RubensGiulia
Member
Member

Giulia Nuova 1300 - Temperatuur motor te hoog met hogere snelheden

zo jul 24, 2016 20:19

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Giulia super 1300 Lusso. Ik ben hier echt helemaal blij mee, wat een auto!

Het enige wat me opviel is toen ik op de snel weg reed (120 km pu) zag ik de motor temperatuur meter richting de 120 graden gaan?! De meter is niet echt constant en geeft dat ook ineens weer zo'n 100 graden aan. Zodra de snelheid rond de 80 ligt is er niks aan de hand, gewoon netjes rond de 90 graden. Ik zag voor de rest geen alarm lichtje oid. Komt iemand dit probleem bekend voor?

zou dit liggen aan de:

- thermostaat?
- temp. sensor in motor blok?
- temperatuur meter?

Voor de rest is het echt genieten!

Ruben
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: Giulia Nuova 1300 - Temperatuur motor te hoog met hogere snelheden

zo jul 24, 2016 21:22

Allereerst welkom in de wereld van Alfa Romeo rijders, en blij voor je dat de Giulia bevalt :D
Betreffende het temperatuurprobleem, dat kunnen er een aantal zijn. Overigens er zit geen lampje in die aangeeft of de temperatuur te hoog wordt. Ik denk niet dat de meter of sensor of de thermostaat de schuldigen zijn. Ik ga ervan uit dat je hebt gekeken of er nog voldoende koelvloeistof in de radiateur zit. check dit anders even. Verder verdenk ik de radiateur zelf, ik bedoel dan dat het koelblok inwendig vervuilt/ verstopt is waardoor de koelvloeistof niet goed rondgepompt wordt. V riem staat die ook strak genoeg?
Zodat die dus niet over de poelie van de waterpomp slipt. Is de radiateur aan de buitenkant niet verstopt of vervuild, zodat er onvoldoende lucht door kan stromen?
Dit is wat er even bij mij opkomt als mogelijke oorzaken.
Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

RubensGiulia
Member
Member

ma jul 25, 2016 23:27

Dank voor je reactie! Ik ga hier aankomend weekend naar kijken. (de giulia staat niet bij mijn huis gestalt :cry: )
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jul 27, 2016 15:56

Als je zeker wil zijn van je koelwatertemp metertjes kan je deze even testen door sensor in kokend water te houden.
Wel even massa draadje maken van de sensor in z'n badje met kokend water naar de motor/auto.

Vervuilde radiateur (inwendig danwel uitwendig) is wel de meest waarschijnlijke oorzaak. Goede radiateur revisie zal circa 300 a 350 euo kosten schat ik.

Wat ook nog voor kan komen is een koelwaterpomp waarvan de waaier z'n beste tijd heeft gehad. Weggerot.

Klwtemp van 90 graden vind ik nog vrij hoog. Volgens mij is er bij latere typen een thermostaat met hogere temp in gekomen, en dat zijn degene die nu nog te koop zijn. Als je gaatje van 4mm oid in je thermostaat boort zal die ook naar iets lager instelpunt voor de koelwatertemp gaan. Hoef je geen koudere thermostaat te zoeken. Zal wel iets langer duren voordat motor warm is. Koelvlst temp van 80 a 85 is meer in de richting (er vanuit gaan dat koelwatertempmeter redelijk klopt)

Zit de koelkap nog wel om de koelfan? Alhoewel ontbrekende koelkap vooral bij lage snelheden vervelend is omdat koelfan er minder effectief door word. Bij hogere snelheid is het geen punt.

Als alles in goede staat is heb je geen koeling problemen met een 105'je. Ook niet met hardrijden of file met warm weer. Koelsysteem is niet onder bemeten.

Gr DJ

Dominic
Guru
Guru

do jul 28, 2016 10:54

Koelwatertemp omhoog bij hogere toeren is meestal ontsteking te laat.

Koelwater temp omhoog bij lagere toeren of stationair,zijn meestal koelsysteem problemen.

Hoe verhoudt jouw oliedruk zich in relatie tot de tempschommelingen ,schommelt die mee ?

RubensGiulia
Member
Member

zo aug 14, 2016 22:23

Het volgende heb ik uitgevoerd intussen:

- koelsysteem doorgeflushd.
- thermostaat vervangen (oude thermostaat werkte niet, deze ging niet open in kokend water)
- koelvloeistof vervangen

Het is inderdaad nog een goed idee om de sensor + meter te checken.

Ik heb net 10 min. (110 kmpu) op de snelweg gereden en de temp. lag zeker op de 100 graden en iets meer. Lijkt me toch nog steeds te hoog?

Er zit nog een koelkap op om de fan. De pomp lijkt nog wel te werken, ik zie namelijk wat wervelingen in het vloeistof als in in de radiator kijk en gas geef.

de radiator lijkt nog aardig goed door te stromen als ik er water in gooi komt het er gelijk met een grote hoeveelheid uit het aftap punt. Maar dit zegt misschien niet zoveel.

O, en klopt het dat er maar zo'n 5 liter vloeistof in gaat? ik heb het systeem wel ontlucht bij de nippel die bij de thermostaat zit en heb ook de kachel opengezet.
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Terug naar “Algemene Technische vragen”