yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

do jul 27, 2006 23:41

Erwin,

ik denk dat er niks zinnigs over te zeggen is. Bijv: Wat voor een materiaal is het, er zijn zoveel soorten alu legeringen. Dikte alleen zegt niet veel, scherpe hoeken (kerfwerking) is veel belangrijker op iets wat op vermoeiing belast wordt.
Het begint met geometrie, maar ik zou je niet kunnen vertellen wat voor een krachten er op een velg komen tijdens het rijden.

Dus de praktijk moet het moeten uitwijzen: Even aangenomen dat dit voor de ring 75 is, zou ik als ultieme test carrossel voorstellen, in de meest aggresieve wijze genomen :mrgreen: (liefst met semi slicks) en als je dat enkele 100x kan volstaan, doet hij het ook nog wel wat langer :wink:
De Karussel is juist NIET goed, want de kracht opzij (heet dat lateraal ?) wordt door het extreme hellen van die bocht minder eeeeh lateraal (?) gemaakt. Goed, lekker vaag verhaal, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. ;)

In het ergste geval moet iedere velg zeg maar iets van 500 kilo dragen (op 2 wielen de bocht door)...
Da's wel heel kot door de, eh, bocht, Maarten. Door combinaties van remmen/accelereren/stoten kan de belasting hééél anders worden. En het gaat niet alleen om het gewicht van de auto 'dragen', maar vooral om de dwarse reactiekrachten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

do jul 27, 2006 23:54

[ maar vooral om de dwarse reactiekrachten.
Ja, dat bedoel ik juist. Stel dat je met je 75 1G trekt op twee banden (nogal onwaarschijnlijk worst case scenario)... rekent u mee ?

Dan leunt de auto dus met al zijn gewicht op die twee banden.. en is de kracht op de naaf dat gewicht maal de radius van het wiel

toch ?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

do jul 27, 2006 23:56

Maar afhankelijk van o.a. de scherpe hoeken van het hart en zo krijg je allerlei materiaalspanningsconcentraties op plekken die je niet wilt, als het even tegenzit. En dan ben je het bokje, als het écht tegenzit...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 28, 2006 00:09

Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat ik verwacht dat de gevaarlijkste krachten diegene zijn die dwars op het hart komen (dus in bochten, niet bij afremmen of optrekken). De banden zijn in mijn bovenstaande schets en in het echte leven beperkend (vandaar dat ik pakembeet 1G roep).

De grootste ET heb je nodig (=afstand hart velg tot waar de ve;g op de naaf zit). Wat was ie en hoeveel is eraf ?

edit: wat googelen lijkt ons te leren dat 40 max is... waarschijnlijk had je 30 of 35, dus mijn gok is dat het wel kan... :roll:

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jul 28, 2006 09:51

De Karussel is juist NIET goed, want de kracht opzij (heet dat lateraal ?) wordt door het extreme hellen van die bocht minder eeeeh lateraal (?) gemaakt. Goed, lekker vaag verhaal, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

De Karussel is NIET goed, zeg ik toch :lol:

Afgelopen ringtrip zijn in carrosel de uitlaatrubbers van de laatste pot afgebroken. En na de bocht meteen rustig gaan rijden. Je hebt geen idee hoe slecht de voorbanden er uit zien. (Plaatje volgt nog)
De buitenzijde van het profiel heeft een soort zaagtand in het rubber gekregen (vooral de band aan de binnenzijde).

Ik heb het over met volle overtuiging deze bocht nemen :mrgreen:

Het maakt niet uit of je maximaal door een banking rijdt of een bocht zonder banking. Max voor de banden is max. Alleen de snelheid die je door de bocht kan dragen is hoger tgv van de banking.
In deze bocht 1.5G lateraal gemeten (met mijn auto), terwijl op de rest van het circuit 1.3G max was.
En daarbij komt een heel gemene stotende belasting door de ongelijke betonplaten.
Waardoor ook nog eens de banden steeds hun grip verliezen en weer opbouwen. Auto wordt max in zijn vering gedrukt etc....
Het is dan een mooie combinatie van allemaal verschillende belastingen tegelijk.... Ik kan me geen worse case belastingsgeval bedenken.

Maar hier is Erwin niet mee geholpen.
Erwin plaats eens een plaatje van je velg (bewerkt en onbewerkt) dan is er een beter beeld te vormen.
Ik vind dit soort dingen heel erg lastig te beoordelen.
Laatst gewijzigd door Maurizio op vr jul 28, 2006 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

ErwinV6

vr jul 28, 2006 14:21

Ok ik ga proberen viavia een foto te plaatsen, echter op dit moment heb ik geen camera hier en ga dinsdag op vakantie naar....natuurlijk Italie :lol:
Dus wordt na de vakantie..
Ik waardeer jullie meedenken en vindt het bijzonder interessant :thumbs:
Met of zonder deze velgen heb ik mega veel zin om na 1 jaar weereens op de Nordschleife te vlammen.
1 jaar niet rijden daar, valt zwaar vooral als je de afgelopen 3 jaar een jaarkaart had.
Maarre straks met een vers 3.5je ben ik weer helemaal het mannetje =P~ :mrgreen:

Terug naar “Algemene Technische vragen”