Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

ma okt 02, 2006 10:35

Dre, het bleek althans bij Louis dat sporing achter plus of min een halve graad de auto al moeilijk maakte. Staat niet op toespoor...
Een halve graad deed al rare dingen!
Van alle rijders die ik ken weet ik van louis dat ie heel goed weet te motiveren wat een auto doet, en wat de oplossing is.
Smitje kan dat, Louis kan dat heel goed, Dennis begint dat te snappen....
Dat was vooral de gein van de onafhankelijke ophanging achter bij Louis bouwen, de wetenschap dat het zin heeft omdat de rijder aan kan geven hoe en wat met betrekking tot de wegligging.
Anders zou het vrij zinloos zijn. Was een mooi project!

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Rees-Cees

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

ma okt 02, 2006 20:13

Rik: ik kan het ook aangeven en ik reed op het SS net effe sneller (grapje)

Andretti Molletti

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

ma okt 02, 2006 20:24

Wat ik bedoelde was erg simpel: Als je de achteras van een standaard 33 zoals Cees heeft, en met camber, naar voren kanteld dan krijg je toespoor ;)
Spoorbreedte stel je met spacers anders moet je camber maximaal stellen oid en iets opofferen.

@Thomfr: geef je autospecs eens en je voorkeur voor over en onderstuur en wat je auto nu doet en wat je wilt hebben. Ook je bandenmaat en druk aub. Dan zal ik proberen te beredeneren wat en hoe... Heb je trouwens ooit de auto uitgewogen?

Rees-Cees

Re: RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wie

ma okt 02, 2006 20:31

Wat ik bedoelde was erg simpel: Als je de achteras van een standaard 33 zoals Cees heeft, en met camber, naar voren kanteld dan krijg je toespoor ;)
dat weet ik niet helemaal Dré of dat zo is omdat de as in zijn geheel naar voren gaat (bijv met remmen) want de wielen kunnen niet afzonderlijk van elkaar bewegen. Bij een BMW ( of welke auto met onafhankelijke wielophanging) kan dat wel zo zijn dat ie bijvoorbeeld uitspoor geeft bij het remmen maar daar is de auto op gebouwd.

Andretti Molletti

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

ma okt 02, 2006 21:04

Niet te moeilijk denken ;)
een starre as met camber als je die 90 graden kanteld dan heb je geen camber maar toespoor.. ging even om het principe ;)

Rees-Cees

Re: RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wie

ma okt 02, 2006 21:11

Niet te moeilijk denken ;)
een starre as met camber als je die 90 graden kanteld dan heb je geen camber maar toespoor.. ging even om het principe ;)
hee goeie tip zo had ik het nog niet bekeken. as zondag de remdruk effe wat naar achteren zetten en kijken of ie beter instuurd.


Rees-Cees

Re: RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wie

ma okt 02, 2006 21:18

haha of i beter spoort dus ;)
de auto ws wel ik niet (see joe in sjet)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

ma okt 02, 2006 21:54

:lol: het ontspoort weer helemaal, forum eigen, kan zelfs een goede uitlijning niet aan helpen :mrgreen:

hmmm, wordt tijd dat ik maar eens ga lezen :?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

ma okt 02, 2006 22:47

Aan jouw de eer om eens te kijken of je castor metingen simplistisch kan maken ;)
Dat gereken met dat touwtje betreffende camber is eigenlijk al teveel.
Stel ik draai mijn wiel links en rechts een bepaalde afstand en meet mijn Camber telkens.. dan kan ik toch mijn castor uitrekenen?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

di okt 03, 2006 09:54

Jaco Sekeris had een manier om het met een digitale waterpas te doen (die heb je al). Stuur draaien, meten. Stuur andere kant op en meten. Verschil in graden moet dan je caster zijn (als ik het verhaal goed heb onthouden tenminste).
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 474
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

Re: RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wie

di okt 03, 2006 12:14

Dat gereken met dat touwtje betreffende camber is eigenlijk al teveel.
Kan eenvoudiger :arrow: De lengte van de schuine zijde hoef je niet te berekenen om de camberhoek te bepalen. Je hebt met 2mm (overstaande) en 390 mm (aanliggende) al voldoende. 2mm / 390 mm is tan alpha, alpha (hoek) is 0.29 graden. :idea:

Verder leuk stukje Dre, erg leerzaam en handig. Moet mij wel nog even verdiepen in caster ! :roll:

Groet.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3022
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

wo okt 04, 2006 00:24

Heb het net ook gelezen, zeer verhelderend :thumbs: (n.a.v. de laatste alinea: van mij mag je doorgaan!)

Wel heb ik nog een 75-specifiek (of ws. transaxle-specifiek) n00b-vraagje: hoe stel je het camber af?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

wo okt 04, 2006 00:39

onderste triangel... bouten door het chassis lossen en vulringen ertussen doen.

Thanks voor de complimenten en ik zal wel s een fotootje vt camberdinges zoeken

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3022
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Chapeau Dré, en ervaringen met spelen met set up wielsta

wo okt 04, 2006 00:43

Pfff het moest weer moeilijk dus....nouja zo blijven we bezig. Bedankt voor de aanvulling.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”