Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

Alfa 75 TS wil niet starten door gebrek aan inspuiting

ma jun 26, 2017 21:45

Nadat ik mijn injectoren heb laten reinigen wil mijn 75 TS niet meer starten. Na montage heeft hij nog gelopen, maar starten ging steeds slechter, en nu krijg ik hem niet meer aan de praat. Zaken die ik getest heb:
- Vonk is OK
- Benzine druk is OK (3bar)
- Alle stekkers van sensoren nagelopen
- Bougies blijven na starten gortdroog
Het lijkt erop ofdat de ECU een sensor signaal mist en daarom de benzinekraan dicht houdt.
Weet iemand welke sensor dit kan zijn? LMM, Gasklep, Stappenmotor of BDP sensor? En hoe ik deze kan testen?
Alvast bedankt,
Jeroen

Dirk-33
Guru
Guru

Re: Alfa 75 TS wil niet starten door gebrek aan inspuiting

ma jun 26, 2017 22:10

Als je benzinedruk opbouwt dan moet je BDP sensor goed zijn. Motronic gaat pas het benzinepomp relais aansturen als die via de BDP sensor een draaiende motor ziet. Op het moment dat de motor draait, de ECU dit ziet en de brandstofpomp laat lopen, gaat die meteen ook de injectoren en bobines aansturen.

Gasklep sensor kun je testen. Die kent 2 standen: dicht en vol open. Afhankelijk van welke stand moet je over die pinnetjes een weerstand zien veranderen. Dat kun je ergens opzoeken, heb ik zo gauw niet bij de hand.

Wat betreft je injectoren: die hebben continue 12v en worden massa geschakeld door de ECU. Check dus of je wel 12v op de connectors van de injectoren krijgt. Die 12v komt van het motronic relais af, een van de pinnen 87

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 26, 2017 22:20

Als ecu vonk geeft geeft hij ook brandstof signaal.

Is maar 1 sensor die er voor kan zorgen dat hij niks inspuit en dat is bdp. Rest maakt niet uit. En als hij vonkt werkt de bdp sensor.

Meet idd of je 12v op de injectoren krijgt. Ecu stuurt massa signaal. Zitten alle massadraden van de motorkabelboom vast?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

ma jun 26, 2017 22:37

Bedankt voor jullie reactie. Ja, ik meet 12v met contact aan op de stekker van de injectoren. Dus dan kan het eigenlijk alleen massa zijn. Er zitten 2 aarde aansluitingen op het kleppendeksel. Deze zitten goed vast. Weten jullie waar deze naar toelopen?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 27, 2017 00:18

Brandstofleidingen niet toevallig per ongeluk omgedraaid?

Dirk-33
Guru
Guru

di jun 27, 2017 11:42

Die 2 massa aansluitingen op t kleppendeksel zijn de massa's van de hele injectie en ontsteking kabelboom van de computer. Best belangrijk, maar de injectoren zitten daar niet op, die lopen direct naar de ecu

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 27, 2017 12:41

En waar denk je dat de ecu zijn massa vandaan krijgt? :wink:

Niet via de behuizing...

Dirk-33
Guru
Guru

di jun 27, 2017 16:36

nee oke maar als voor de rest alles aangestuurd wordt ga ik er van uit dat die ecu prima massa heeft.

Maar vaak is het bij dit soort 'eerst deed ie t' problemen, gewoon een heel simpel lullig dingetje. Zijn die injectoren geleverd met een dop tegen vuil die er misschien nog op zit? Zitten alle slangen goed? Zitten er niks verkeerd om of vergeten aan te sluiten? Soms kan het eens lonen om opnieuw alles wat je los hebt gehad voor t reinigen even los te halen en opnieuw te monteren.

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

di jun 27, 2017 18:02

Benzineleiding zit goed. En hij heeft gelopen dus het moet echt iets lulligs zijn (contactje, aarde). Zal nog een keer alles nalopen en heb voor de zekerheid ook een andere BDP sensor geleend (just in case). Morgen zal ik laten weten of ik iets verder kom.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jun 27, 2017 18:52

Geen vuil(tje) ergens in gespoeld na het reinigen? Blind propje ergens vergeten?

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jun 27, 2017 18:54

Massa van de motor aan de koets nog goed vast? Alle stekkers van de relais in de motorruimte rechts boven in netjes op z'n plek?

Gr
DJ

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

di jun 27, 2017 22:17

Ja, massa lijkt allemaal goed. bij het relais lijkt ook alles OK. Benzine druk is goed op de rail en ik heb vonk.
Ook de BDP sensor voor de zekerheid vervangen zonder resultaat.
Ik begin toch te denken dat of mijn injectoren het begeven hebben, maar het lijkt me sterk dat ze in 1 keer allemaal stuk gaan.
Wat kan ik nog testen?

Dirk-33
Guru
Guru

di jun 27, 2017 22:53

Injectoren inc rail uitbouwen maar wel alle slangen laten zitten, en eens 12v èn massa (via accu ofzo) direct op één injector zetten en kijk eens of er iets uitkomt (in een bakje/flesje natuurlijk). Haal je brandstofpomp relais weg (meest rechts vanaf bestuurder), en overbrug je relais (12v direct op pin 87, dichtsbijzijnde 12v is pin 30 van het meeste linkse relais, das een geschakelde plus) zodat de brandstofpomp continue loopt, zonder dat de motor rondgaat.

Ga zo de injectoren af. Als ze goed zijn, moeten ze gewoon open gaan zo gauw je er spanning op zet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 28, 2017 20:25

Lampje bij de injectoren ertussen aansluiten of beter nog met een scoop kijken of zij wel signaal krijgen.

Injectoren kun je met een 9v batterij ook open krijgen. :wink:

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

za jul 01, 2017 13:39

Ik heb hem eindelijk aan de praat. 3 van de 4 injectoren bleken vast te zitten. Hoe het kan is een raadsel want ze waren nagekeken en hij heeft even gelopen. Anyway, met 12volt op de injectoren (zonder benzinedruk) en een paar tikken op de behuizing kwamen ze weer los. Hij loopt klote dus de injectoren vertrouw ik niet meer, maar er zit in ieder geval weer leven in. Bedankt zover voor jullie tips.

Terug naar “Algemene Technische vragen”