Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

Benzine pomp 75 TS maakt herrie

do jul 16, 2015 20:06

Hallo,
Ik ben mijn 75 klaar aan het maken voor een paar rondjes Assen volgende maand, maar ik maak mij zorgen om mijn benzine pomp die veel herrie maakt. Met name omdat ik de pomp al heb vervangen voor een nieuwe nadat de oude (die ook veel herrie maakte) het begeven had. Daarnaast heb ik ook een nieuw filter geplaatst, tank doorgespoeld, alle flexibele brandstofleidingen vervangen. Zonder resultaat. Het rare is dat het geluid pas begint na een minuut of 10 als de motor goed en wel warm is. Daarvoor is de pomp fluisterstil.
Heeft iemand hier ervaring mee?

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Benzine pomp 75 TS maakt herrie

do jul 16, 2015 21:49

is het de pomp die herrie maakt, of resoneren tegen je frame?
(voor het laatste, vervang de rubbere buffertjes eens)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

do jul 16, 2015 22:16

Dat zal ik even controleren maar het rubber zit er volgens mij netjes omheen. Misschien komt hij toch nog ergens tegen de carrosserie.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

vr jul 17, 2015 09:39

Die op onze TS maakte ook herrie en is daarna binnen een paar duizend km overleden... je hoorde hem "ronken" zeg maar...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jul 17, 2015 09:53

Klembeugel om de pomp te hard aangedraaid soms?
Klinkt onwaarschijnlijk maar schijnt te kunnen is mij wel eens verteld.
Hoort ook rubber tussen de pomp en de klembeugel.
Klembeugel hangt vervolgens ook weer in rubbers. (ivm genoemde contact geluid)
Hang de pomp tijdelijk even met tyraps op en kijk eens wat er gebeurd.
Of pomp in de tank niet best meer, of zuigfilterje van de pomp in de tank vuil?
Kan je evt naar kijken door de tankvlotter uit uit te halen. Lukt wel op die manier, denk ik.

Gr
DJ

Performa
Guru
Guru

vr jul 17, 2015 21:24

De benzinedruk regelaar die bij warme motor te veel benzine terug retour naar de tank stuurt ofzo waardoor de benzinepomp sneller begint te draaien omdat die minder weerstand ondervind.
De regelaar is vacuum + veerspanning gestuurd dus zou eventueel het warm/koud verschil kunnen verklaren.
De retourleiding misschien eens dichtknijpen en luisteren of het geluid dan ophoud.

ps: Ik lul maar wat.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

za jul 18, 2015 16:33

Heb de ophanging van de pomp nagekeken en de retourleiding dicht geknepen, vacuumslang van de drukregelaar gecontroleerd, maar geen resultaat. De motor loopt en trekt hartstikke goed dus het kan volgens mij ook niet de opvoerpomp of het filter in de tank zijn.

Ik heb wel gemerkt dat als de ventilator van de radiator aanslaat het geluid tijdelijk verdwijnt. Ook als je de warme motor even stilzet en weer opstart is de pomp weer 10 minuten stil. Kan het iets met spanning te maken hebben?

ra ra politie pet?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 18, 2015 22:53

Heb je wel netjes 12V op de pomp? En fatsoenlijke massa? Kijk ook even de beruchte roze draad na. Die stekker verbinding achter het handschoenenschuifje durft in de loop der jaren uit elkaar zakken en dan krijg je overgangsweerstand/warmteontwikkeling op de pennen, doorlussen om de stekker heen geeft meer prik op de pomp vaak...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

ma jul 20, 2015 21:02

Begon met 10,8 Volt op de pomp wat verbeterde naar 11,8 volt toen de contacten en het relais schoongemaakt waren.Echter als verlichting en/of ventilator aanstaat loopt het voltage terug naar 11,3 volt. Overigens meet ik op de roze stekker onder het dashboardkastje 12,4 Volt.

De pomp maakt ongeacht voltage nog steeds herrie. Ik begin toch de opvoerpomp in de tank te verdenken. Weet iemand hoe ik deze makkelijk kan testen?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 20, 2015 21:09

Begon met 10,8 Volt op de pomp wat verbeterde naar 11,8 volt toen de contacten en het relais schoongemaakt waren.Echter als verlichting en/of ventilator aanstaat loopt het voltage terug naar 11,3 volt. Overigens meet ik op de roze stekker onder het dashboardkastje 12,4 Volt.

De pomp maakt ongeacht voltage nog steeds herrie. Ik begin toch de opvoerpomp in de tank te verdenken. Weet iemand hoe ik deze makkelijk kan testen?
Leg eens als test een lekkere dikke draad rechtstreeks van de + van de accu naar de aansluiting op de pomp (andere ff losnemen uiteraard). Gewoon buitenom de auto, om te kijken wat er dan gebeurd, je mist nl bijna 1V onderweg van stekkerverbinding naar pomp.

Pompje in de tank zie ik niet als dader voor het lawaai maken van de hoofdpomp eerlijk gezegd.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 21, 2015 00:23

Spanning is niet best. Kan beter. Maar ik verdenk wel de opvoerpomp/aanzuigprobleem. Dat levert namelijk wel degelijk rare geluiden op. En dat van die te strak zittende ophangbeugel is ook geen broodje aap.
Vwb spanning. Als je het in een keer goed wil doen, gebruikt de roze witte draad die van de motronic kabelboom naar de "auto kabelboom" gaat om een extra relais te schakelen. Dit relais voed je van de dikke accu plus vandaan. Bijvoorbeeld, startmotor.
Vervolgens een dikke draad naar achter, rechtstreeks zonder stekkers naar de twee brandstofpompen.
Minimaal 2,5mm2.
Zelf pak ik 4 maar dat is beetje overkill.
En vergeet niet een zekering in te bouwen, makkelijk is een relais te pakken met opgebouwde zekeringhouder. ZItten origineel ook in een 75. Oa voor koelfan en claxon dacht ik.
Zorg ook dat de massa in orde is van beide pompen. Uit mijn hoofd, rechts onder de achterbank. Of gewoon nieuwe maken.
Dan heb je gewoon de volle accu spanning (circa 13,5 volt) op je benzinepompen.
En als je een aanzuigprobleem hebt, wat ik denk, gaat je benzinepomp dan met volle spanning erop nog eerder nog meer herrie maken. Want pompt nu harder, dus komt meer te kort....

Gr DJ

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

di jul 21, 2015 09:12

Ik heb een tijdelijke draad getrokken, en dan heb ik 12.4 V op de pomp. Goed idee om een apart power circuit te maken. Ga ik doen. Het is echter niet de oplossing voor de herrie, dus ik denk dat ik de tank er maar eens onder vandaan ga halen en de opvoerpomp ga vervangen.

Bedankt voor jullie input zover. Ik houd jullie op de hoogte.

Jeroen.weijtsv4
Newbie
Newbie

zo aug 16, 2015 10:55

Pomp in de tank was stuk en is vervangen. Alhoewel de hoofdpomp nog steeds wat herrie maakt is het een stuk minder. Nou is het een kale race auto dus alles maakt een hoop herrie!
Kijken of hij een paar rondjes Assen volgende week gaat volhouden.
Bedankt voor jullie input.
Jeroen

Terug naar “Algemene Technische vragen”