Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

zo apr 01, 2007 17:34

Voorzichtig :? met een hamer op de demper slaan, dan hoor je van zelf of er een schot los is.

groeten,
Dat laat ik de garage lekker doen. Ik heb garantie namelijk...

Maar ze konden het niet goed vinden, nu kan ik ze er op wijzen.
denk dat het een los schotje in de demper is , had ooit een opel Combo als bedrijfsloerie en die had dat ook .
nooit last van alleen als het onder de 15 graden was en dan bij bepaald toerental (niet te meten welk want duitsers en toerentellers zijn niet te combineren)
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

wo apr 04, 2007 18:15

Okee man! :D
Nu dan.
Mijn middendemper was helemaal niet stuk.
De resonantie kwam van een versleten lager in het midden van de asoverbrenging (tussen motor en versnellingsbak).
Heb ik een middendemper extra in voorraad denk ik dan maar.

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

do apr 05, 2007 12:08

Joh! Maar was jouw resonantie ook RPM-afhankelijk? Die van ons zit echt rond de 2100 rpm. Daaronder en boven niet.
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

do apr 05, 2007 18:45

Ja, precies bij 3000 toeren.
Gelukkig zijn we er op tijd achtergekomen. Ik denk niet dat je wilt meemaken dat de boel loskomt.
Ligt er opeens een aandrijfas op je schoot.

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

do apr 05, 2007 21:36

Oei...

Dus dat kan het ook nog zijn bij ons Spidertje?
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

do apr 05, 2007 23:22

Oei...

Dus dat kan het ook nog zijn bij ons Spidertje?
ik dacht al dit is niet goed voor vince zijn nachtrust :cry:
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

vr apr 06, 2007 10:20

Oei...
Dus dat kan het ook nog zijn bij ons Spidertje?
ik dacht al dit is niet goed voor vince zijn nachtrust :cry:
Ik heb niet zoveel verstand van Spiders maar volgens mij heb jij een 4 cilinder lijn motor type Nord in de lengterichting gemonteerd.
Direct daaraan vast zit je versnellingsbak, daarom zit je pook ook zo hoog en schuin. Daaruit gaat er een aandrijfas naar achter naar je kroonwiel/pignon.
Dit betekent dat wanneer de versnellingsbak in zijn vrij staat de as stilstaat. Bij een transaxle niet!. Dus in zijn vrij bij 3000 toeren rammelde bij mij ook van alles.
Als jij jouw Spider in zijn vrij zet en bij 2000 toeren hoor je niets!!, dan kan het met je aandrijfas te maken hebben.
Hoor je wel een geluid, dan is het toch je uitlaat.

Nogmaals, ik heb nog nooit de aandrijflijn van een Spider bekeken, dus kan er ook naast zitten.
Wie wil hier wat zinnigs over zeggen?

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

vr apr 06, 2007 10:25

Het testje klinkt logisch...

Ik zal het eens proberen vanavond.
Ik hoop dat het de uitlaat is, er staan wat Spiderkilometers voor de boeg dit weekend... :roll:
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

za apr 07, 2007 18:31

Ik heb de resonantie getest...

Hij is ook hoorbaar met de versnellingbak in zijn vrij.

Dus het schotje van de middendemper blijft hoofdverdachte #1... :roll:
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

za apr 07, 2007 21:34

Ik heb de resonantie getest...

Hij is ook hoorbaar met de versnellingbak in zijn vrij.

Dus het schotje van de middendemper blijft hoofdverdachte #1... :roll:
mooi zo ! scheelt een hoop zweetdruppels ..
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

zo apr 08, 2007 22:37

Gisteravond trouwens even een resonantie verholpen die aan de achterkant aanwezig was.

Wagen netjes opgekrikt (onder de achteras gezet)

Assteuntjes geplaatst en er toen maar onder gekropen.

Bleek dat 1 van de schroeven waarmee de brulpijp aan de middenpijp was bevestigt zijn moer was verloren.

De schroef hing er dus los in. En maar rammelen...

Ik had geen passende moer, dus brulpijpje zit zolang met 2 ipv 3 schroeven vast. Moet kunnen.
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

zo apr 08, 2007 22:45

Gisteravond trouwens even een resonantie verholpen die aan de achterkant aanwezig was.

Wagen netjes opgekrikt (onder de achteras gezet)

Assteuntjes geplaatst en er toen maar onder gekropen.

Bleek dat 1 van de schroeven waarmee de brulpijp aan de middenpijp was bevestigt zijn moer was verloren.

De schroef hing er dus los in. En maar rammelen...

Ik had geen passende moer, dus brulpijpje zit zolang met 2 ipv 3 schroeven vast. Moet kunnen.
je blijft het maar over die brulpijp hebben !!!!
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

zo apr 08, 2007 23:23


je blijft het maar over die brulpijp hebben !!!!
Echt wel! Dat ding is super op een type 4 man... Gave donkere sound met een roffeltje er in! :lol: :roll:
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:42
Locatie: IJmuiden
Contacteer: Website

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

ma apr 09, 2007 00:14


Echt wel! Dat ding is super op een type 4 man... Gave donkere sound met een roffeltje er in! :lol: :roll:

Tijd om er carbs in te zetten , roffelt ie nog mooier :wink: :lol: :lol: :lol:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

Re: RE: Resonantie bij 2100 rpm Spider IV

ma apr 09, 2007 12:35


Echt wel! Dat ding is super op een type 4 man... Gave donkere sound met een roffeltje er in! :lol: :roll:

Tijd om er carbs in te zetten , roffelt ie nog mooier :wink: :lol: :lol: :lol:
Heb ik overwogen. Alleen doe ik het niet.

Het injectiesysteem werkt gewoon altijd goed en dat is met carbs nog wel eens anders. Ik kies toch voor een stukje gebruiksgemak dan hoor... :roll:
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Terug naar “Algemene Technische vragen”