Roy Hartgerink

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

zo okt 01, 2006 12:26

Als je de uitgang van de turbo rechtstreeks op de actuator aansluit kan je wellicht de mbc uitsluiten, echter heb je dan maar 0,6 bar ofzo..Had dit seizoen ook last van schommelende turbodruk en zat in de veerspanning van de wastegate actuator...Voordeel van de Pierburg is overigens je overboost, heeft een mbc niet. Mbc kan je wellicht tussen pierburg en wastegate zetten. Dan heb je overboost en mbc :lol: Succes
Hoi Marc,

Ff voor mijn duidelijkheid; de uitgang/het slangetje van het compressorgedeelte direct aansluiten op de actuator? En hoe heb je uiteindelijk de veerspanning van de actuator 'onder controle' gekregen?

Bij voorbaat dank!

Grtn.,
Roy.

Roy Hartgerink

zo okt 01, 2006 12:28

't is een puzzel maar de moeite waard!
Klopt als een bus :!: En puzzelen vind ik leuk :D Ik houd jullie op de hoogte.

Thnxs,
Roy.

TurboMarc
Guru
Guru

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

zo okt 01, 2006 12:30

Ja,

Uitgang turbo op actuator, zo reden de meeste turbo auto's rond die tijd (saab, volvo etc.)
Bij mij stond de veer te slap, wellicht bij jou te strak? Of is de veer niet goed of wordt hij door temperatuur beïnvloed ?

ciao.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Andretti Molletti

zo okt 01, 2006 12:49

Wat zegt je diagnose-lampje??

en je verkijkt je op je detonatiesensor invloed.. feit dat i soms geen druk opbouwd komt door ingreep detonatiesensor.
Gaslos (stationairschakelaar in combi met een toerental van ik geloof 1500 rpm en minder reset de boel en je kan weer één keer of zoalng er geen detonatie optreed druk opbouwen.

Normaliter gebruiken ze in reesers geen detonatiesensoren. De zuiger en lagerspelingen zijn zo dat het tikken in de motor detonatieachtig wordt waardoor er teveel storing zou ontstaan.

Wat Roy nu moet doen:
1) Diagnoselampje gebruiken, en wat doet dat dan?
2) Detonatie uitsluiten dus de sensor checken, en zeker eens naar de bougies kijken (weleke warmtegraad heb je nu?? 8?)

3) heel zuinig zijn op zijn nwe blokje anders wordt het sleutelen ;)

coendekorte

zo okt 01, 2006 13:20

het is vrij normaal dat je turbo druk zakt.. OF je moet een speciale "rollerbaring" turbo hebben.. dus met kogel lagers.. dan houd hij de druk een stuk langer vast.. ik zit met een piek van 1.3 en dan 1.1 tot 5500 toeren.... dan zakt hij weer... dus je PIEKboost is altijd hoger dan wat je turbo op lange termijn kan vasthouden...

na het eerste verhaal gelezen te hebben verwacht ik niet dat er echt iets mis is met je turbo...(alleen het is een hybrid turbo(kogel lagers)

groeten

coen

ps. over dat doorschieten naar 2 bar is denk ik de pierburg klep... keerjte vernieuwen is geen luxe dan (bij fiat 80euro)

Roy Hartgerink

zo okt 01, 2006 16:51

We komen in de richting.....tis echter een vijf-sterren-puzzel (heb stiekem ff de bladzijde omgedraaid). Eerst Marc's tip uitgevoerd; slangetje direct naar actuator --> levert een constante druk van 0,3 bar op. Deze schommelt niet, valt ook niet terug, en piekt niet hoger. Gewoon 0,3 bar.

Hierna op het slangetje dat via de MBC richting actuator gaat, een fietsenpomp aangesloten. Zo kan ik druk opbouwen (zie foto) :lol: .

Afbeelding

Eerst eens voorzichtig pompen...wat meer pompen....nog wat meer.....en ja, plots komt het stangetje van de actuator in beweging en duwt de wastgate open. Toen ik echter wat sneller en harder ging pompen, zag ik dat het stangetje plots verder doorschoot (wastgate dus nog verder open zettende). Wanneer de druk afnam, ging het stangetje schokkend terug.

--> dit verklaart voor een gedeelte waarom ik voorheen natuurlijk niet echt lekker vermogen kon opbouwen, immers het moertje van het stangetje bleef eigenlijk 'haken' aan het slakkenhuis waardoor de wastgate te lang bleef open staan. Eens open bleef deze open totdat druk weg was. Kortom, vijl gezocht en aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Verder de MBC gedemonteerd, schoon gemaakt, het rubbertje eens omgedraaid en weer gemonteerd. Rest ook weer aangesloten en testritje maken; zondagmiddag met allemaal die opa's en oma's achter het stuur maakt het tamelijk lastig dat wel. Maar......geef ik halfgas bouw ik veel druk op (2,0 bar overdruk), geef ik plankgas resulteert dit in een druk van 1,3 bar (piek ff 1,5 en dan 1,3 bar --> blijft wel constant nu in vergelijking met voorheen,geen geschommel meer).

Dré schreef:
Wat zegt je diagnose-lampje?? Dat zegt niks, gaat niet branden.
en je verkijkt je op je detonatiesensor invloed.. feit dat i soms geen druk opbouwd komt door ingreep detonatiesensor. --> is dat hetzelfde als de pingelsensor? Die zit toch origineel rechts onder de intercooler aan de inlaatzijde bij het blok.
Gaslos (stationairschakelaar in combi met een toerental van ik geloof 1500 rpm en minder reset de boel en je kan weer één keer of zoalng er geen detonatie optreed druk opbouwen.
Normaliter gebruiken ze in reesers geen detonatiesensoren. De zuiger en lagerspelingen zijn zo dat het tikken in de motor detonatieachtig wordt waardoor er teveel storing zou ontstaan. Oké, ga ik naar op zoek en eens ontkoppelen. Uiteraard voorzichtig opbouwen met testrijden.
Wat Roy nu moet doen:
1) Diagnoselampje gebruiken, en wat doet dat dan? Tja, tot nu toe niks.
2) Detonatie uitsluiten dus de sensor checken, en zeker eens naar de bougies kijken (welke warmtegraad heb je nu?? 8?) Oké. M.b.t. de bougies; die waar jij en Wilbert over gemaild hebben. Weet ff niet het nummertje.
3) heel zuinig zijn op zijn nwe blokje anders wordt het sleutelen Amai, alles met beleid en gezond boerenverstand. Het is sneller kapot dan weer gemaakt. Kortom, ik doe zo zuinig mogelijk.

Noot; ik vind het prachtig hoe jullie me allemaal van tips voorzien, nogmaals dank hiervoor. Ik stop vandaag echter met zoeken want mijn ouders komen zo op het eten. Ik houd jullie wel van het verloop op de hoogte. Mocht iemand n.a.v. bovenstaande mogelijk nieuwe tips hebben, aarzel niet.... :wink:

Grtn.,
Roy.

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo okt 01, 2006 18:22

Roy, succes verder.
Groet, Klaas

TurboMarc
Guru
Guru

zo okt 01, 2006 20:45

Als je de detonatie stekker los haalt, schiet hij al snel in de safety mode (0,5 bar). Contact aan en uit en hij doet het weer. Kan het dus niet zijn?
Wat ik niet snap is half gas 2 bar :?: :?: Klopt je turbodrukmeter wel :?: Waar heb je deze aangesloten :?:

ciao
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Roy Hartgerink

zo okt 01, 2006 21:13

Wat ik niet snap is half gas 2 bar :?: :?: Klopt je turbodrukmeter wel :?: Waar heb je deze aangesloten :?:
Ja, en toch is het zo. "Ksnap ut ook ni helemaal meer". En yep, de meter klopt als een bus. Ene (de originele), is aangesloten bij de intercooler, de andere (zie foto 2 hierboven) net boven de dumpvalve en compressor.

patje1100
Guru
Guru

zo okt 01, 2006 21:54

uhhh, volgend beriggie
Laatst gewijzigd door patje1100 op zo okt 01, 2006 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

patje1100
Guru
Guru

zo okt 01, 2006 21:57

Ikke ook weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat dat pingelding alleen invloed had op je onstekingstijdstip . Hoewel, dat ding van mij lijkt wel op een rooie stroboscoop. Toch voelde ik nooit verschil in vermogen..

Wat bedoel je precies met half gas en volgas Roy. De stand van je pedaal of je toerental. Mijn hoogste druk onstaat ook zo tussen de 2500-4500 toeren.

Jouw turbo ziet er trouwens anders uit dan mijne.

By the way.. Als je dat moertje (??? waarom zit daar trouwens een moertje)op dat hitteschild ff vastdraait is jouw probleem vast verholpen :wink:

Roy Hartgerink

zo okt 01, 2006 22:04

Daar is het eksteroog weer :lol: Wat denk je waarom dat die moer daar zit? En waarom deze niet vaster gedraaid wordt?

patje1100
Guru
Guru

zo okt 01, 2006 22:09

geen idee.....echt niet

Roy Hartgerink

zo okt 01, 2006 22:22

Half- volgas met gedaal.

En dat moertje zit daar om dat hitteschild op zijn plaats te houden. Als het vaster gedraaid wordt buig je de alu krom.

patje1100
Guru
Guru

di okt 03, 2006 17:20

Hmm, okee.. Je hebt een modificatie toegepast.... :wink:

Is er al nieuws vanuit het front ? Ben je al wat te weetgekomen ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”