Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

di jan 04, 2005 14:52

Ja Ik! 2 keer zelfs

Als hij koelvloeistof door de koppakking verliest hoeft dat nog niet direct te betekenen dat hij compleet gescheurd of ertussen weggeblazen is, en dus op minder cylinders loopt.

Ik heb namelijk al 2x gezien dat er vanaf de cylinder een soort spoor naar de buitenkant van de koppakking zat terwijl de pakking er nog intact uitzag. Of dat er een blaasje in de koppakking zat (vocht). Er was nog gewoon mee te rijden, alleen moest ik wel koelvloeistof bijvullen ( niet regelmatig overigens )

@ Raimon. Indien je koppakking daadwerkelijk lek is kan ik het eventueel voor je repareren ( koppakkingen en distributie vervangen), alleen als het geen 16v is en indien je daarvoor de auto naar Veendam (Gr) wilt/kunt/durft te brengen.

Groeten,

Luc
33

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

wo jan 05, 2005 09:21

Mijn auto stond in eerste instantie bij de garage, omdat ie stotterde en inhield als de motor koud was... Volgens de garage lag dit aan een kapotte injector en die is dus ook vervangen.. Wel kreeg ik de opmerking dat de koppakking er aan leek te komen, vanwege het koelvloeistofverbruik. Gisteren de auto opgehaald en toen ik vanochtend de auto startte, was het probleem er weer... Niks kapotte injector dus.. Garage gebeld en die zeiden dat als de bougie aan "binnenkant" van de bestuurderszijde nat en vies was, dat het dan 100% zeker is dat de koppakking eruit ligt... Bougie eruit en die was idd erg nat en vies...

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

wo jan 05, 2005 09:37

Sja het is ook wel een risico wat je neemt indien je niet zeker weet of het de koppakking is. Ik wist het bij mijn eigen oude 33´s ook niet zeker, maar heb verder geen lek kunnen vinden. Toen was ik het gezoek zat en heb ik `op goed geluk` de koppakkingen maar vervangen.

Dat hij stotterd hoeft trouwens niks met de koppakking te maken hebben. Dat kan ook je stationairregelaar zijn. Als de koppakking er echt tussenuit geblazen is loopt hij voor geen meter meer ( alhoewel ik dat bij een 33 nog nooit heb meegemaakt en dus ook niet 100% zeker weet ) Ik heb het wel een keer bij een ford escort gehad. Dat leek toen wel een oude stoomlocomotief :)

Luc
33

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

wo jan 05, 2005 09:39

Ja, maar als ik het goed begrijp zijn er ook verschillende gradaties waarin je koppakking eruit kan liggen.... 100% zeker weten dat het de koppakking is, doe ik nog steeds niet... Maar goed, wat zou het anders moeten zijn?

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

wo jan 05, 2005 10:51

Hoeveel heeft hij eigenlijk gelopen?

Luc
33

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

wo jan 05, 2005 10:53

Nog maar 134.000 kilometers....

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

wo jan 05, 2005 11:09

Weer 2 tips: :lol:

Heb je het koelsysteem ook al op druk laten zetten? Op druk zetten doen ze door een soort dop met autoventiel op de expansievat te draaien, dan de luchtslang van de compressor erop en blazen. Zo testen ze dus of slangen oid lek zijn.

De ouders van een vriend van me hadden laatst ook zoiets. Koelvloeistofverlies maar niet kunnen vinden. Ze hadden toen water ipv koelvloeistof erin gedaan om te kijken of het ergens uit kwam. En ja het helpte. Water sijpt makkelijker ergens langs dan koelvloeistof omdat dat dunner is. Misschien kan jij dat ook eens proberen?

Luc
33

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

wo jan 05, 2005 11:10

Ja, dat is misschien wel het proberen waard... Alleen verklaart het niet waarom mijn bougie vies en nat is en waarom de auto zo beroerd loopt...

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

wo jan 05, 2005 16:50

Dat klopt maar daar kan ik je geen antwoord op geven want dat wet ik niet, :roll: misschien iemand anders?

Luc
33

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

wo jan 05, 2005 19:11

@raimon33,

Ik heb die 33 van EMBA gerepareerd, en deze had inderdaad een verotte koelslang, maar zo aan jouw te horen hebben we hier wel een natte bougie. Hoe nat bedoel je, heb je het idee dat de nattigheid overvloedige benzine is, of toch koelvloeistof??? Jouw verhaal komt bij mij over als een kapotte koppakking, omdat hij ook beroerd loopt. Ik kan trouwens de koppakkingen wel voor je vernieuwen en ook je auto ophalen zonder dat tie nog 1 meter hoeft te rijden. Toevalling opgevraagd voor EMBA een koppakkingsetje kost 100 euro (voor beide koppen en 8 klepper uitvoering) De reparatie van een 16 klepper neemt meer tijd in beslag ivm de beperkte ruimte. Het gekke vindt ik alleen dat het erg zeldzaam voorkomt dat je de koppakking uit een boxer trapt, of trapte je met een koude motor direct het gaspedaal aardig in???
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

wo jan 05, 2005 20:02

Nee, nee, nee, zeker niet! Ik heb mijn boxertje altijd met respect behandeld!! Niet boven de 2500 toeren voor ie warm is en zeker geen getrap!! Wat ben ik bij jou in totaal kwijt als je de pakkingen zou vervangen?

Vanaf vandaag kan ik trouwens ook een berg sludge onder de vuldop aan de symptomen toevoegen... Tot nu heb ik dat nog niet eerder gehad...

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

wo jan 05, 2005 22:50

Raimon,

Check je PB
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

do jan 06, 2005 21:55

Hangt af van de wijze waarop de koppakking lek is. Een vriend van mij heeft ruim 30000 km gereden met zn golf II turbo diesel. De koppakking lekte via het oliekanaal (golf kwaal). De koelvloeistof was een lekkere zwart drap geworden. Heeft nooit koeling problemen gehad en ook geen koelwaterverlies.
Maar goed de ene kapotte koppakking is de andere niet.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koppakking van mijn 33 ligt eruit... (zo goed als..)

wo jan 19, 2005 23:48

De 33 is gefixed! Aardig wat knaken gekost, maar hij is weer 100% op de weg en dat is het belangrijkste!

(toepasselijk aantal berichten op mijn account trouwens!)

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Koppakking van mijn 33 ligt eruit... (zo goed als..)

do jan 20, 2005 10:20

En wat was het nou, toch een koppakking?
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Terug naar “Algemene Technische vragen”