Aircootje laten vullen, deed niet zo veel meer.
Systeem stond nog op druk, maar was te ver leeggelopen. Voor een 25 jaar oud systeem is een keer in de 3 jaar vullen niet eens zo beroerd.
En passant erachter gekomen dat de ventilator achter de rechter condensor niet draait -_-; daardoor komt de airco bij stilstaan nog steeds kracht tekort met dit vieze benauwde weer. Rijdende voort was het aangenaam in de auto met de ramen dicht.
Aangezien eigenlijk alle luchtschuiven wel wat lucht lekken moet de airco door alle openingen vechten tegen de kachelradiateur en dat lukt weer!
Nu eens uitvinden waarom die fan het niet doet.. eerste tip van de aircoboer was om die verlepte stekkertjes bij de drukschakelaar eens te vervangen, deels weggesmolten dus hij kan nog wel eens een punt hebben.
Het is trouwens wel een hele onderneming om iemand te vinden die R437a koelmiddel in huis heeft zeg, heb er 3 gevonden. ACC in Den haag, dit bedrijf in Mijdrecht (aircoservice mijdrecht) en een of ander bedrijf in Drenthe.
Waarom dan toch dit middel?
Vandaag even google in gedoken om voors en tegens van diverse vullingen te bekijken. Voornamelijk omdat de eerste 2 aircoboeren die ik belde helemaal geen R437a hadden maar wel met R137a wilde vullen.
Beiden zijn koelmiddelen die dienen ter vervanging van het oude en nu verboden wegens chloor-fluor-koolwaterstoffen verbinding.
Om R137a erin te krijgen moeten er eventjes andere nippeltjes op geschroefd worden, voor 437 is dat volgens mij niet eens nodig.
Komt wat ik geleerd heb: de 137 koelt iets beter, maar gaat niet samen met minerale oliën. Schijnt tevens veel aggressiever te zijn dan waar het systeem voor ontworpen is.
Resultaat: O-ringetjes worden opgevreten, pomp draait het graf in en de condensor raakt lek. Algemene advies op het internet is: Vullen met 137 en dan binnen het jaar verkopen als 'met werkende airco' want binnen 2 jaar geeft het de geest.
Het goed laten doen betekend alle slangen, de pomp, de condensor en de verdamper wisselen voor units die beter bestand zijn tegen het aggressievere middel.
+- 1200/1500 euro schijnbaar.
Maar dit is mij verteld, andere mensen horen en denken andere dingen. Dus hier maar even de ruimte voor de discussie!