jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Vreemd verschijnsel JTS?

vr jun 26, 2015 13:09

Mijne heren,

Het volgende doet zich voor:

GT 2.0 JTS ,2004 ,120000KM

Geen noemens waardig olieverbruik door het jaar heen 1 ltr 5000km netjes toch?

Even naar Italië op en neer flink gas gegeven en constant boven de 150km/u gereden.
Moet zo'n fijne GT toch kunnen hebben dacht ik.

Wat blijkt na 1500km 0,5 ltr olie verbruikt en terug idem dat is dus 1 ltr op 3000km.
Is de motor te schoon geworden, loopt de druk te hoog op?
Onder de kap is alles oke geen verdachte omstandigheden.
Verbruik keurig 1:10 met Shell V Power of vergelijkbaar.
Rijd als een speer heeft naar mijn gevoel wel alle PK's.

Iemand een verklaring?

Ben benieuwd.
De verhalen van modificaties en of olieverbruik zijn bekend hoeven we niet op in te gaan .
Ik vond dit wel apart.

gr Jan

AR823
Full Member
Full Member

Re: Vreemd verschijnsel JTS?

vr jun 26, 2015 22:15

Diverse factoren spelen hier een rol. De jts motoren gebruiken meestal wat meer olie.
Gezien de km's die je per jaar rijdt zullen daar behoorlijk wat kortere stukken bij zitten.
Door condens en onverbrande benzine blijft de olie dan aardig op peil.
Als je dan een heel lang stuk met hogere snelheden rijdt wordt de olie goed heet en zal de condens en
de benzine geheel verdampen, plus dat hoge snelheden een hoger olie verbruik laten zien.
Zeker als de olie kort bij een verversing zit, zal het olieverbruik duidelijk hoger zijn.
Ik verwacht dat na een olieverversing het verbruik weer als vanouds is.

Seliquella
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 26, 2015 23:06

Hey Jan, ik ben ook ervaringsdeskundige voor wat betreft het olieverbruik van een JTS.
Die van mij verbruikte na een oliewissel nauwelijks, maar na een aantal duizend km begon deze te verbruiken van 1l/4500km tot 1l/500km. Op het laatst moest ik zelfs stoppen om olie bij te vullen ipv te tanken. Die lange ritten op de snelweg waren killing, olie lekker heet (en dus dun) en de motor lekker op toeren.
Heb een modificatie laten uitvoeren en totaal geen verbruik meer.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 27, 2015 12:56

Als het waar is dat de 10-20% olieverlies komt door het verdampen van benzine en condens (klinkt plausibel als je de uitleg van AR823 leest) dan lijkt het olieverbruik me de minste van je zorgen.

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 27, 2015 15:06

Als het waar is dat de 10-20% olieverlies komt door het verdampen van benzine en condens (klinkt plausibel als je de uitleg van AR823 leest) dan lijkt het olieverbruik me de minste van je zorgen.

Ik heb er ook geen zorgen van hoor.

Ik overweeg om dan elke 10.000km te verversen ipv om de 20.000km.

Agip Sint2000 10w60 gebruik ik.

Dat is voor mij één keer per jaar!

Als de theorie klopt zal het olieverbruik stabiel moeten blijven!

gr Jan

AR823
Full Member
Full Member

za jun 27, 2015 21:39

Je moet voor de aardigheid maar eens goed ruiken aan de oude olie van een kortestukjesauto, je ruikt
dan echt de benzine. Deze olie is ook duidelijk schraler en dunner. Ieder jaar verversen is dan ook aan te bevelen.

Seliquella
Advanced Member
Advanced Member

za jun 27, 2015 21:56

Klopt longlife olie (bv (Selenia 20k) is leuk, maar niet als je niet veel km per jaar rijdt kun je dit beter niet doen.
Even lekker een flink stuk snelweg blazen is killing, de olie is helemaal verschraald door de benzine en niet goed meer.
Verlakking van de olie is dan het gevolg, kijk maar eens onder het kleppendeksel. Ook zullen de zuigerveren snel vervuilen.
Een volsyntheet 10W60 en jaarlijks of om de 10k verversen is het beste wat je kunt doen.
Motorspoeling kan een overweging zijn, maar dan zou ik er een goedkope olie ingooien en deze na een week er weer uit halen.
Goede carterventilatie is een must, dempen moeten goed worden afgezogen, ik heb er zelfs een oilcatch tank tussen gezet. (€35,- op Amazon).

Terug naar “Algemene Technische vragen”