We komen in de richting.....tis echter een vijf-sterren-puzzel (heb stiekem ff de bladzijde omgedraaid). Eerst Marc's tip uitgevoerd; slangetje direct naar actuator --> levert een constante druk van 0,3 bar op. Deze schommelt niet, valt ook niet terug, en piekt niet hoger. Gewoon 0,3 bar.
Hierna op het slangetje dat via de MBC richting actuator gaat, een fietsenpomp aangesloten. Zo kan ik druk opbouwen (zie foto)

.
Eerst eens voorzichtig pompen...wat meer pompen....nog wat meer.....en ja, plots komt het stangetje van de actuator in beweging en duwt de wastgate open. Toen ik echter wat sneller en harder ging pompen, zag ik dat het stangetje plots verder doorschoot (wastgate dus nog verder open zettende). Wanneer de druk afnam, ging het stangetje schokkend terug.
--> dit verklaart voor een gedeelte waarom ik voorheen natuurlijk niet echt lekker vermogen kon opbouwen, immers het moertje van het stangetje bleef eigenlijk 'haken' aan het slakkenhuis waardoor de wastgate te lang bleef open staan. Eens open bleef deze open totdat druk weg was. Kortom, vijl gezocht en aan de slag.
Verder de MBC gedemonteerd, schoon gemaakt, het rubbertje eens omgedraaid en weer gemonteerd. Rest ook weer aangesloten en testritje maken; zondagmiddag met allemaal die opa's en oma's achter het stuur maakt het tamelijk lastig dat wel. Maar......geef ik halfgas bouw ik veel druk op (2,0 bar overdruk), geef ik plankgas resulteert dit in een druk van 1,3 bar (piek ff 1,5 en dan 1,3 bar --> blijft wel constant nu in vergelijking met voorheen,geen geschommel meer).
Dré schreef:
Wat zegt je diagnose-lampje??
Dat zegt niks, gaat niet branden.
en je verkijkt je op je detonatiesensor invloed.. feit dat i soms geen druk opbouwd komt door ingreep detonatiesensor.
--> is dat hetzelfde als de pingelsensor? Die zit toch origineel rechts onder de intercooler aan de inlaatzijde bij het blok.
Gaslos (stationairschakelaar in combi met een toerental van ik geloof 1500 rpm en minder reset de boel en je kan weer één keer of zoalng er geen detonatie optreed druk opbouwen.
Normaliter gebruiken ze in reesers geen detonatiesensoren. De zuiger en lagerspelingen zijn zo dat het tikken in de motor detonatieachtig wordt waardoor er teveel storing zou ontstaan.
Oké, ga ik naar op zoek en eens ontkoppelen. Uiteraard voorzichtig opbouwen met testrijden.
Wat Roy nu moet doen:
1) Diagnoselampje gebruiken, en wat doet dat dan?
Tja, tot nu toe niks.
2) Detonatie uitsluiten dus de sensor checken, en zeker eens naar de bougies kijken (welke warmtegraad heb je nu?? 8?)
Oké. M.b.t. de bougies; die waar jij en Wilbert over gemaild hebben. Weet ff niet het nummertje.
3) heel zuinig zijn op zijn nwe blokje anders wordt het sleutelen
Amai, alles met beleid en gezond boerenverstand. Het is sneller kapot dan weer gemaakt. Kortom, ik doe zo zuinig mogelijk.
Noot; ik vind het prachtig hoe jullie me allemaal van tips voorzien, nogmaals dank hiervoor. Ik stop vandaag echter met zoeken want mijn ouders komen zo op het eten. Ik houd jullie wel van het verloop op de hoogte. Mocht iemand n.a.v. bovenstaande mogelijk nieuwe tips hebben, aarzel niet....
Grtn.,
Roy.