p029351
Full Member
Full Member

Schokbrekers geel rood paars of groen ?

di jun 23, 2015 14:20

Vraag,

Ik lees op diverse forums een hoop info over schokbrekers; de een zegt koni rood de ander zweert bij koni geel nee bilstein moet je hebben ik zie door de bomen de schokbrekers niet meer !
Het volgende ik wil met mijn Giulia met 2.0 motor en verlagingsveren gewoon op de weg en misschien af en toe een rally rijden.
Wat is dan het schokbreker advies b.v koni rood achter en bilstein voor ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

CC
Full Member
Full Member

Re: Schokbrekers geel rood paars of groen ?

di jun 23, 2015 15:05

Ben na verlagen van mijn Giulia over gegaan naar Koni rood achter en Bilstein voor : ik vond het erg prettig rijden.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 23, 2015 15:30

verlaagd en met dat gebruik heb je een mooie setup met Bilstein voor en Koni rood of geel achter, rood is eigenlijk al goed hoor. Bij zwaardere rallys met ook veel bagage zou ik voor geel achter gaan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

FO
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di jun 23, 2015 19:13

Maar verlagen i.c.m. rallies? Is dat een aanrader? Had zelf op mijn Berlina destijds volgens mij Bilstein rondom. Vrij hard en stoterig achter voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat :D. Had destijds onder de racer ook een relatief zachte achterkant. Ging er best redelijk mee vooruit :wink:

Rik Zuurbier weet hier veel van. Meerdere rallyauto's opgebouwd. Berlinista alhier. Of http://www.ilbiscione.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten,
Dennis

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 23, 2015 20:10

Ik zou erg benieuwd zijn naar de uitkomst van een "geblinddoekt proeven" van een tien-, twintigtal "gemiddelde 105-serie straatrijders", ze laten rijden met Koni's resp. de Bilstein, met nog wat ander minder bekend spul, en dan de figuurlijke stickertjes "goed" , "minder", of "..." erop laten plakken. En dan kijken op welk demperke ze geplakt zijn...

Ik heb inmiddels nogal een soort van best wel een beetje straat- en circuitervaring, ik heb op de huidige SI racert (Giulia Super) ook al best zitten vogelen met non-exotisch (& dus nog een soort van betaalbaar) spul van Koni & Bilstein, en het effect/verschil is werkelijk verrot klein, trust me. Ik heb het idee dat van deze twee merken de Bilstein nét wat "alerter" is met de rebound: fractioneel betere tractie/exit en een iets later/milder inkomende sper ("getest" met een oververmoeide sper, met een goede/verse zul je dit verschil niet eens merken, helemáál niet op straat !!). In mijn Squadra Bianca tijd ook met aanmerkelijk duurder spul gefröbeld, en ik ging het hardst op die good-old gele Bilstein. Go figure.. En dan heb ik het over hardcore full race gebruik !!

Ik denk/vermoed/durf te zeggen dat de meerderheid de verschillen tussen de beide genoemde merken (wel van gelijke "kleur") onder "normaal straatgebruik" niet eens merkt. En dat een "betere" rijder stukken harder bochtjes hoekt met de "mindere" demper. En de "minder ervaren rijder" met de "betere" demper geen streep harder gaat, en ook nauwelijks tot niks meer kans heeft een plotseling érg wulps uitslaande derriëre weer in het goede spoor te dwingen..

My 2 cents ?? Zorg dat je (straat) autootje okee is (rubbers/draagarmen etc. ), lekker uitgelijnd is, pas de veertjes een beetje aan aan datgene waar je de auto het meest voor gebruikt (stoer-laag, met lekker zachte veertjes voor tractie én de hele family mee, met alle koffers die erbij horen is geen gelukkige combi, om eens wat te noemen..) en, niet geheel onbelangrijk, goed rubber (de banden, in dit geval). (Heerlijk, al die open deuren intrappen..) Bilstein of Koni ? Lekker belangrijk.. :wink:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

di jun 23, 2015 20:21

Tsja... zo zal de goegemeente ook niks merken van het afgenomen onafgeveerde gewicht door de montage van lichtmetalen vellings... en monteert "men" net zo leuk "lichte" Brembo klauwen om er dan zware geventileerde schijven tegenaan te gooien...

En toch... (net zoals met een 123...) als je gaat rijden met Koni rood rondom... hem naar binnen mikt en no time er bilstein onder zet en meteen weer gaat rijden (zodat je gevoelgeheugen nog intact is) merk je echt wel het verschil zelfs als middelmatige rijder...

Wat Dennis zegt... met Bilstein achter stuitert ie teveel.. en wil "je" op straat wat meer grip achter, dan zul je naar een wollerige set-up moeten op de achteras.

Bilstein vóór is dan weer juist een weldaad...

ik sluit me aan bij de eerder genoemde "Bilstein vóór, Koni Rood achter".

Maaaar... er zijn ook mensen die zweren bij onderstuur... dus tsja...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”