Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Fan van een 33

wo mei 04, 2005 08:46

Bij een slechte radiotor zou ik toch ook een te hoge temp hebben tijdens het rijden ? en dat is zeker niet het geval (een mooie 80° ong...)
Tevens, bij het openen van de thermostaat, zie ik metertje meteen mooi zakken ! Dat zou bij een slechte doorstroming toch ook niet het geval zijn ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

wo mei 04, 2005 12:11

@ Michel:

FAN van een 33? Dat ben ik ook :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 04, 2005 13:17

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: zie openingspost.
Ik heb 't bewust zo geschreven, klonk leuk. :lol:

Rees Cees

Re: RE: Fan van een 33

wo mei 04, 2005 13:29

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: zie openingspost.
Ik heb 't bewust zo geschreven, klonk leuk. :lol:
Jep maar ik heb ook een VAN van een 33 (SW) :? :? :?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 04, 2005 13:33

en een hele ruime, zo met die éne stoel d'r in ! 8)
kan je al eens een verhuisje mee organiseren ! :lol:

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mei 04, 2005 21:28

In geval van nood gewoon je verwarming op maximaal, blower aan en raampjes open :D

Werkte bij mij erg goed.
Ondertussen is het probleem met een nieuwe temp.sensor opgelost
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 06, 2005 16:40

Het wordt vreemder: ik heb hier echt wel tips nodig, want ik kom er niet uit :cry:

Ik heb een ANDERE fan aangsloten. Die doet 't NIET. Sluit ik 'm rechtsteeks op de accu aan, draait ie WEL.

Op mijn bedrading naar de fan meet ik: 12.6 v onbelast, 11.6 v bij draaiende fan (mijn oude draait dus wel).

IDEM wanneer ik de massa aan het blok meet.

HOE meet ik ? ik verbind thermocontact door, zodat de fan draait. Dan meet ik op de stekker die de fan aansluit.

HELP HELP HELP !!! :cry: :cry: :cry: :cry:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 06, 2005 19:09

Niks aan de hand toch???? Je Fan werkt alleen als je thermoswitch inschakeld, dus als de stroomkring gesloten wordt. Je zegt zelf als ik em doorverbind doet ie et wel. Dat klopt dus. :biggrin:

Je hebt een continue plus op je fan staan dus en de thermoschakelaar is dus een MASSA- schakelaar... :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op vr mei 06, 2005 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 06, 2005 20:20

Niks aan de hand toch???? Je Fan werkt alleen als je thermoswitch inschakeld, dus als de stroonkring gesloten wordet. Je zegt zelf als ik em doorverbind doet ie et wel. Dat klopt dus. :biggrin:

Je hebt een continue plus op je fan staan dus en de thermoschakelaar is dus een MASSA- schakelaar... :wink:
nee, je hebt 'm niet helemaal....m'n oude fan doet 't wel (lees soms, ik moet 'm soms aantikken vooraleer ie begint te draaien) als thermocontact schakelt of ik 'm doorverbind. M'n nieuwe fan doet helemaal niks, als ik 'm doorverbind OF wanneer thermocontact schakelt. Maar als ik nieuwe fan rechtstreeks aan 12V aansluit, doet ie 't WEL !

en denk niet dat thermocontact massaschakelaar is bij een 33, want dan zou ik op één van beide draden en massa aan het blok 12V moeten meten bij uitgeschakelde fan en dat is NIET het geval ! ;)

Belg of niet, zo ver was ik ook wel hoor ! :roll: :wink:

Dus voor alle duidelijkheid leg ik ’t nog één keer volledig uit:

Het probleem begon met de originele fan die niet aansloeg.
Thermocontact opgemeten, weerstand “0” bij de bereikte temperatuur. Thermocontact dus ok.
Op dat moment de fan een “tikje” gegeven, waarna die WEL draaide.

Conclusie: motortje fan versleten, of vast door vuil.

Na tip van Huib metingen gedaan op de draden van een belaste fan: 11.6V op massa fan EN massa blok. Ok dus.

Nieuwe fan aangesloten. Op temperatuur, weerstand “0” op thermocontact, fan moet draaien. Spanning op bedrading fan ok. Fan draait niet. Conclusie: nieuwe fan is slecht (ruilonderdeel)

Als extra controle nieuwe fan rechtstreeks aan accu aangesloten en……dan doet ie ’t wel !!!!!!!!!!!!!

Vraag is dus: WAAROM doet die nieuwe fan ’t niet met spanning komende van de originele bedrading (aanwezig, gemeten) en WEL rechtstreeks aan de accu ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 06, 2005 21:27

Dan zit het dus in je bedrading, je stekkers, je massa-aansluiting of je zekeringkast.

Zit er ook een relais tussen bij een 33?? Die kan ook wel eens de geest hebben gegeven of vuile/geoxideerde aansluitingen hebben. Ik denk dat zowel je "ruil"fan en je eigen fan niet de oorzaak zijn, maar dat het dus wel in de 5 bovengenoemde zaken kan zitten. ( en dus niet in je Fan en je thermoswitch :wink: )

Dat ie niet lekker op gang komt kan idd wel eens aan een te groot spanningsverlies in je electrische circuit zitten. Je meet immers ook maar 11.6 volt??? (Bij draaiende motor trouwens?? das wel errug laag)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 06, 2005 21:53

Dat ie niet lekker op gang komt kan idd wel eens aan een te groot spanningsverlies in je electrische circuit zitten. Je meet immers ook maar 11.6 volt??? (Bij draaiende motor trouwens?? das wel errug laag)
nou zitten we op de goede weg. De ruilfan is van een nieuwer type. Ver gezocht, maar ik vermoed dat ie gevoeliger is voor verlies dan de oude. En daarom helemaal niet start. Metingen bij motor uit, zal morgen doen bij draaiende motor.
Of er een relais tussen zit, durf ik niet zeggen. ALS ie d'r tussen zit, wat is zijn functie dan ? En kan ik 'm missen ? Want ik ben dit beu en speel met 't idee om een circuit te leggen vanaf m'n accu, zekering d'r tussen, + onderbroken door thermoswitch en - aan 't chassis. Problem solved. en dan zoeken we wel verder in de richting van de zekeringkast, want er zijn nog andere electrische probleempjes. achteraf kan ik nog steeds terug switchen naar de originele bedrading. Maar dan heb ik intussen een betrouwbare koeling !

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 06, 2005 22:52

Want ik ben dit beu en speel met 't idee om een circuit te leggen vanaf m'n accu, zekering d'r tussen, + onderbroken door thermoswitch en - aan 't chassis. Problem solved. en dan zoeken we wel verder in de richting van de zekeringkast, want er zijn nog andere electrische probleempjes. achteraf kan ik nog steeds terug switchen naar de originele bedrading. Maar dan heb ik intussen een betrouwbare koeling !
Hehe: ZO leer je geen auto's repareren :?

Het geeft veel meer voldoening om gewoon alles origineel te houden en de oorzaak te vinden. Rustig alles systematisch doornemen/meten/beoordelen :wink:

Ik denk niet dat er een relais tussen hangt (niet noodzakelijk bij een thermoswitch) maar mogelijk hebben echte 33-adepten hier een antwoord op.

Waar een relais toe dient??? Nou om met een klein beetje stroom een forse stroom te kunnen schakelen zonder dat je dus forse schakelaars nodig hebt. (simpel gezegd: voorkomt inbranden schakelaar)

Michel: Je weet hoe je een noodmaatregel moet treffen, je weet dan dus ook hoe je dit zootje goed aan de praat moet krijgen.......het gaat lukken....:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 07, 2005 08:59

Het geeft veel meer voldoening om gewoon alles origineel te houden en de oorzaak te vinden. Rustig alles systematisch doornemen/meten/beoordelen :wink:
Daar ben ik 't 110 % mee eens. de oorzaak moet gevonden worden. Maar intussen moet ik wel iedere woensdag naar 't werk met die auto dus liever even een noodsysteem dan een koppakking ;)
't is vrij moeilijk hier in 't antwerpse file's te vermijden hoor !
Niettemin: misschien vind ik vandaag wel de oorzaak !

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 07, 2005 09:58

update: losse massa achter de zekeringkast :shock: dit heeft alvast de reeds bestaande probleempjes met binnenverlichting etc opgelost.

fan doet nog steeds vreemd, zodadelijk alle stekkers vervangen.

@@@ ditmaal gemeten met draaiende motor, 13.2 V .

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 07, 2005 13:06

Probleem opgelost. Na enkele uurtjes meten, meten en meten op alle bedrading van en naar de fan:

De stekker van de fan gaf duidelijk verlies. Schoongemaakt, WD40 d'r op en klaar.
Stekker aan de nieuwe fan was erger gecorrodeerd dat bij de oude. Dat verklaart waarom de oude 't soms nog deed en de nieuwe helemaal niet.

De nieuwe fan is ook van een nieuwer type ('92, plastic behuizing). 't valt me op dat deze minder lang moet draaien en de temp sneller omlaag krijgt. 2 mogelijkheden: OF 't motortje van de oude lag op sterven, OF de nieuwere types z'n gewoon beter.

Terug naar “Algemene Technische vragen”