Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

EGR na tuning

zo jul 12, 2015 17:59

Simpele vraag voor diesel specialisten:

Indien bij een 2.0 jtd (EDC16C39) de EGR volledig is dicht gezet, d.w.z. software matig en zonder hardware aanpassing; wat betekent dit in de praktijk.

1) Zie je dan op een log file (MES) de klep nog steeds OFF/ON schakelen en bewegen in mm's en % (actual & desrired)?
2) Zou regeneratie proces dan geheel uit moeten blijven of zou tenminste de interval veel langer moeten zijn als resultaat?

Hoop dat hier ook wat mensen uit ervaring kunnen spreken en die willen delen. Dank alvast!

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: EGR na tuning

wo jul 15, 2015 22:52

Dat betekend dat de EGR klep software-matig niet meer aangestuurd en gecontroleerd wordt. Maar let op. Om het roetfilter te regenereren heeft de motor de EGR klep nodig. Ik ben al wat aan het experimenteren geweest en heb al 2 keer meegemaakt dat het roetfilter problemen geeft na enkel het ontbreken van de EGR. Je kunt dus eigenlijk niet alleen maar een EGR uit programmeren.

Ook heb ik meegemaakt de een uitgeprogrammeerde EGR na verloop van tijd toch op een kiertje open gaat, dat ligt een beetje aan de constructie, dus bij software aanpassing moet er echt nog een plaatje tussen klep en inlaat.

Ideaal is EGR en roetfilter software eruit, roetfilter leeg en een plaatje tussen klep en inlaat.
''Drive tastefully''

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: EGR na tuning

do jul 16, 2015 19:06

Bedankt voor het delen van je ervaringen en waarschuwing.

Nu had ik te verstaan gekregen dat 100% uit zetten bij de 159 2.0 toegestaan is. Maar ik kom hier verschillende berichten over tegen. Kan men nou de EGR zodanig programmeren dat hij bij het regeneren weer aangestuurd wordt om de temperatuur te kunnen verlagen naar behoefte? Of is er alleen maar een On/Off mogelijk te kiezen?

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: EGR na tuning

vr jul 17, 2015 23:04

In theorie is dat wel mogelijk, maar in de praktijk is het of aan, of uit.

Wat bedoel je met '100% uit zetten bij de 159 2.0 toegestaan'?
''Drive tastefully''

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: EGR na tuning

za jul 18, 2015 10:01

Dit in verband met anders te heet oplopende temperaturen, tijdens regeneren en waardoor DPF smeltschade zou kunnen oplopen?

Vraag kwam mij boven omdat sommige tuning aanbieders aanbieden EGR werking te "verminderen". Wat dat precies inhoud qua gedrag in de praktijk is onduidelijk. Klep alleen aangestuurd t.b.v. gecontroleerd regeneren of doorlopend aangestuurd met beperktere bandbreedte in de zin van opening (mm) en/of toerenbereik.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: EGR na tuning

ma jul 20, 2015 20:58

DPF smeltschade heb ik nog niet meergemaakt.

Een roetfilter moet juist heet worden voor regeneratie. En daar helpt de EGR aan mee, maar het wordt voornamelijk opgewekt door extra diesel in te spuiten. 600 graden wordt ie wel.

Van EGR verminderd laten werken heb ik nog niet eerder gehoord. Maar dat geeft maar aan dat de EGR toch nodig is voor een roetfilter.

Eruit met die rommel!
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”