Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

ontstekingstijdstip alfa 33 1.7 I.E. 8v

wo jul 15, 2015 23:22

Beste mede formers,

Helaas dien ik mijn motor weer op te gaan knappen (stuk gelopen drijfstang lager vermoed ik, vroeg stadium dus hopende de krukas weer te kunnen inzetten)

Als ik de motor weer in elkaar zou hebben vind ik het altijd de vraag hoe je de verdeler nu op de juiste positie hebt staan. Dit bepaal je met het monteren van de oliepomp.

Stel merktekend krukas en koppen staan op de juiste positie, hoe dient de rotor van de verdeler dan te staan, Ik weet ontsteking cylinder 1, maar moet de rotor dan in het midden of in het begin van zijn aanslag staan? Zijn hier ook merktekens te ontdekken?

Alvast bedankt voor eventuele reactie.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: ontstekingstijdstip alfa 33 1.7 I.E. 8v

wo jul 15, 2015 23:48

De oliepomp staat onder een hoek van 22 graden t.o.v. het achterste motordeksel. De verdeler staat dan zo dat cilinder 1 net gaat ontsteken. Hoe de rotor dan staat durf ik niet te zeggen. Op de verdeler staat een merkteken dat het ontstekinspunt van cilinder 1 aangeeft. Dit merkteken staat op de rand en is zichtbaar als je de verdeelkap eraf haalt.

Op deze manier heb je een basis en kun je met een stroboscoop de ontsteking goed zetten.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”