Egbertone
Guru
Guru

RE: VERDOMME raad eens waar dat stukje compressiemeter zit @

wo jun 07, 2006 07:55

Heb je het al geprobeerd door de auto ondersteboven te houden en flink te schudden :blue_lol:

Ahum.... stom grapje van me.

Voor wat betreft de timing, er staan merktekens op de poulie en op de nokkenassen.
Even uit m'n hoofd.... merkteken P op de poulie moet tegenover het puntje staan, de rotor moet naar voren wijzen en de merktekens op de nokkenassen moeten ook in lijn staan met de merktekens op de voorste nokkenaslagers(?), de nokken zelf wijzen dan naar buiten.

Als je de kop op deze manier demonteert, ondertussen nergens aan draait en later op dezelfde manier weer terugzet, kan er niets gebeuren...toch! Let wel op dat er bij het demonteren van de ketting niets in het blok valt! Doekje of zo er onder als je de borgclipjes en zo loshaalt.

Speeder

Re: RE: VERDOMME raad eens waar dat stukje compressiemeter z

wo jun 07, 2006 10:15

Als je de kop op deze manier demonteert, ondertussen nergens aan draait en later op dezelfde manier weer terugzet, kan er niets gebeuren...toch! Let wel op dat er bij het demonteren van de ketting niets in het blok valt! Doekje of zo er onder als je de borgclipjes en zo loshaalt.
Ik denk dat hij daar nu wel UITERST voorzichtig in is geworden ;)

kroehlur

wo jun 07, 2006 11:47

Ik denk, sterker nog, dat de ketting al los ligt. :wink:

Egbertone
Guru
Guru

wo jun 07, 2006 12:02

Ik denk, sterker nog, dat de ketting al los ligt. :wink:
Ik weet het zeker.... na even terugbladeren in dit topic.

Best kans dat de kop inmiddels ook al los ligt.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 07, 2006 12:18

En Michel,hoe staat het er voor?Kop er al af?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 07, 2006 13:49

De ketting ligt los...MET doekje, geloof het of niet :lol:
Ik namelijk altijd voorzichtig, alleen dit heb je niet in de hand he... K*Tmeter !!! :evil: :evil:
En de kop ligt los, ca. 3 - 4 mm speling al tussen kop en blok. Begint dus stilaan te lossen. Vermoedelijk doet ie nog lastig op eventuele uitstulpingetjes (nog nooit een Nord gezien waar de kop af was), mocht ie toch nog lastig doen, kan ik bij m'n monteur trekgereedschap lenen. Maar deze ochtend kon ik 'm al behoorlijk wrikken.

@ Egbertone, ja zo dacht ik ook dat het zat, vandaar dat ik die opmerking in 't boek zo raar vind. STEL dat ie 180° fout staat, dan kan je toch nog de rotor als referentiepunt gebruiken en BDP gewoon bepalen met micrometer of klokje. Tenzij dat boek voor dummies is. :mrgreen:
Vervelende is dat mijn kettingslotje niet zat waar het hoorde te zitten, waardoor in de ketting niet kon losmaken met de merktekens in de juiste positie. Heb een graad of 15 verder moeten draaien. Dus ik ga niet terug monteren op deze manier, maar eerst krukas en nokken op tijd zetten voor de kop er terug op gaat. In en uitlaat van cilinder 1 moeten idd naar buiten wijzen, de merktekens op de nokken had ik ook al meteen gelokaliseerd. Die "P" zal ik ook wel vinden, neem aan die op dezelfde plek staat als de vervroeging en max vervroeging (maar dan een paar graden verder ja, om de slimmerikken voor te zijn :roll: :wink: )

Koppakking komt morgen binnen (is besteld), vanavond kop verder lichten en de boel schoonmaken. en als 't goed zit ie morgen weer in elkaar.

:!: :!: Had er iemand nou de aantrekprocedure voor mij ? :!: :!:

ps: m'n monteur vertelde me dat dat kopertje of wel gesmolten was of er uitgeblazen langs de uitlaat....maar ach, ik had er toch niet gerust is geweest :?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo jun 07, 2006 14:25

Schode draad ingeolied.(Soepel lopend dus:
Aantrekvolgorde: van het midden uit kriuislings gelijkmatig aan beide zjden naar buiten werken.(Zie je doc.

Aantrekkoppel voor 2.0 ca 80 nm koud (Ikzelf zet de eerste ronde van ca 30 nm vast, alhoewel dit niet staat voorgeschreven)
Na warmlopen ca met 83/85 NM natrekken en na afkoelen PER STUK; losdraaien (In dezelfde volgorde) en weer aanhalen met ca 80 NM.

Natrekken overbodig.

Drammer: je kunt dit pas morgen gaan doen he...
:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 07, 2006 14:31

Drammer: je kunt dit pas morgen gaan doen he...
you know the feeling:wink:

thanks voor de gegevens !

kroehlur

wo jun 07, 2006 14:45

Kan wel ff wrikken zijn om de kop het laatste stuk te krijgen. Leg er een blok hout tussen om hem omhoog te houden en pas op je rug. Je werkhouding is echt kl*te bij deze klus.

Suc6 verder. 8)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 07, 2006 14:53

:shock: Ja, er bestaan dunne flexibele armpjes met magnetische punt - maar daar ben ik nu te laat mee..... :oops: (zie het ook nu pas)

Zie het dan maar als goede oefening 8) Tis niet anders! - Opstaan en verdergaan.... :thumbs:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 07, 2006 15:06

Zo is het maar net Tom. Ben bezig geweest met grijpertje, stofzuiger met dun slangetje er op enz enz..stel: je vind niks. Ben je geen seconde meer gerust. Ik zou trouwens ook niet verbaasd zijn als ik niks onder de kop vind hoor...maar dan WEET ik het :wink:

Wat betreft dit gedeelte van autotechniek ben ik reeds gediplomeerd (professionele opleiding), maar 't is de eerste keer "live" laat ons zeggen. :wink: Ik heb de kennis, ik weet dus echt wel waar ik mee bezig ben, maar mis nog de ervaring. Daarom dat ik echt wel wat heb aan jullie tips, waarvoor dank.

@Kroehlur, rugpatient zijnde had ik helaas ook al gevoeld dat deze houding idd niet ideaal is (zacht uitgedrukt)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 07, 2006 15:10

oh juist ja, voor wat het waard is:

1: 12,3
2: 12,2
3: 12,3
4: 12 komma iets en toen sloeg ie op "0" :arrow: bye ventieltje

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 07, 2006 17:14

oh juist ja, voor wat het waard is:

1: 12,3
2: 12,2
3: 12,3
4: 12 komma iets en toen sloeg ie op "0" :arrow: bye ventieltje

Is dat je eigen compressiemetertje? Zo nee, de eigenaar ervan rond zn oren slaan met de rekening van de koppakking!! :jumping:
Nee flauw> suc6 met de klus,hoop dat je dat f.cking pinnetje vindt , anders heb je nog geen voldoening... :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

wo jun 07, 2006 17:54

Oké... stel ik start hem met dat pinnetje... en dan???

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 07, 2006 17:59

Oké... stel ik start hem met dat pinnetje... en dan???
:?:

1) niets aan de hand, de flow in de cilinder is dusdanig dat het pinnetje al gauw het hazepad kiest

2) het pinnetje danst eerst een paar keer op en neer tussen zuiger en cilinderwand, krassen, om vervolgens een keer tussen uitlaatklep en klepzitting terecht te komen, waardoor deze niet meer dichtkan en kapotgeslagen wordt door de zuiger. Eenmaal in de turbo begint de ellende pas echt :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”