Aangezien de Alfa 4C nog wat boven budget ligt ben ik een Lancia 4C aan het bouwen, Lampredi Turbo 16v dwars achterin de Montecarlo. Blok van een Thema laatste versie met standaard al 205 pk en bak van Delta II turbo (maar gelijk aan Thema en diverse Alfa met Busso V6 en ook JTD). Echter vanwege de positie van de motor (moet achter over hellen ipv voor over) heb ik het inwendige van de donor bak overgezet in het Montecarlo huis, hetgeen sneller getypt dan gedaan is. O.a. moet het tandwiel van de achteruit nog uitgedraaid worden wegens een dikkere as en een van de hoofdassen moet ook nog even in de draaibank om een lager iets op te kunnen schuiven maar in de basis past het.
Dan nu de koppeling, MC plaat is 218mm en van het "push" type, druklager moet ingedrukt worden om te ontkoppelen. De Thema bak heeft een "pull" type koppeling van 228mm, de hevel trekt aan het lager om te ontkoppelen. Nu is dit ook wel weer aan te passen maar de assen met de hevels zijn verschillende dikte en dan zou ook een andere positie voor de hulpcilinder gevonden moeten worden. Bovendien is er op het vliegwiel plaats voor een 235mm koppeling zoals gebruikt in o.a. de 164 3.0 V6, Delta Integrale Evo en de illustere Thema 8.32. Die zijn allemaal ook van het "pull" type en vreemd genoeg ook 100 euro duurder van de bekende merken dan de 228mm versie (220 tegenover 120 euro). Ook heb ik diverse 1.9 en 2.4 JTD 235mm koppelingen gevonden maar die lijken niet te passen wegens een geheel ander vliegwiel.
Wie weet er een 235mm koppeling van het push type of anders maar een 228mm versie, dat zal ook wel voldoen. En dan gewoon een standaard koppeling voor een standaard bedrag, geen speciaalbouw. Links op foto Thema koppeling, rechtsboven Beta Montecarlo, te zien zijn de holle en bolle diafragma veren. De steekcirkel van de boutgaten op het vliegwiel is 245mm.