpomp naar koppeling
    X-as : richting = center-as van de cilinderbussen, zin = van krukas naar cilinderkop
    Y-as : richting = loodrecht op de voorgaanden, zin = van krukas naar uitlaat-zijde van de NORD-motor.
Iedereen mee?

Koenraad
Junior Member
Junior Member

do mar 11, 2010 00:27

Hoe dik is die plaat wel niet dat de stijfheid van het gegoten aluminium significant verbeterd wordt? Zo veel werkt het materiaal daar al niet van zichzelf, dus als je met een plaat die met een paar boutjes vast zit stevigheid wilt toevoegen, moet je volgens mij behoorlijk stijf materiaal gebruiken.
Als je het blok bekijkt in de X-richting, dan wordt de stijfheid van het blok rond de Y-as bepaald door de 'hoogte' van het blok (laten we deze maat H noemen), dit is dan de afstand tussen de middellijn (rotatie-as) van de krukas en het cilinder-kopvlak (koppakkingsvlak).

Het traagheidsmoment van een rechthoekige (volle) doorsnede wordt gegeven door de formule Iyy = (b x H³) / 12 --> op een blok niet helemaal van toepassing vanwege de cilinderboringen, maar het gaat 'm om de afhankelijkheid van de hoogte, die doet mee in de derde macht, terwijl de breedte 'b' enkel meedoet als lineaire factor (1° macht).

Het potentieel zit 'm hier in de extra hoogte - laten we dit 'h' nomen - van de krukas-lagerings-tappen! Als we die kunnen laten meewerken in de stijfheid, dan wordt ons traagheismoment Iyy =[b x (H+h)³] / 12, dus daar kan flink wat winst inzitten!
Let op! Dit is eigenlijk een brute benadering omdat je eigenlijk maar een plaat toevoegt en geen 'vol' materiaal, maar het gaat om het principe.

[Omdat het een plaat is, wordt de stijfheidswinst - bij hele brute benadering - bepaald door de doorsnede van de plaat (dikte x nuttige breedte) en het kwadraat van (H/2 + h).]

De oplossing van DM Performance waarmee Marc (Brul(tm)) kwam aanzetten is al een aardige verbetering, maar deze verbindt enkel de krukas-lagerings-tappen onderling met elkaar, niet direct met het blok.

Dat doen de oplossingen van AutoComponenti/Jim Steck en Alfaholis wel, wat maakt dat ze op dit vlak superieur zijn!
Laatst gewijzigd door Koenraad op do mar 11, 2010 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

do mar 11, 2010 00:41

Lijkt me leuk iemand die maurizio iets gaat leren over materiaal en sterkte/stijfheid berekeningen/theorien.
Sorry Koenraad niet om jou kennis af te breken, maar Maurizio heeft wat dat betreft toch een redelijke status hier.
Uit een sportieve confrontatie ontstaan steeds nieuwe inzichten !!

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 11, 2010 08:15

Klopt en soms kunnen er meer dan 1 wijzer van worden.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mar 11, 2010 08:21

GiuliaCorse, te veel eer :oops:

Ben het met Koenraad helemaal eens, wil nog niet inslapen, leer gelukkig nog elke dag bij!
En hopelijk maakt mij dat ooit als ik volwassen ben/wordt (als dat ooit lukt) tot een echte guru.
En dan bedoel ik niet een internet status, door de hoeveelheid postings verzamelde ....... :lol:

Ben vaak wat kort door de bocht met mijn uitleg en probeer het voor de leek: simpel, kort en informatief te houden.
Heb ook geen zin in lange verhalen typen.

Resume windage tray stijfheid:
Het enige wat hier echt helpt in stijfheid is dat de lager kappen met elkaar verbonden zijn.
Er is iets aan hoog kantige buiging ontstaan door de toegevoegde plaat ter hoogte van de bevestiging aan de lager kappen.
Rode vlak.

Afbeelding

Echter, als ik het rode vlak in zijn geheel in de Y-richting wil bewegen is er weinig wat daar echt weerstand aan bied.

Ik heb een Jim Steck versie, enkele jaren geleden in mijn handen gehad en dat is 1 [mm] dikke staalplaat.
Algemene noot: slim geconstrueerd kan je met slechts 1 [mm] dikke plaat serieus stijfheid ergens aan toevoegen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Dominic
Guru
Guru

do mar 11, 2010 10:47

Laten wij het topic ook vooral leesbaar houden.

XYZ KLM hartstikke mooie theorie, maar vertel op wat zijn jullie ervaringen na montage.

:lol: :wink:

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mar 11, 2010 11:37

XYZ KLM hartstikke mooie theorie, maar vertel op wat zijn jullie ervaringen na montage.

:lol: theoretisch geneuzel allemaal...

life ervaringen geen, de papieren proto ligt op de plank.
Hoeft alleen nog maar in cad uitgewerkt te worden, zodat de lasersnijder er mee aan de slag kan.
Laatst gewijzigd door Maurizio op do mar 11, 2010 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 11, 2010 12:21

Nog geen, ik overweeg straks een "main gridle" te gaan plaatsen.
Ik ben dus vooral op zoek naar het waarom en de ervaringen. Vandaar dat ik in dit topic aanhaak ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Koenraad
Junior Member
Junior Member

do mar 11, 2010 22:31

Tot ontsteltenis van Dominic eerst nog een paar theoretische overpeinzingen ;) ... Let op Dominic, we maken zo meteen de overgang naar de praktijk! :P

1. In wezen draagt een gemonteerde cilinderkop ook bij tot de algehele stijfheid van het blok.

2. In het geval dat de 'Strengthening Plate' (SP) uit een ander materiaal bestaat, dan zal deze het alu-blok verstijven volgens de verhouding van hun Elasticiteitsmoduli.
Dus in het geval dat de SP bestaat uit staal - zoals bij Alfaholics - dan zal een stalen plaat van 2 mm evenveel effect hebben als een alu plaat van 6 mm! Dit omdat de E-modulus van staal (E_staal = 210 000 N/mm²) grosso modo 3 keer zo groot is als die van alu (E_alu = 70 000 N/mm²).

En dan nu iets praktisch:

Heel dat gebeuren over verstijving van het blok door die Strengthening Plate werkt alleen in de praktijk als die plaat SLIPVRIJ gemonteerd wordt op de lagerkappen!

:!: Dus er worden best onderlegringen en/of moeren gebruikt die de SP lokaal plastisch vervormen, bijv een gekartelde veerring, gekartelde zelfborgende moeren (bijv. TENSILOCK).

De jongens van DM performance lossen dat op met passingen in hun bevestigingsgaten, is dus ook een optie maar een vrij dure.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

do mar 11, 2010 22:52

... ik overweeg straks een "main gridle" te gaan plaatsen.
Die oplossing van DM Performance is eigenlijk de 'slapste' van allemaal!

- Het is een vlakke plaat, dus niet in een "2 x 'Z' " geplooid zoals de andere twee, daarom pas 'enige' stijfheid door een fors dikke plaat te nemen! Maar stijfheid is dan nog veel minder dan zo'n dubbel 'Z'.
- Materiaal is inox 304, dit is iets slapper dan gewoon staal (E_inox is lager)
- Inox weegt dan nog net iets meer dan gewoon staal (ca. 5%).
- Inox is veel duurder dan staal of zelfs alu omwille van de hoeveelheid nikkel
- De corrosieve eigenschappen van Inox worden eigenlijk niet gebruikt, DM Performance maakt enkel gebruik van de 'bling bling' eigenschappen.
- Windage Plate is nog apart te monteren

Enige positieve : ze hebben toch een beetje nagedacht over die slipvrije montage waar ik het eerder over had.

Conclusie : Ongeacht hun 'Look-how-we-did-the-engineering'-plaatjes op hun website en hun 'Patent Pending'-slogan : blinkend ballast!

Let op : Misschien dat ze voor de Alfa-Nord motor een ander ontwerp hebben .. maar ik betwijfel dat sterk

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 11, 2010 23:01

... ik overweeg straks een "main gridle" te gaan plaatsen.
Die oplossing van DM Performance is eigenlijk de 'slapste' van allemaal!
Die heb ik enkel als voorbeeld gebruikt ;)
Kon zo snel niet wat vinden met beetje uitleg.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 12, 2010 00:25

Ik heb even na zitten denken. De enige nuttige stijfheid die je toevoegt zoals ik het kan verzinnnen, is hoe ver de kruktappen naar elkaar toe en van elkaar af flexen. Ik vraag me af in hoeverre je daar stijfheid extra wilt. Die flex is als ik het goed uitgedacht heb, het gevolg van de kromming die je krukas krijgt omdat er een drijfstang heel hard op aan het duwen of aan het trekken is. Als je de lagers dan niet mee laat buigen, krijg je een ongelijke belasting van je krukaslagers, waardoor ze veel sneller zullen slijten?

Terug naar “Algemene Technische vragen”