romeo75

RE: hardy schijf

wo aug 30, 2006 05:09

hey

dat apk verhaal is bij mij ook zo ik heb hem laten voor keuren
en daar kwam uit krikpuntjes voor en remblokjes voor meer niet en nu reed iemand er in
en die begon over dat de hardy schijven er aan kwamen wel heel apart dat de apk keur meester dat niet gezien heeft

groetjes

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo aug 30, 2006 09:21

volgens mij is scheurvorming van die schijven helemaal geen afkeur punt voor de apk; heeft niets met ophanging oid te maken

na verloop van tijd ontstaan die scheurtjes toch wel door de krachten die er op zo'n stukkie rubber komen te staan

silentblocks noemtmen dat soort dingen toch ook wel...
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: hardy schijf

wo aug 30, 2006 09:48

volgens mij is scheurvorming van die schijven helemaal geen afkeur punt voor de apk; heeft niets met ophanging oid te maken
na verloop van tijd ontstaan die scheurtjes toch wel door de krachten die er op zo'n stukkie rubber komen te staan
silentblocks noemtmen dat soort dingen toch ook wel...
Haarscheurtjes mogen wel, maar complete scheuren weer niet. En silentblocks zijn andere onderdelen. Hardyschijven die erg slecht zijn MOET je gewoon vervangen. Het risico op enorme schade is te groot.

tommie
Guru
Guru

wo aug 30, 2006 10:18

de man van Arese heeft mij verteld dat dit geen hardyschijven heten! maar gewoon, tussenas rubbers.

ik ben momenteel druk bezig ze bij mij alle 3 te vervangen (voorste, middelste en achterste idd Yuri!) nadat de voorste ook volledig overleden was!
ik zal de foto's binnenkort uploaden.

als je toch nieuwe besteld, arese was voor mij het goedkoopst, de dealer vroeg alleen voor de voorste 135 incl btw, arese 40 ex, autoparts brummen volgens mij 100 ex en tuynder ook.

tip: als je toch gaat vervangen, doe ze dan alle 3! en het lager dat aan het voorste deel van de as zit!

het eerder genoemde silent block is het rubber wat achterop het staartstuk zit, die heb ik ook direct vervangen omdat ie versleten was, maar dat heeft er niets mee te maken. dat is alleen de achterste motorsteun in feite.

owhja, en idd.. kapot rubber is afkeur.. zoals die van mij vandaag officieel zn laatste dag apk in gaat... :(
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Stef33
Guru
Guru

wo aug 30, 2006 10:28

de man van Arese heeft mij verteld dat dit geen hardyschijven heten! maar gewoon, tussenas rubbers.
Zo noemt meneer Violier (?) ze waarschijnlijk, je kunt ze ook donuts noemen. Maar de laatste keer dat ik ze kocht stonden ze op de bon van tuynder als "hardy spicer". Maar hoe je ze ook noemt, ik denk dat we wel weten waar je het over hebt. :-)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 30, 2006 10:50

Silentblokken zijn naar mijn weten de rubbers die aan weerszijde van de versnellingsbak zit (daar waar hij aan de dwarsdraagbalk vastzit).
En idd bij die scheuren vervangen, de rest wordt anders onnodig belast door foute trillingen en onbalans.

De hardy's / donuts of hoe je ze ook wilt noemen zijn alle drie verschillend van prijs en zijn NIET onderling uitwisselbaar.
Het middenlager gaat zelden stuk!!!

Let er wel op om de aandrijflijn (beide cardanasssen) tov elkaar te merken zodat je weet HOE hij in elkeaar heeft gezeten.
Belangrijk is dat je het niet tov gaat verdraaien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Beezztie
Full Member
Full Member

do aug 31, 2006 08:29

Silentblokken zijn naar mijn weten de rubbers die aan weerszijde van de versnellingsbak zit (daar waar hij aan de dwarsdraagbalk vastzit).
En idd bij die scheuren vervangen, de rest wordt anders onnodig belast door foute trillingen en onbalans.

De hardy's / donuts of hoe je ze ook wilt noemen zijn alle drie verschillend van prijs en zijn NIET onderling uitwisselbaar.
Het middenlager gaat zelden stuk!!!

Let er wel op om de aandrijflijn (beide cardanasssen) tov elkaar te merken zodat je weet HOE hij in elkeaar heeft gezeten.
Belangrijk is dat je het niet tov gaat verdraaien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Yep, want anders kun je de as daarna weer laten balanceren! Die kans is overigens sowieso vrij groot naar ik begrepen heb omdat er maar een kleine afwijking bij de montage hoeft te ontstaan om een onbalans en dus vibratie te veroorzaken. In een ander topic heb ik aangegeven dat ik dit bj v. Lingen in Houten heb laten corrigeren. Vond ik echt de moeite waard, kleine investering in tijd en geld, duidelijk voelbaar (en ik kan me zo voorstellen dat het voor lagers en dergelijke ook beter is).
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

tommie
Guru
Guru

ma sep 04, 2006 15:33

Zo noemt meneer Violier (?) ze waarschijnlijk, je kunt ze ook donuts noemen. Maar de laatste keer dat ik ze kocht stonden ze op de bon van tuynder als "hardy spicer". Maar hoe je ze ook noemt, ik denk dat we wel weten waar je het over hebt. :-)
inderdaad, Violier.

ach, ik heb ze idd en bij mij waren er 2 dezelfde prijs, maar alle 3 idd verschillend van vorm!

de as ten opzichte van het vliegwiel resp. de versnellingsbak merken is dus niet noodzakelijk?

ik las toevallig net ergens dat iemand voor bijna 6 tientjes zn trilling er uit had gekregen, dat is nog een keer te doen lijkt me!
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Terug naar “Algemene Technische vragen”