Niks aan de hand toch???? Je Fan werkt alleen als je thermoswitch inschakeld, dus als de stroonkring gesloten wordet. Je zegt zelf als ik em doorverbind doet ie et wel. Dat klopt dus.
Je hebt een continue plus op je fan staan dus en de thermoschakelaar is dus een MASSA- schakelaar...

nee, je hebt 'm niet helemaal....m'n oude fan doet 't wel (lees
soms, ik moet 'm soms aantikken vooraleer ie begint te draaien) als thermocontact schakelt of ik 'm doorverbind. M'n nieuwe fan doet helemaal niks, als ik 'm doorverbind OF wanneer thermocontact schakelt. Maar als ik nieuwe fan rechtstreeks aan 12V aansluit, doet ie 't WEL !
en denk niet dat thermocontact massaschakelaar is bij een 33, want dan zou ik op één van beide draden en massa aan het blok 12V moeten meten bij uitgeschakelde fan en dat is NIET het geval !
Belg of niet, zo ver was ik ook wel hoor !
Dus voor alle duidelijkheid leg ik ’t nog één keer volledig uit:
Het probleem begon met de originele fan die niet aansloeg.
Thermocontact opgemeten, weerstand “0” bij de bereikte temperatuur. Thermocontact dus ok.
Op dat moment de fan een “tikje” gegeven, waarna die WEL draaide.
Conclusie: motortje fan versleten, of vast door vuil.
Na tip van Huib metingen gedaan op de draden van een belaste fan: 11.6V op massa fan EN massa blok. Ok dus.
Nieuwe fan aangesloten. Op temperatuur, weerstand “0” op thermocontact, fan moet draaien. Spanning op bedrading fan ok. Fan draait niet. Conclusie: nieuwe fan is slecht (ruilonderdeel)
Als extra controle nieuwe fan rechtstreeks aan accu aangesloten en……dan doet ie ’t wel !!!!!!!!!!!!!
Vraag is dus: WAAROM doet die nieuwe fan ’t niet met spanning komende van de originele bedrading (aanwezig, gemeten) en WEL rechtstreeks aan de accu ?