pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: aanlopende wielen bij verlagen 33, de oplossing

zo feb 06, 2005 23:08

yes ben er erig zuinig op heb van het weekend een csc einddemper gemonteerd en zorg er heel goed voor ben zelf monteur dus dat is geen probleemals ik weet hoe ik hier foto's moet plaatsen zal ik er wel een neer zetten heeft ook nog maar 125000 gelopen uit 91 is nu ook verlaagt zonder aanlopen heeft navigatie (vast) witte tellers imola intr. met kuip voor mij en een grote beurt gehad heb hem net 8 weken o,ja en het embleem is weg uit de kofferklep en opnieuw gespotten

Maxtor
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 17:32

Forza33, post die oplossing maar, kunnen de andere zelf verder off-topic gaan en kunnen mensen nog een beetje gebruik maken van het topic wat het lijkt mij wel nuttige informatie, ik snap de ergernis!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Raimon
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 18:49

@Forza33: Excuses, mijn bedoeling was het niet om je topic te laten verwateren. Het onderwerp interesseert me echt, want ik zit zelf ook met dit probleem..

Hopelijk wil je de oplossing dus toch nog een keertje posten! Ik begrijp je frustratie wel trouwens, het is één van de grootste nadelen van fora...

Rees Cees

ma feb 07, 2005 19:00

goed dan nog één keer.

Wat je moet doen is de panhardstang verstelbaar maken omdat door het verlagen deze in verhouding te lang wordt tov van de veerhoogte. Het is een soort driehoek en omdat je de veren korter maakt wordt de panhardstang te lang en schuift je as om tov van de koets.
Je ziet dan ook altijd dat het rechterachterwiel aan gaat lopen tegen de spatbordrand.

zo ziet het er uit en je achteras staat weer in lijn met je vooras.

Afbeelding

wie er één wil hebben moet zorgen voor een stang en een verstelbaar deel. Ik heb een mal liggen om de nieuwe stang in te maken, zowel voor sud als 33.

Het maken kost niets je moet alleen voor alle delen zorgen.

Maxtor
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 19:26

Als ik het een beetje goed heb verschuift tijdens het verlagen je as dus een beetje naar rechts vanwege het langer worden van de panardstang waardoor je rechterwiel gaat aanlopen?

Goed initiatief dit, mocht mijn SW ook gaan aanlopen als ik de Ronals erop heb zitten dan hoor je nog van me :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Rees Cees

Re: RE: aanlopende wielen bij verlagen 33, de oplossing

ma feb 07, 2005 19:30

Als ik het een beetje goed heb verschuift tijdens het verlagen je as dus een beetje naar rechts vanwege het langer worden van de panardstang waardoor je rechterwiel gaat aanlopen?

Goed initiatief dit, mocht mijn SW ook gaan aanlopen als ik de Ronals erop heb zitten dan hoor je nog van me :wink:
Ja dat is zo. met Ronals heb je vaak het probleem (ET waarde) is niet goed voor 33 en als je er dan een spacer van 5mm tussen zet lopen ze aan de spatbordrand aan ipv aan de reactiestang.

reijnaje
Guru
Guru

di feb 08, 2005 08:13

wie er één wil hebben moet zorgen voor een stang en een verstelbaar deel.
Ik heb hier wel interesse in. De stang waar je het over hebt, bedoel je daarmee een orginele panhard stang? Dat verstelbare deel hoe moet dat er precies uitzien?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 08, 2005 09:18

Voor het verstelbare deel kan je ideaal de verstelmogelijkheid van een veerpootbrug gebruiken.
Maar waarom verstgelbaar maken? Je kan bij een verlaging uitrekenen (ABC formule) hoeveel jouw as op zou schuiven en daarmee hoe lang je Panhardstang moet worden.
Je zal je straatauto niet dagelijks op een andere hoogte stellen. Bij een race-auto, zoals Forza33 heeft, is dit belangrijker.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

reijnaje
Guru
Guru

di feb 08, 2005 09:28

Dat is natuurlijk wel waar maar als ik toch mijn panhard stang korter maak kan ik net zo goed een verstelbaar deel ertussen plaatsen, ik ben dan toch bezig. Mits natuurlijk de onderdelen goedkoop te krijgen zijn.

Ach, het zijn voorlopig allemaal maar gedachtenspinseltjes van mij. Voorlopig zal mijn vrije tijd opgaan aan het inrichten van mijn nieuwe sleutelruimte. (Nouja, vooral dan aan het huis war erbij zat :D )

Rees Cees

di feb 08, 2005 22:05

wie er één wil hebben moet zorgen voor een stang en een verstelbaar deel.
Ik heb hier wel interesse in. De stang waar je het over hebt, bedoel je daarmee een orginele panhard stang? Dat verstelbare deel hoe moet dat er precies uitzien?
Goedkoper is om een draadeind M12 of M14 te nemen en dat er tussen te zetten ipv het deel van de veerpootbrug (wel borgen met twee moeren). Je moet dan alleen bij het uitlijnen de kant aan de achteras los maken en draaien tot de goede lengte (net als bij het oude type stuurkogel voor van de 33)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 09, 2005 08:18

Forza 33, het ziet er mooi uit en is een leuke vinding, maar ik vraag mij af of het sterk genoeg is? Het schroefdraaddeel is toch aanzienlijk dunner dan de Panhardstang zelf. Levert dit geen problemen op? Hoeveel krachten komen er eigenlijk op een dergelijke stang?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

reijnaje
Guru
Guru

do jul 14, 2005 13:02

Nu ik afgelopen weekend een volledige achteras inclusief panhard stang e.d. opgehaald heb die ik op ga knappen en daarna onder mijn auto wil plaatsen heb ik dit topic maar weer eens opgezocht.

@Forza33: Heb jij het antwoord op de vraag van Serge naar de krachten die op dit deel komen te staan?

En hoe bevestig je de draaideind in de orginele stang. Als je aan iedere kant een moer in de doorgeslepen stang last heb je maar een klein raakvlak tussen draadeind en orginele stang. Is er niet de kans dat de stang gaat knikken op de lasnaad bij de moer? Beredenerend zou ik zeggen dat je een moer aan het eind van de stang en een stukje verderop in de stang last en dat dan aan de beide stukken. Zodat je meer vlees hebt voor het draadeind, maar ik heb geen idee hoe je dat voor mekaar zou kunnen krijgen.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

kroehlur

do jul 14, 2005 13:20

Een rechts en een linkse draad in je panhardstang draaien lijkt mij de meest elegante oplossing. Dan kan je de lengte nauwkeurig afstellen. Je moet dan wel draadeinden met links en rechts draad hebben en die aan elkaar lassen met een moer in het midden om te kunnen verstellen.

reijnaje
Guru
Guru

do jul 14, 2005 13:25

Maak je dan de stang zelf niet zwakker? Je snijdt er metaal uit weg dus wordt hij dunner op die plaats.

Ik heb nog niet gekeken hoe dik de stang is dus hoeveel je weg kunt snijden zonder in de problemen te komen.

Laat staan dat ik geen gereedschap heb om zo'n dikke draad te tappen, laatstaan zowel rechtse als linkse.

Mobster

do jul 14, 2005 14:05

Rijnaje, waar heb je die dan opgehaald :wink:

Over de krachten moet je je geen zorgen maken.
Schroefdraad is echt wel supersterk hoor (wel zorgen dat er genoeg uiteinde in de bus gedraaid is.

Beste wat je kan doen is naar de ijzerwinkel een draadstang gaan halen, een met linkse schroefdraad en 1 met rechtse schroefdraad (kost 2 x niets) , dan zaag je beide stukjes (linkse en rechtse draad) even lang af, en las je ze aan elkaar + een moer in het midden over lasen om te kunnen aanspannen. Dan stukje draadstang tussen de panhardstang monteren...

Ik heb zulke draadstang liggen, kon je eigenlijk ook meegenomen hebben verleden week-end...

Terug naar “Algemene Technische vragen”