Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Koeling 155 Q4

di sep 02, 2008 17:30

Ik rij al ff denken, iets van 4 jaar 50mm verlaagd en heb nog steeds de originele assen, homokineten en alles er onder zitten :!: Ik heb geen enkele aanpassing gedaan of wat dan ook. Deze combinatie met gele Koni's en Intrax racing veren zitten er meer dan 100.000KM onder. De teller is op net geen 281.000KM blijven steken voor het geheel, dus motor en aandrijflijn. Wat de slijtage betreft, dit zal wat meer/zwaarder/anders belast worden dan op de originele manier. Ik ben zeker niet de enige met een verlaagde Q4 hier in .NL hoewel misschien wel één van de lagere :?: Misschien dat Rudolph hier meer van weet :?: Hou dit niet zo bij zeg maar. Wat ik je wel wil aanraden is als je dan toch perse originele veren terug wild plaatsen, koop deze dan gewoon nieuw. Qua kosten kom je in de buurt van een set goede verlagingsveren ;) Originele voor en achter veren koop je voor rond de €130,- bij de dealer.

Wat betreft die electronische demperset, die heb ik helemaal compleet. Veren, electronische schokbrekers, computer, bediening, etc. Zal alleen wel iets meer werk zijn om deze er in zijn geheel onder te plaatsen.
Het aanleggen van de bedraading vergt wat meer tijd om het netjes te doen. Verder heb je wat extra sleutelwerk om de computer, bediening etc in te bouwen. Over de staat van de schokbrekers kan ik nog niet zo heel veel zeggen, deze zitten nog onder mijn donor Q4.
Enige wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat ze niet lekken en goed aanvoelen. Hopelijk kan ik hier binnenkort meer tijd voor vrij maken, maar zie dat wat somber in :? Ga het komende half jaar erg druk krijgen :D

Dat weinige rollen waar Whizzman het over heeft word bij mede veroorzaakt door de Sparco rolkooi die er in staat, dus dit geeft een vertekend beeld :!: De gele Koni's bevallen op zich prima, maar je raakt er aan gewend en je wil op een gegeven moment meer.
Dus dat is voor de toekomst om invulling aan te geven ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfahead
Member
Member

di sep 02, 2008 20:26

Beste marc (vriend :D ) hou mij aanbevolen indien het betaalbaar is voor mij. Moet volgend jaar auto toch geheel overspluiten en de wiellen laten poedercoaten, dus voor die tijd doe ik er ook niets aan als alleen zoveel mogelijk nieuwe en of verbeterde onderdelen verzamelen. Maar vooral heel veel sparen!!!!
Wil proberen om er een plaatje van te maken 8), een die iedereen wel wil hebben :wink: . Maar het mag natuurlijk geen tupperwear auto worden :evil:
Hoor trouwens dat het chiptune van de motor je turbo kan opblazen, klopt dat :schrik:.

tot hoors Marc

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Koeling 155 Q4

di sep 02, 2008 21:30

Hoor trouwens dat het chiptune van de motor je turbo kan opblazen, klopt dat :schrik:.
Je turbo word zwaarder belast, dus die zal sneller gaan slijten. Ik heb mijn Q4 pas laten voorzien van een chip toen er 2 ton op de teller stond.
Zolang je de boel netjes warm rijd en voldoende aan cooling down doet, kan er weinig mis gaan. En ook nie onbelangrijk, bespaar nooit op onderhoud en doe dingen preventief vervangen als je weet dat het er aan zit te komen.
Ik ben er heilig vanovertuigd dat deze motor een zeer betrouwbare motor is en je zelden tot "nooit" in de steek zal laten ;)

Mijn turbo is gesneuveld door een scheurtje in het spruitstuk, ik meen bij een stand van ergens in de 270dkm :shock:
Schoepen verbrand en een gebroken turbineas. Heb er een goed gebruikte turbo op terug geplaatst met een gebruikt origineel spruitstuk. Kan niet anders zeggen dat deze Evo turbo zijn werk zeer goed doet/deed.
Klinkt weer als een turbine en met het bijbehorende effect als je gas geeft :P

Voor een Q4 geld misschien wel een beetje, wie mooi wil zijn.... moet betalen :roll: Het is een auto die gewoon serieus geld kan kosten en je moet het er voor over hebben.
Ook hier geld dat je het zo gek kunt maken als jezelf wil. Onderhoudshistorie is gewoon erg belangrijk om te weten, kun je redelijke inschatting maken wat je op je bordje krijgt.
De meeste (origineel Nederlandse) Q4's zijn inmiddels in het bezit van liefhebbers.

Wat betreft de veren, de originele veren die onder mijn Q4 vandaan komen gaan de hoofdprijs niet kosten ;) Moet ik er alleen wel voor mezelf uit komen of ik deze wel kwijt wil :oops:
Alle wijzigingen welke ik aan mijn Q4 gedaan heb, kan ik ongedaan maken omdat ik alle originele onderdelen/items die ooit vervangen zijn door iets anders nog terug kan plaatsen. :shock:

Die electronische set....... als ik eens beter in de tijd zat om alles uit te bouwen.... dat kun dus nog wel even duren voordat die beschikbaar komt. En prijs voor deze complete set, heb geen idee of er al over nagedacht :?:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

di sep 02, 2008 23:57

tot hoors Marc
Dat is wel het minste van je (komende) problemen. :twisted:

Mijn Q4 is inmiddels ook minimaal 80.000 km onderweg met chip.
En de totaal stand is nu bijna 160.000km. (met de orginele turbo voor zover ik dat kan beoordelen.)

Die opgeblazen turbos komen van slechte tuning op (onbegrensde nieuwe) turbo's. En het stomme gedrag van de baasjes.
Even los van technische problemen in een heel klein aantal gevallen.

Gewoon netjes warmrijden, maar nog veel belangrijker, het laten afkoelen van de turbo na het blazen.
Verder staan de chips van stephan erg goed aangeschreven, ook internationaal. Dus is dat zo ongeveer de laatste plek om problemen te verwachten.

En wat marc vertelt over onderhoud klopt als een bus. Zo nu en dan sla je gewoon 2000 euro stuk op een Q4 om te zorgen dat ie goed *blijft*.
Ja dat is geen tik fout, "zorgen dat hij goed blijft".
Ik zet er maar even een bedrag bij om het helder te maken. :!:

De afschrijving en het fun gehalte zijn gelukkig ook even hoog. :wink:

En als je zelf veel kunt, is het goedkoper te doen maar dat vergt tijd, die je mischien niet hebt. (Psst, Marc.... :wink: )
En bij vragen rustig Marc, mij (Jan), Rudolph of de (engelstalige) mannen op berlinasportivo.org raadplegen.

Groeten, Jan.

alfahead
Member
Member

wo sep 03, 2008 04:01

Jan bedankt voor je antwoord, ja ik zal helaas veel werk aan mijn auto moeten uitbesteden omdat ik hierin niet bedreven ben.
Ook woon ik in een flat, dus voor de deur sleutelen zit er ook niet echt in. Toch laat ik me niet zomaar uit het veld slaan en wil deze auto met mijn budget proberen op te knappen en dan met veel plezier te berijden. Mochten de kosten mij boven de pet reizen kan ik hem altijd nog van de hand doen. Het alfa rijden zit mij in het bloed en geef mij dus niet zomaar gewonnen.
Ik zal zeker gebruik maken van de kennis van de mensen die er verstand van hebben. Het is altijd prettig als je daarop terug kunt vallen.

Marc

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 03, 2008 04:37

Als je iemand nodig hebt om te sleutelen aan je alfa zorg dan voor een monteur die kennis heeft van de 155Q4, danwel de lancia delta integrale.

Als een monteur dit allemaal nog moet leren ga je dit in de geschreven uren zeker terug vinden.

En aangezien de meeste kosten van het Q4 onderhoud zitten in het arbeidsloon. (Er moet altijd wel iets uitgebouwd worden om ergens anders bij te kunnen, of dingen zitten net even heel anders dan bij andere 155's.).
Loont het zeker om iemand te vinden die hier al ervaring in heeft. Los van het feit dat een Q4 niet in alle handen vertrouwd is.

Ik ben bijvoorbeeld net met mijn vaste monteur verhuisd van garage. Hij was uitgekocht, en kent mijn auto als geen ander.

Los van alle dingen die mis "kunnen" gaan. Moet ik ook nog even melden dat in al mijn kilometers de Q4 erg betrouwbaar is geweest. Maar ik heb dan ook nooit op onderhoud bezuinigd.
Als iets raar voelt laat ik er altijd naar kijken. Ik heb waarschijnlijk de meeste probleemloze kilometers in een Q4 gereden van alle nederlanders. Verder geweldig speelgoed als het nat/glad is. Of eens iemand te verassen die denkt dat je een 140pk 155 hebt. En zeker met kinderzitje achterin (zoals bij mij) lekker onopvallend maar wel snel als het moet of kan, en je kunt naar de ikea als het moet. :wink:

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 03, 2008 08:36

Verder staan de chips van stephan erg goed aangeschreven, ook internationaal. Dus is dat zo ongeveer de laatste plek om problemen te verwachten.
Dat klopt als een bus :!: Daarbij komt kijken dat Stephan aan de veilige kant blijft zitten en niet het maximale er uit haald voor een standaard "straatauto".
Er is ongetwijfeld meer uit te halen, maar je gaat dan tegen beperkingen aanlopen van het materiaal. Je moet hierbij denken aan de kunstof kappen van de standaard intercooler die je kapot gaat blazen en je gaat risico's lopen met de standaard koppakking.
Wil je meer, dan zijn dit de eerste items die je voor betere zult moeten gaan vervangen. De stock componnents zijn op zich goed om tot rond de 300PK te kunnen gaan. Hierna zul je meer werk moeten gaan doen om hogere vermogens te gaan behalen. Kijk hiervoor vooral even rond op het berlinasportivo forum, hier zitten een aantal jongens met serieuze aanpassingen =P~ =P~

Ik heb de plannen om het serieuzer te gaan doen, maar ga hier vooral de tijd voor nemen. Mijn Q4 staat al sinds begin dit jaar stil met distributieperikelen. :cry:
Ik heb besloten de motor volledig opnieuw op te gaan bouwen, maar dan op de goede en leuke manier ;) Hier heb ik dan ook de oude russische tijdsplanning aan gehangen ;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfahead
Member
Member

wo sep 03, 2008 12:56

Dus als ik het goed begrijp is het chiptune tot 240 pk geen probleem, en voor een betere koeling kan ik kijken of ik meer lucht naar mijn radiator krijg. Eventueel een extra interkoeler plaatsen.
Lijkt me gaaf om een motorblok te reviseren en te tunen marc. Weet je trouwens iemand in de buurt van oss die verstand heeft van onderhoud van een Q4?

Marc

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 03, 2008 13:02

Dus als ik het goed begrijp is het chiptune tot 240 pk geen probleem, en voor een betere koeling kan ik kijken of ik meer lucht naar mijn radiator krijg. Eventueel een extra interkoeler plaatsen.
Lijkt me gaaf om een motorblok te reviseren en te tunen marc. Weet je trouwens iemand in de buurt van oss die verstand heeft van onderhoud van een Q4?

Marc
naar de radiator is niet zozeer van belang, maar juist naar de intercooler voor vermogenswinst :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 03, 2008 13:20

Dus als ik het goed begrijp is het chiptune tot 240 pk geen probleem
Geen enkel probleem. Bedenk je wel dat je na het chippen alleen nog met RON98 brandstof kunt rijden. Op advies van de chippers.
Lees op je gemak eens de website van Squadra Tuning door. Hier vind je heel veel infrmatie over chiptuning en staan ook een aantal antwoorden op je vragen die je hebt omtrend dit onderwerp.
en voor een betere koeling kan ik kijken of ik meer lucht naar mijn radiator krijg.
Dit is alleen te bewerkstelligen door de zaag in je bumper te zetten of gaan knutselen met polyester voor een voor jou cosmetisch intressante bumper ;)
Eventueel een extra interkoeler plaatsen.
Zou ik niet doen. Je kunt beter investeren in een grotere intercooler en een betere locatie op de auto.
Echter heb je niet zo heel veel werkruimte om dit makelijk te doen en zul je moeten gaan customizen.

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 03, 2008 16:20

Nog een advies over tunen: zet er *geen* boost-valve op. Op de Q4 zit een "pierburg-klep" die de turbodruk dynamisch regelt via de computer. Als je die druk wilt verhogen, zorg er dan voor dat je computer dit doet, die is daar veel beter in dan een stuk steentijd-techniek wat alleen maar een maximumdruk kan beperken. Voor de veiligheid van je blok wil je die boost-valve dus afstellen op de laagste druk die je motor aan kan bij het meest ongunstige toerental. Er zijn diverse tuningchips te verkrijgen voor deze motor, die van Squadra is een van de goede, er zijn ook images van diverse andere die ook goed zijn op het internet te vinden. Of je die wilt toepassen moet je zelf besluiten, ik zou in ieder geval goed kijken waar je een chip of een image vandaan haalt en of deze chip/image goed aangeschreven staat.

alfahead
Member
Member

wo sep 03, 2008 18:54

Bedankt wizzman voor die belangrijke tip van de boostervalve, die wilde ik er namelijk op gaan zetten. :oops: :oops:
Toen ik vandaag aan het rijden was en mijn turbo bij kwam begon deze te haperen aan uit aan uit, toen ik een versnelling terug schakelde kwam hij weer bij en bleef ook bij. Dit nu de 3de keer dat dit gebeurt en dit lijkt mij niet normaal :x Iemand enig idee wat er aan de hand is :?:

Groetjes Marc

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 03, 2008 19:09

Turbo misschien niet helemaal lekker meer? Kan een gevolg zijn van een defecte oliepomp natuurlijk...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 03, 2008 21:14

Turbo misschien niet helemaal lekker meer? Kan een gevolg zijn van een defecte oliepomp natuurlijk...
Kan, maar dan zou je dat moeten merken aan de waardes die weergegeven worden op de drukmeter in je dashbord.
Lijkt me dat er dan symptomen merkbaar moeten zijn dan. En als het echt de oliepomp is, hoef je je niet alleen zorgen te maken om de turbo.

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 03, 2008 21:46

De topicstarter is toch de eigenaar van de 155 Q4 waar een nieuwe oliepomp in moest? Misschien dat er toch iets geleden heeft...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”