Mito123
Newbie
Newbie

Klachten nat/vochtig weer ...

wo okt 19, 2016 22:28

Ik heb mijn Mito 7 maanden waarvan hij nu al meerdere malen bij de garage is geweest. Ze kunnen de oorzaak van mijn probleem niet vinden. Vandaar dat ik het hier probeer. Mijn klacht is erg lastig want hij doet het namelijk niet altijd. En je zult net zien, als hij bij de garage is dan doet hij het prima … Ik ondervind het volgende;
- Bij nat en vochtig weer geeft de auto problemen
- De problemen doen zich alleen voor bij een koude motor

Als ik mijn auto start bij nat/vochtig weer dan heeft hij al moeite om hem aan de krijgen, hij houdt even een paar seconden in. De toerenteller gaat dan ook schommelen tussen 2 en 1.
Als ik dan gewoon in de één wegrijd is er geen probleem. Maar rijd ik eerst een bochtje achteruit en daarna vooruit dan heeft hij moeite om hem aan te houden. Slaat soms ook echt uit. Vervolgens heeft hij veel moeite om hem mooi lopend te houden tijdens het rijden. Hij houdt constant in.

Na een aantal kilometers zakt dit langzaam weg en rijdt hij wel weer goed. (als de motor warm wordt)
Als ik hem weer opnieuw moet starten is er een duidelijke benzine/uitlaatgassen te ruiken.
Als dit is voorgevallen werkt het start-stop systeem ook niet meer.

Ook maakt hij bij vochtig weer een bonkend geluid als ik de koppeling of gaspedaal loslaat.

Er zitten 4 nieuwe bougies in. De metingen van het gasmengsel schommelen soms.

Wie herkent bovenstaande ….?

Dirk-33
Guru
Guru

Re: Klachten nat/vochtig weer ...

wo okt 19, 2016 23:11

Een beetje gedoe bij vochtig weer is wel typisch italiaans in mijn ervaring, maar zo heftig ook weer niet.

Benzine lucht en bijna tot helemaal afslaan bij vochtig weer klinkt in mijn ogen als een ontsteking die niet goed werkt. Bijvoorbeeld bougiekabels die niet goed zijn.

AR823
Full Member
Full Member

wo okt 19, 2016 23:41

Ik denk aan de lambdasonde. Ook lang gezocht naar vochtproblemen rondom de ontsteking maar alles was altijd kurkdroog.
Het ergste was het na een chassiswas in de wasstraat, dan was hij bijna niet aan de praat te houden en begon pas na een paar
kilometer weer normaal te lopen. Ook door diepe plassen rijden vond hij niet leuk bij nog redelijk koude motor.
De garage beweerde dat een sonde goed of kapot zou zijn, niet dus want een nieuwe sonde loste alles op.
Blijkbaar was deze gekwetst door een steen of ertegen stoten en kon er vocht in de haarscheurtjes kruipen,
Als je klachten niet met vocht te maken zouden hebben zou ik ook de luchtmassa meter verdenken. Succes.

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

do okt 20, 2016 09:26

Wellicht handig om je post aan te vullen met:

- Type motor (benzine is al duidelijk, maar daar heb je veel varianten van)
- Bouwjaar
- Kilometerstand
- Onderhoud (tenzij het een nieuwe auto betreft, kan dit waardevolle info hebben)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 20, 2016 20:44

Probeer de motor maar eens te flushen (Forte Motorflush), en dan goeie olie erin.

Ervan uitgaande dat het een MiTo is met een 1.4 FIRE-motor; laatst heb ik vergelijkbare klachten opgelost bij een Fiat Panda
''Drive tastefully''

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 21, 2016 00:41

Ook een mogelijkheid: aansluitingen op de accu niet goed vast, of kabels die daar in de buurt zijn bevestigd + boutjes/moertjes in de zekeringkast bovenop de pluspool (als de Mito die ook heeft).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Mito123
Newbie
Newbie

zo okt 23, 2016 19:21

Bedankt voor alle reacties. Ik zal het doorspelen naar de garage. Hopen dat ze er iets mee kunnen!

Terug naar “Algemene Technische vragen”