@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: 75-vragen

do jun 01, 2006 23:54

Ja de hele kabel draait mee van die handrem. Eerst maar es een tijdje in de week zetten met WD40.

En die 17mm moer moet ik er dus gewoon helemaal af draaien en dan kom ik dat inbusje tegen? Moet-ie links- of rechtsom los?

K*tklus, tja probeer het gewoon ;) Die binnenste klauw viel me alles mee iig, die zwengelde ik zo los. Evenals de bouten waarmee de remschijf vast zit. Die pennen die de blokken op hun plek houden kostten nog de meeste moeite (en zijn nu dus ook krom). Die splitpennen moet ik ook even achteraan want er was er welgeteld 1 aanwezig.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Thomas

do jun 01, 2006 23:57

Hey fijn om te zien dat me oude luchtfilter een goed plekkie heeft gekregen en nog past ook :thumbs:

De sensor op de foto is de oliedrukschakelaar, deze laat het rode lampje branden als er geen oliedruk is en gaat uit als er wel druk is. Maar deze meet niet hoeveel druk er is. Hiervoor is de oliedrukzender, das weer een andere sensor en deze zit boven de startmotor dus aan de rechtserkant van het blok. Als je het draadje dat aan die drukzender (boven de startmotor dus) zit aan massa legt zal de oliedrukmeter 8 bar (max) aangeven. Als die dat aangeeft weet je dat de bedrading goed is maar de sensor defect.

Wat betreft je vraag over de plaatsing van de schijven achter. Het grote voordeel is het lager onafgeveerd gewicht wat een beter wegligging geeft. Verder zitten ze beter in de koelwind dan in een velg maar dat voordeel wordt denk ik niet dat dit veel scheelt aagezien de uitlaat en het diff ook aardig heet worden.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 75-vragen

vr jun 02, 2006 00:00

Ja de hele kabel draait mee van die handrem. Eerst maar es een tijdje in de week zetten met WD40.

En die 17mm moer moet ik er dus gewoon helemaal af draaien en dan kom ik dat inbusje tegen? Moet-ie links- of rechtsom los?

K*tklus, tja probeer het gewoon ;) Die binnenste klauw viel me alles mee iig, die zwengelde ik zo los. Evenals de bouten waarmee de remschijf vast zit. Die pennen die de blokken op hun plek houden kostten nog de meeste moeite (en zijn nu dus ook krom). Die splitpennen moet ik ook even achteraan want er was er welgeteld 1 aanwezig.
Hnadremkabel is drama. Tip: fikse griptang of waterpomptang.

En wacht eens even! Heb je de kunststof afdekdopjes wel losgedraaid die op de buitenste stelschroef zitten? Daar zit het inbusje achter --> in het hart van de 17 mm moer...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 02, 2006 00:00

Hnadremkabel is drama. Tip: fikse griptang of waterpomptang.

En wacht eens even! Heb je de kunststof afdekdopjes wel losgedraaid die op de buitenste stelschroef zitten? Daar zit het inbusje achter --> in het hart van de 17 mm moer...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 02, 2006 00:06

Je muis stottert :P

Die 17mm moer is dicht volgens mij? Ik begrijp dat die inbus erín zit, zegmaar? Heb ik daar dan helemaal overheen gekeken? :?

Over die oliedruk-ongein: is dat eigenlijk hetzelfde bij een 1.8 en een 2.0? Ik weet niet in hoeverre de bedrading die in de motorruimte rondslingert nog van de 1.8 is namelijk. Anders moet ik toch maar es zorgen dat dat hok voor de 24e de weg op mag, want ik heb begrepen dat die transaxledag een technisch tintje krijgt :lol:
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 02, 2006 00:16

Je muis stottert :P

Die 17mm moer is dicht volgens mij? Ik begrijp dat die inbus erín zit, zegmaar? Heb ik daar dan helemaal overheen gekeken? :?

Over die oliedruk-ongein: is dat eigenlijk hetzelfde bij een 1.8 en een 2.0? Ik weet niet in hoeverre de bedrading die in de motorruimte rondslingert nog van de 1.8 is namelijk. Anders moet ik toch maar es zorgen dat dat hok voor de 24e de weg op mag, want ik heb begrepen dat die transaxledag een technisch tintje krijgt :lol:
Mijn muis is ziekjes ja :wink: (ik ben gewoon op klaverjacht :twisted: ).

Maar er zit toch een zwart kunststof dopje in de 17 mm moer (eigenlijk zit-ie op de inbus geschroefd). Want de inbus zit inderdaad ín de 17mm moer. Als de moer dicht lijkt, moet dat wel het dopje zijn, of ben ik nu gek? Het dopje is overigens ook voorzien van schroefdraad, dus niet wrikken :idea:

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 02, 2006 00:27

Maar ff een foto gemaakt. Die vlek in het midden van de moer is dus het afdekkapje van de inbus (ben niet onder de auto gekropen anders moet ik me wéér omkleden, geen zin an :P)? Want dan begin ik hem te snappen... En die inbus moet dus rechtsom draaien om de zuiger te lossen... welke kant moet de grote moer dan op? Of moet ik die stil houden?

Afbeelding
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 02, 2006 08:02

17 mm moer is gewoon draad. Enjoy!

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 02, 2006 22:58

Nou ben eruit hoor, dat ding op de foto is dus in z'n geheel het dopje. Had ik helemaal niet in de gaten :oops: Even aan de andere kant kijken helpt ook, daar was het dopje namelijk al pleite... iig is het nu met de buitenste zuiger ook gelukt.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 02, 2006 23:08

.........en nu de handrem nog :twisted:

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 02, 2006 23:12

Klopt :roll: Ben me daarna even gaan vermaken met de uitlaat (middendemper beetje gedraaid, aansluiting van de einddemper op de middendemper ook), zodat-ie wat meer vrij hangt.

Moet alleen nog het tweede rubber aan het uiteinde vastmaken, maar daarvoor moet ik eerst de ophangbeugel recht slaan, die is nogal krom (waarschijnlijk gekomen toen ik de auto van de oprijwagen af reed, het eindstukt kreeg ruzie met het wegdek).

Maar zo langzamerhand komen we wel ergens :D
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 09, 2006 23:28

Uitlaat hangt, handrem is los (dankzij de griptang; 10x for the tip) en de nieuwe schijven zitten erop. Wel met de nodige vette vingers erop, is dat erg en zoja waarmee ontvetten? Of kan het zo wel?

Dan blijkt een van de nieuwe blokjes nog van een slijtageindicator te zijn voorzien. Waar moet deze komen en waarop moet dat draadje worden aangesloten? Ik zie alleen een draadje (zwart/wit of zwart/grijs) los hangen bij de rechter veer, maar die stekkertjes passen niet op elkaar.

De rechter buitenste zuiger gaat trouwens met het rechtsom draaien van de 17mm moer ook heel goed naar binnen. Ik geloof dat ik de inbus een beetje rond gedraaid heb :oops:

Dan nog een vraagje over het ontluchten, volgens eerder genoemde site moeten eerste de buitenste nippels? Dus volgorde is rechtsbuiten, linksbuiten, rechtsbinnen, linksbinnen (en daarna uiteraard rechtsvoor en linksvoor)?
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 09, 2006 23:48

Remschijven wel even ontvetten! Met remmenreiniger.

Rechtsvoor in je kofferbakbodem zit een gaatje met een rubber dopje erin waardoorheen je slijtageindicatordraadje moet. Het stekkertje zit als het goed is onder de mat van je kofferbak.

De 17mm moer is voor het borgen van je inbus stelschroef na het afstellen. Zit het borgveertje nog op de inbusschroef?

Bij het ontluchten van de achterremmen doe ik altijd eerst de rechter klauw en dan de linker klauw
en weer de rechter en de linker en de rechter en de linker en de rechter en de linker etc. etc.
Over ontluchten en de mogelijke problemen is al veel geschreven op het forum.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 09, 2006 23:51

Ja verder is het me allemaal wel duidelijk. Met name die kleine lettertjes... :?

Dus dat blokje met de indicator moet rechtsbinnen (aangezien het een linkerblokje is)?
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 09, 2006 23:58

Ja verder is het me allemaal wel duidelijk. Met name die kleine lettertjes... :?

Dus dat blokje met de indicator moet rechtsbinnen (aangezien het een linkerblokje is)?
Zo uit m'n hoofd idd rechtsbinnen, let wel op dat de blokken richtingsgebonden zijn.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Terug naar “Algemene Technische vragen”