Dominic
Guru
Guru

RE: Zuigermerk Borgo

di aug 19, 2008 18:15

20 % verliezen klopt.( in het meest positieve geval)
195 pk x 20 % is 39 min is 156 pk.

Dan zou de betreffende nord zo`n 215 pk moeten hebben.
Dat vind ik behoorlijk op carburateurs bij 6800 toeren.

wbt de dollarkoers heb je gelijk :wink:

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Zuigermerk Borgo

wo aug 20, 2008 12:58

Dan zou de betreffende nord zo`n 215 pk moeten hebben.
Dat vind ik behoorlijk op carburateurs bij 6800 toeren
Dat vind ik ook :D
Of het zou zo moeten zijn dat dergeljke rollenbanken hun vermogen omrekenen naar afgifte op de krukas, echter ik heb daar geen ervaring mee.
Mannessen heeft net als Arese ervaring met DTM en Toerwagens en hebben beide hun auto's voorin het veld gehad, en met andere kleppen, gewijzigde kop, nokkenassen met hoge lift kan ik me voorstellen dat zoiets wel lukt. Kost wel het een een ander... :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 20, 2008 14:51

de genoemde 190 en 200pk Arese motoren persteren ook onder de 4000 toeren prima. (weet niet wat het gevoel van BJ is daarin trouwens) de mijne kan probleemloos op straat gebruikt (is ook een tijd gedaan overigens.. 8) ).

215 pk schijnt te kunnen, de vraag is daarbij alleen hoelang....
Maar dan ga je idd naar ook grotere kleppen en nog een hele zwik andere erg kostbare mods.. (dan worden die laatste 15 pk erg duur...)

En dan vraag ik mij af of een 215 PK TS blok niet gewoon een langere levensduur heeft..

maar goed dit gaat allemaal wel weer heel erg off topic, sorry :oops:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

TechnoStig

wo aug 20, 2008 15:06

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 20, 2008 16:23

Heeeee Jim, Amazing, It really works!!!!
and sooo cheap!! :wink:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 20, 2008 19:10

Ohhh no, Mike what are u doing with my brand new car.

Maar off topic, :oops: Onze vermogensbank op school (vroegah) moest je na een sessie tot volgas, gas loslaten en koppeling induwen. Op dat moment drijft de bank de wielen en de gehele aandrijflijn aan, waardoor het verlies hierin teruggerekend werd en het vermogen aan de wielen en na correctie aan de krukas kan worden weergegeven.
Maar het verlies in de aandrijflijn is volgens mijn herinneringen eerder naar de 30 % als naar de 20 %.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Botty
Member
Member

Re: RE: Zuigermerk Borgo

za sep 27, 2008 17:48

Borgo maakt volgens mij alleen de cilinderbus, er staat op de zuiger en zuigerveren vaak een merkteken AE op.
Ook in Mahle Mondeal cilinder sets (made in Italy) kunnen AE zuigers en veren zitten. AE zuigerveren buig je er zo af, is gewoon slappe rommel en hoger olie verbruik, monteer idd. Hastings, Goetze of Perfect Circle te koop bij elk revisie bedrijf, in combinatie met groene teflon klepseals van een 75, dan is je olie verbruik nihil, alleen een nadeel je cilinderbus slijt door de hardere veren iets harder.
Weet iemand waar je Goetze zuigerveren kan kopen?

Havam levert Mahle (de Duitse of de Italo Mahle-Mondial?) en Meijerink uit Enschede levert Nova (van Borgo-Nova?).

Blijft een ondoorzichtige zaak, de merknaam, waar het vandaan komt en welke kwaliteit het nu is .... :roll:
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

roel
Advanced Member
Advanced Member

za sep 27, 2008 18:53

Weet iemand waar je Goetze zuigerveren kan kopen?
Hoi,

Ik heb ze gewoon bij het revisiebedrijf om de hoek laten bestellen. Geen probleem, wel even de juiste diameter en de juiste hoogtematen van de drie veren doorgeven!
Volgens mij had hij gebeld met de AE importeur wat hij levert en die kwam dus gewoon een Goetze setje :D
En .......... Goetze is ook gewoon van Federal Mogul, net als AE :wink:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Giulia Super

za sep 27, 2008 22:58

Het gaat niet om de verpakking maar om wat er in zit en waar gemaakt wordt.

Botty
Member
Member

wo okt 01, 2008 20:30

Zo, das een mooie spaghetti van leveranciers dan :shock:

Ik lees net in een persbericht van Mahle dat Glacier Vandervell (bekend van de lagers) doorgaat onder de naam Mahle original, en Perfect Circle.

Onder de merknaam Perfect Circle zal Mahle voor het eerst kleppen gaan verkopen, en zuigerveren. Perfect circle is afkomstig van Dana.

Ik ga wel ff langs bij de reviseurt om met eigen ogen te zien (en te horen :wink: ) wat nu de verschillen in kwaliteit tussen de zuigerveren zijn.
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

marcel12
Member
Member

ma okt 19, 2009 03:58

[b]vV[/b] we kennen elkaar al wat langer en je weet dat het Squadra Reglement heel strict was, originele onderdelen, waaronder zuigers, bussen, kleppen, uitlaat, luchtfilter, carburateurs, etc. Met deze motoren haalden we toch aan de krukas 199PK. Als we ons niet aan regels hoeven te houden dan wordt het veel eenvoudiger. KLEPPEN VRIJ, ZUIGERS VRIJ en materiaal toevoegen vrij!!!! Dit is een heel groot verschil en maakt het veel eenvoudiger en goedkoper om deze 200 betrouwbare PK's uit een NORD blok te halen. Ik verwacht in opdracht van een klant ( Peter Janssen, de broer van de tuner Janssen uit Zandvoort ) ongeveer 220PK te halen en ook nog te gebruiken voor normaal weg gebruik. De combinatie van de Nokkenassen die wij gebruikten voor de Squadra is ideaal. Dit Profiel heb ik laten maken door C&B. In diverse motoren zitten deze nokkenassen met " Arese-Tuning" op de nokkenas en verder niks. Ik heb 1 jaar lang dit profiel kunnen deponeren maar daarna was het vrij en is ook gecopieerd door andere.[b] :( [/b] Overigens als je een nokkenas helemaal uitklokt en op papier zet, per 5graden, dan is dit spitse profiel wel het " veilige" maximum wat je kan toepassen, de flankhoek wordt anders te groot en de olie laat los en volgt de beweging niet meer. 13.1 mm lift hebben we ook geprobeerd maar gaf geen resultaat.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member

di okt 20, 2009 12:56

[b]Mijn vader ing.C.J.Violier heeft geen toegang tot
het forum maar hij leest wel zo nu en dan de
berichten op het forum.
Hij heeft mij verzocht te reageren op berichten over
Borgo en Mahle, hij schrijft.:
Borgo is een goed merk voor zuigers., huismerk
zoals reeds vermeld van Ferrari en ook Maserati.
AE is in de zuigers ingegoten,het staat voor
Associated Equipment,een handelsmerk van Borgo.
De meest zuigers voor de klassieke Alfas werden
door Borgo geleverd,Mondial speelde een kleinere rol.
Mondial is overgenomen door Mahle in de tachtiger
jaren.Zo successievelijk is de naam van de Italiaanse
Mahle-vestiging via Mahle-Mondial gewijzigd in- thans -
Mahle Componenti Motori Italia S.p.A.Zij hebben
drie fabrieken in Italia waarvan een die hoofdzakelijk
het gieten voor zijn rekening neemt.Ik heb zeker meer dan
twintig bezoeken aan de Mahle vestiging in La Loggia
(TO) gebracht ,waarvan een aantal met Marcel, daar hebben wij inderdaard
ook met ingenieurs
van de fabriek gesproken.

Mogelijk is het nu gewijzigd maar in de oudere zuigers
van Mahle was MPingegoten - van Mondial Piston-..
Het is uitgesloten dat Mahle een kit (zuiger en bus)
afgeleverd heeft met een Borgo zuiger en zuigerveren er in.
Ik kan met zekerheid zeggen dat daarmee is geknoeid.
Borgo heeft of had een eigen merk zuigerveren.EKOIL.
Mahle in Italia kocht de zuigerveren zelf in van een
bekende fabriek. Problemen hebben wij nooit
met deze zuigerveren ondervonden.
De laatste jaren levert Mahle het grootste deel van de
zuigers aan Fiat-Alfa - Lancia.
[/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”