Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Wat kan er mis zijn met de brandstofpomp van de 33?

za dec 19, 2015 22:32

Vandaag ben ik tegen een vervelend probleem aangelopen.
Laatst heb ik de brandstoftank van de 33 gewisseld, vlak daarna overleed de Bosch brandstofpomp (begon harder te zoemen en stopte er tijdens een rit naar de garage uiteindelijk mee ). Daarna heb ik de garage een nieuwe, originele Bosch pomp laten monteren.
Vandaag, na in totaal maar zo'n 100km met de nieuwe pomp, begon deze ook weer steeds harder te zoemen en de 33 begon in te houden. Deze pomp heb ik ter test gewisseld voor een oude,gebruikte pomp die ik nog (droog)op de plank had liggen, deze pomp begon niet meteen, maar wel al na zo'n 5 km te zoemen.

Wat kan de oorzaak zijn? Pech met een defecte nieuwe pomp? Vuil uit de tank (die ik gereinigd had), verstopt brandstoffilter (kan dat zoemen van de pomp veroorzaken? Het filter zit na de leiding van de pomp naar het blok en voor de drukregelaar). Slechte massa? Slechte voeding? Ik lees online ook over aanzuigen van lucht in de brandstof door slechte slangen/slangklemmen?

Met andere woorden, waar kan ik het beste met de speurtocht beginnen en wat moet/kan ik meten? Een manometer heb ik niet paraat en ik ben bang dat ik de rit naar de garage niet haal...... Kaan de pomp bv zoemen door te lage spanning of bv lucht in de leiding?

Graag hoor ik jullie tips/ervaringen/ advies!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Audidriver
Full Member
Full Member

Re: Wat kan er mis zijn met de brandstofpomp van de 33?

za dec 19, 2015 23:31

Hi Sergio,

Mijn ervaring
zoemen doet hij altijd bij lege tank, als ik dan hard een bocht pak, trekt hij even lucht ipv brandstof, dan valt hij even terug totdat hij wer brandstof pakt. Dompelpomp en lucht is niet optimaal. Bij weing brandstof gaat de temperatuur omhoog, daarom rij ik tank nooit leeg, ook ivm vuil.

Gevoelsmatig, ligt de aanzuigslang niet te hoog, maw heb je get probleem ook met volle tank? Bij mij is dit niet het geval, dus moet of op tijd tanken of minder hard door de bocht met een lege tank (lastig met een 33 :-) ) minder dan een kwart zeg maar, of soms even kleine terugval acepteren een lange bocht. Na zo'n 300 km met tank dan begint dit item na maken krul van een klaverblad(brandstof naar een kant gedrukt, tanklampje ook vol aan natuurlijk, dan net 100 m later valt hij even terug vanwege te weinig brandstof, paar sec later komt hij dan weer als vanouds.

ik heb verder nog geen problemen gehad, 170 k km nu. Het is ook goed eens te kijken of de rubber mof in de wielkast niet stuk is, ik begreep van mijn garage recent dat op die manier vuil in de tank kan komen, nieuw voor mij, had hem willen vervangen, blijkt al lastig te krijgen.

Maar als het met name gebeurt na een bocht en bij weinig brandstof, gok ik op lucht aanzuigen, hoewel er oook een onderdruk ontstaat bij mij (als ik dop ooen hoor ik hem lucht aanzuigen, onderdruk, lichtjes). Pomp gaat stuk door hoge remperatuur begreep ik van een producent die brandstofpompen maakt.

Electrisch lijkt me minder de oorzaak.
Helaas niet meer ervaring, hoop het zo te houden..
Laatst gewijzigd door Audidriver op zo dec 20, 2015 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
33 16V QV, 1990

Dirk-33
Guru
Guru

zo dec 20, 2015 01:40

schijnt dat de voedingskabel naar de pomp niet bepaald overbemeten is. Volgens mij was er laatst ook ergens praat over een stevigere walboro pomp icm met dikkere voedingskabels die n hoop problemen zouden oplossen.

Dat gezegd hebbende, ik heb gelukkig nooit gezeik met mn brandstoftoevoer ook niet in snelle bochten

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 20, 2015 12:12

Ik zal eens beginnen met een nieuwe massa en voedingskabel.
Daarna evt de nieuwe benzineslangen nakijken, tussen de tank en de leiding heb ik nieuwe stukken slang gemonteerd, wellicht dat er dan toch lucht meegezogen werd? Op een Audiforum kwam ik een soortgelijk probleem tegen, cavitatie met luchtbellen, ik kan mij voorstellen dat er te veel lucht bij de benzine komt.
Morgen ga ik ook maar een nieuw brandstoffilter bestellen, kan nooit kwaad, al ishet filter niet oud, maar na de tankwissel zou er natuurlijk wel eens toch nog wat vuil losgekomen kunnen zijn.

Tips zijn uiteraard nog steeds welkom.
Laatst gewijzigd door Sergio op zo dec 20, 2015 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 20, 2015 14:40

Wat voor merk benzine tank je? Altijd bij dezelfde pomp?
Heb t met de spider4 gehad (waar zo'n zelfde soort benzinepomp onder hangt) dat ie werd afgekeurd op lekkage aan die pomp. Andere (goede) eronder die ik nog had liggen, ook tranen/zweten na enige tijd (was minuten werk)... #-o
Uiteindelijk bleek dat mn vriendin de auto vol had getankt bij de total hier op t dorp terwijl we normaal bij een witte pomp tankten.
Lang verhaal nog langer, tank leeg gereden en terug volgetankt bij de witte pomp>probleem 'opgelost'!
Had overigens geen invloed op het rijden.

Suc6,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 20, 2015 19:03

Jaren geleden alweer, ook een defecte brandstofpomp gehad bij een 33. Goede okasie op gezet, die na een kort ritje al loeiheet was en niet meer pompte, dacht ik. (dat weet ik niet zeker, want ik reed op lpg) Uiteindelijk bleek de aarde draad niet voldoende aarde te maken ergens in de auto.... lompe draad van - kant pomp naar (jawel) de LPG tank gelegd en gestript tussen dat deksel gelegd. Dat heb ik verder altijd zo gelaten en heeft nooit meer tot problemen geleid.

Lang verhaal kort: leg even een nieuwe 100% zekere aarde aan, dan kan je die hoe dan ook weg strepen. Mocht dat niets uitmaken, zou ik hetzelfde ook even met de voeding doen.

Daarna kan je altijd nog verder zoeken, maar dit kost het minste tijd, is het minste gevuillik en dan kan je dat alvast uitsluiten en/ of bevestigen. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

ma dec 21, 2015 22:25

Ik rij al jaren met zoemende pompen, dus zie daar geen probleem in (weetje tenminste dat er iets draaid). Hierdoor nooit stil komen te staan, overigens nog nooit stil gestaan langs de weg, wel afgebroken schakelpoken gehad en schakel borg veertje wat eraf springt, maar in de 3 is er altijd nog mee thuis te komen)

Maar inderdaad de voedingdraden naar de pomp hadden naar mijn idee ook wel van iets dikkere diameter mogen zijn (van de 14 V bij actieve dynamo blijven er nog maar 10 V staan op de pomp)

Carbella
Member
Member
Contacteer: Website

di dec 22, 2015 21:30

Serge,

Ik had een hele tijd geleden een beetje een soortgelijk probleem.

Met name in een scherpe flauwe bocht leek het net alsof ie heel even luchtbel had. Omdat het probleem zich maar heel sporadisch voordeed verder geen aandacht aan besteed. Totdat ik een keer merkte dat het probleem zich ook in hoge toeren voordeed. Alsof de benzinepomp het niet kan 'bijbenen'. Ik heb toen een andere massa en voedingskabel geplaatst als tijdelijke oplossing en ja het probleem lijkt te zijn opgelost.

Aangezien ik de benzinepomp een zwak onderdeel vind van de 33, zeker als je begint te meten, heb ik mijn zinnen gezet op een verbeterde Walbro High Performance In Line benzinepomp. Compleet met bij passende bracket (en niet dat zielig ding wat er nu zit) om de pomp te borgen aan de auto en met alle extra toebehoren.

NB. Mijn huidige benzinepomp maakt overigens totaal geen geluid :D
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”